080914 Enbart Gästblogg av Vida

Nedan följer ytterligare en gästblogg i Enbart. Denna är skriven av Vida.
Vida har valt att skriva om medvetenhet. Håll till godo!

-------------

Enbart Medvetenhet


Det grå skimret sänker sig över staden och hösten är här. Löven skiftar färg och halsdukarna likaså. Året går in i en ny fas. Skogen doftar av svamp. Inomhus doftar det bärpajer fyllda med höstens smakrika bär. I stadens centrum finns det helt andra hösttecken som att vi söker skydd från höstregnet på ett café. I lugnet som hösten för med sig finns det tid för intressanta samtal. 


Det talas så mycket om förändring, tror du att det är det enda rätta? Min vän ser frågande på mig och över hennes axel ser jag den regnvåta svarta asfalten genom fönsterrutan. Men vi sitter inne i värmen och regnet som sakta faller över Drottninggatan kyler inte oss.  Nej, svarar jag men jag tror att det handlar om medvetenhet. Att man kanske blir medveten om vad man vill, om man är där man vill vara eller att man kanske måste förändra något för att få livet som man vill ha det. 


När vi skiljts åt och jag vandrar hem under skyddet från mitt prickiga paraply så löper tankarna vidare likt de regndroppar som ringlar sig sakta nedåt på paraplyets tak. Medvetenhet önskar jag alla. Att man är närvarande i sitt eget liv. Så lätt att säga men ibland så svårt att leva efter, tro mig för jag vet. Jag är verkligen ingen expert på att alltid vara närvarande men jag tränar på att åtminstone försöka göra medvetna val.


Många människor verkar leva omedvetet. De kanske är precis där de vill vara men är inte medvetna om det och lyssnar på omgivningens och samhällets förväntningar så som de uppfattar dem. Resultatet blir att de blir missnöjda med hur de har det när de egentligen skulle kunna vara hur nöjda som helst. Men det finns även de som kanske behöver förändra något för att må bra och förändringar är jobbiga att genomföra så då kan förnekelse eller passivitet vara en lättare väg. Dessutom tar ju viktiga beslut ibland tid att växa fram och man kanske inte är mogen för, orkar eller kan ta tag i det just här och nu. Det är också ok, för det kan ju vara just ett medvetet val att inte göra något just nu.


Ibland är det inte omgivningen eller våra förutsättningar som begränsar oss utan våra egna begränsande föreställningar om vad som är möjligt och omöjligt. Tron på oss själva saknas. I en medvetenhet så kan man även inse att man kanske behöver någon annans hjälp för att hitta svaren eller tron på sig själv, man kanske behöver stöd från någon annan eller en ny utbildning. Det krävs också mod för att förverkliga sin dröm eller leva i sin dröm (oavsett vad omgivningen tycker). Men jag vet att det finns så många modiga människor därute. Ni kan mer än ni tror.


För att vara medveten i sitt liv krävs också att man med jämna mellanrum stannar upp och funderar om man är där man vill vara utifrån de förutsättningar man har. Det som var drömjobbet för fyra år sedan kanske inte längre är det. Man förändras ju under livsresan tack vare erfarenheter, insikter och livsval. Däremot tycker jag inte att man ska ångra någonting utan att vi ska vara snälla mot oss själva angående val vi gjort tidigare även om de kanske känns fel idag. Vi gjorde då vad vi kände var det rätta och idag kanske vi skulle agerat annorlunda men när vi fattade beslutet så gjorde vi det utifrån den personen vi var då. Så var snälla mot er själva under livsresan. Ni duger som ni är jag vill bara göra er medvetna om er själva och det liv ni lever.


Regndropparna fortsätter att falla och doften av höst kryper in under mitt paraply och jag vet att just nu är jag precis där jag vill vara. Både i regnet och i livet.


Vida

-----------

Peter PC Carlsson
Inlägget är pingat på Intressant.

