080911 Enbart Gästblogg Princess 55

Nedan följer ytterligare en gästblogg i Enbart. Denna är av Princess 55
Princess har redan gjort vad jag drömt om, skrivit en bok.

----------------

Sorg
"När Enbart frågade om jag ville skriva en gästblogg så funderade jag på vad som kan vara lämpligt att ta upp i hans blogg.


Jag skriver gärna texter som riktar sig till både unga och vuxna. Dessa texter kretsar ofta kring döden och det som händer i samband med att någon dör eller när man tänker på att man själv ska dö eller någon man älskar till slut måste dö, kanske innan du själv dör.
 Så därför tänkte jag skriva lite om sorg och död.


 När min morsa (vi kallade henne så) dog för fyra år sedan konfronterades jag för första gången någonsin med att en person som stod mig känslomässigt nära inte längre fanns. Det var en märklig känsla. Fast att jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och haft ett eget liv i mer än 30 år så var jag helt oförberedd på hur smärtsamt det var att inte ha morsan i livet längre.


 Minst en gång i veckan funderar jag på om det inte är dags att ringa henne och prata lite om ditten och datten. Saknar att höra hennes meningslösa pladder om barnen och barnbarnen, släkten och alla hennes grannar som jag inte känner.


Jag saknar att titta förbi på en kopp kaffe och känna hur hon har fixat och donat bara för att jag ska komma. Städat och bakat sockerringar. Plockat blommor från trädgården och satt i en vas. Högtiderna är inte längre en stund där vi syskon samlas med morsan för att var tillsammans. Navet i vår familj försvann och ingen kan eller bör ta sig ann den uppgiften igen. Livet går vidare och vi får skaffa oss andra sätt än morsan att känna samhörighet.


 Min morsa var en mycket självupptagen kvinna som ägnade hela sitt liv åt sitt yrke och hade lite tid för sina barn. Men ändå kände vi oss alltid älskade, konstigt nog. Senare delen av sitt liv blev hon beroende av alkohol. Vi fick veta att hon hade en cancersjukdom som kallas sarkom sista veckan i maj 2004 och den 9 oktober samma år dog hon.


 Jag minns att hon sa till mig när hennes mor dog (min mormor) att det kvittar om hon var gammal och senil, det kvittar om de inte alltid kom överens. Det är ändå min mamma och allt som vi inte hunnit klara upp kommer, för alltid att förblir ouppklarat.


 Ibland tycker jag att det är småaktigt att lägga så mycket energi på att sörja en enskild person när hela världen är i kris och barn svälter ihjäl varje minut. Men det finns ju så många dimensioner i livet. Och det som är nära och personligt blir påtagligt medan det som är längre bort och svårare att göra något åt inte träffar lika djupt i själen.


 Jag önskar, helt egoistisk att jag får dö först av alla jag älskar. Men jag vet att det antagligen inte blir så. Jag vet att jag kommer att få känna sorg igen, djupare och kanske svårare än sorgen efter morsan. Och jag undrar hur jag ska klara att hantera den sorgen, hur jag ska leva vidare då?


 Många säger DEN DAGEN DEN SORGEN men jag oroar mig en stund varje dag för den dagen och den sorgen.
En dikt som jag skrev till morsan för att hon var så rädd för att dö.


En liten ängel

  Kom till mig en natt

En liten ängel

  På min axel satt

En liten ängel

  Tog mig i sin hand

  Och ledde mig till

  Paradisets land


Princess 55

---------

Inlägget är pingat på Intressant.

Jag tackar Princess 55 för detta inlägg. Princess skriver dels i en blogg som jag regelbundet läser och dessutom har hon redan förverkligat det jag drömemr om, att skriva en bok.
Tack! Enbart Tack för ditt inlägg!

Skulle du mot förmodan inte ha besökt och läst i hennes blogg Så gör det nu!

Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Lovisa

Sv: Kontroll är något jag skulle vilja bli bättre på. Jag är väldigt impusliv av mig =/

2008-09-11 @ 11:54:16
URL: http://francesbean.webblogg.se/

Postat av: Kerstin

Har just fixat "Utmaningen" som jag fick av Proforma.