Jag tackar Vida för detta inlägg. Vida skriver i en blogg som jag regelbundet läser.
Tack! Enbart Tack för ditt inlägg!

Skulle du mot förmodan inte ha besökt och läst i hennes blogg så gör det nu!


Om du också har något du vill gästblogga om är du välkommen att ta kontakt med mig.

Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Jessi

Nu finns de efterlängtade bilderna på rummet ute på min blogg :)

2008-09-14 @ 15:23:48
URL: http://jessi91.blogg.se/

Postat av: tess

Tack själv.... //Tess

2008-09-14 @ 17:15:27
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Maria

Klockrent som vanligt.

2008-09-14 @ 18:07:57
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/

Postat av: Mysan

Svar: Ja du, scrapbooking är ett slags pyssel där man med foton, papper, band och andra grejer skapar så kallade "layouts" som man kan sätta ihop som ett fotoalbum. Man kan väl kalla det att föreviga minnen.

Mycket roligare än att låta alla fotografier ligga och skräpa i skolådor på vinden.

http://www.svenskscrapbooking.se/

Kolla där så kanske du förstår :)

2008-09-14 @ 19:49:03
URL: http://mymymy.blogg.se/

Postat av: Di

Ja, medvetenhet är något som faktiskt är viktigt! Jättefint inlägg :)jag glömmer bort lite då och nu, att vara det...tack för påminnelsen Vida!

Kram

2008-09-14 @ 20:54:54
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: jazzylicious

Men om en tjej skulle åka och träffa en 49åring och om en annan tjej skulle åka och träffa en 25åring.



för vilken tjej är chansen störst att killen visar sig vara fräsch?

2008-09-14 @ 20:56:46
URL: http://jazzylicious.blogg.se/

Postat av: Fru Rödebäck

Nej, det är inte alls roligt! Men tack du.

2008-09-14 @ 21:11:50
URL: http://rodeback.blogg.se/

Postat av: jayne

Ja du.... medvetenhet. Jag har ett nytt mott... lev i nuet, dricker jag kaffe så dricker jag kaffe. Det vill säga, jag njuter av mitt kaffe och är där..inte överallt på en och samma gång. Ett svårt motto att leva upp till, tyvärr. Men jag försöker!!!



Att vara 13..ja och närma sig 14 år...usch..va gammalt...

2008-09-14 @ 21:31:52
URL: http://jayne.blogg.se/

Postat av: Anonym

Fiiin gästbloggning...om medvetenhet...jag är medveten om att jag borde, skulle, ska, måste sakta ner mitt tempo, o Korpen, hann säger likadant...men jag LYSSNAR inte! Frågan kommer då som en vindiiiil som knäcker benen på en...är jag medveten?

2008-09-14 @ 21:58:06

Postat av: Pia

Mmm... medvetenhet är viktigt.

2008-09-15 @ 07:15:36
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Emma

Klokheter kan man hitta många, i både press och media och litteratur men alla kan inte framföra sunda funderingar och värderingar på det sätt som Vida. Det är alltid en fröjd att läsa hennes formuleringar och bildskapande berättande. Man får också väldigt ofta en tankeställare man så väl behöver

Kanon bra gästbloggande med 5 + från mig

/Emma

2008-09-15 @ 07:54:20
URL: http://livskrafter.blogg.se/

Postat av: Gisan

Det var mycket klokskap här att ta till sig. Jag tror att det är lätt att tappa sin medvetenhet om man låter livet rasa på i för högt tempo. Det är nog bra att stanna upp i "här och nu" och tänka till ibland. Lätt att säga inte lika lätt att göra.



Fantastiskt bra inlägg!!! Kramar...

2008-09-15 @ 14:18:06
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: jazzylicious

Var med och tävla om två biobiljetter, det ä en enkel tävling :)

2008-09-15 @ 15:20:21
URL: http://jazzylicious.blogg.se/

Postat av: Vida

Tack till alla er som kommenterat min gästbloggning.



/vida

2008-09-15 @ 18:33:22
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0