Ha det bra

2008-09-11 @ 11:59:14
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/

Postat av: Maria

Har just gjort utmaningen som jag fick av Anette o Minigrisen, ha en bra dag

2008-09-11 @ 15:47:04
URL: http://medaljongen.blogg.se/

Postat av: Tilda

Coolt...

2008-09-11 @ 17:26:10
URL: http://tildizworld.blogg.se/

Postat av: sandra

ja men nu var det ju inte bara så jag menade.. och jag menade inte att alla hade gjort så heller

2008-09-11 @ 17:54:25
URL: http://cherryskull88.blogg.se/

Postat av: Jessi

då får man gå in och kika där :)

2008-09-11 @ 18:20:58
URL: http://jessi91.blogg.se/

Postat av: Anita o Uno

Ja alla har sin uppfattning om döden.Men den är ju en del av livet.Jag själv har upplevt mångens död.I min närhet men också genom jobbet.Jag ser döden som en fortsättning på en resa.

2008-09-11 @ 19:39:53
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: kristin

svar: helt rätt :). det stämmer.

2008-09-11 @ 19:40:20
URL: http://fkj.blogg.se/

Postat av: Fru Rödebäck

Skrev inte sex leksaker utan sexleksaker!

2008-09-11 @ 20:45:28
URL: http://rodeback.blogg.se/

Postat av: Di

så fint skrivet, och så sant saknaden är något man får leva med. Tack PC för att du får oss att gästblogga och delar med dig till oss. :) kram!

2008-09-11 @ 21:59:29
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Little Peaché

Ja självklart ska man inte generalisera, men min trötthet och frustration börjar spela ut sin rätt och mitt tålamod, förstånd och rättspatos börjar vekna. Jag vet inte vad jag ska göra eller säga. I snart tio år har jag blivit mer och mer besviken på vad det manliga könet gör. Både de i min omgivning och de utanför.



Ledsen om min ilska framstod som ett konsekvens manshatande. Så är inte fallet.



Men jag är så trött, så så trött. I själen.



Ledsen och arg. Och jävligt uppgiven.

2008-09-11 @ 22:00:31
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Postat av: Iah

Jag förstår inte riktigt varför dom ens är med, det var tydligen likadant förra året men inte alls lika stora siffror. Vad jag fick höra så berodde det på att andra lag gått framåt medan Bulgarien stått helt stilla. Så ja, frågan är ju om de borde få vara med. Men å andra sidan, på något sätt måste de ju ha spelat sig dit och då har de ju rätt att vara där.

Men för tjejerna kan det inte alls ha varit kul att få stryk med så mycket. Det måste mest bara ha blivit någon form av mental rubbning och uppstått funderingar om de skulle fortsätta med hockeyn eller inte...

2008-09-11 @ 22:24:32
URL: http://mangoolife.blogg.se/

Postat av: annarkia

Pricess,

Dina tankar om din mors död väckte min saknad efter mina föräldrar som båda dog alldeles för tidigt. Sorgen lägger sig men finns kvar som ett litet irriterat ärr. När man kliar på det går det upp men läker snart igen. Sorgen tunnas ut men saknaden finns alltid kvar. Är det inte så det ska vara? Är det inte så vi finns kvar i de levandes minnen ?

2008-09-12 @ 02:18:17
URL: http://annarkia.blogg.se/

Postat av: petra

hej

jag har fått uppleva sorgen tidigt i mitt liv,min pappa dog när jag var sex år,jag växte därefter upp hos farmor occh farfar och de gick bort när jag var 14 och 16 år. Så jag vet mycket väl hur du känner dig när du vill få slippa att de som du älskar mest slits från en, den smäärtan är fruktansvärd, men livet går vidare och även om smärtan finns så blir den mildare. jag hedrar mina älskade istället för att sörja dem, när jag började med så blev det med ens lite lättare.

Bästa hälsningar

petra

2008-09-13 @ 07:57:35
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0