080915 Enbart Fotboll

Enbart Fotboll och våld på läktaren och runt om arenan. Vi möts då och då av rubriker där så kallade suportrar gör sig hörda genom att slås eller slå sönder.  I dagens DN debatt skriver Brottsförebygganderådet Brå, "Hantera fotbollsvåld som organisaerad brottslighet".


Brå lägger fram en lång rad bra förslag på hur man skall komma tillrätta med våldet på och kring läktarna. Exempelvis att man skall tidigarelägga en del matcher, där man misstänker att det skall bli bråk. I dessa fall är risken mindre att publiken skall hunnit dricka sig full, samtidigt som det ökar möjligheten för hela familjen att gå på match.

Jag tycker att det är ett bra förslag, men tror nog inte att publiken ändras så radikalt. De flesta familjer börjar säkert inte att gå på fotboll ändå. Vidare vill man införa säkerhetskontroller innan man släpper in folk på aenorna. Detta tror jag däremot skulle göra nytta. Men detta skulle innebära stora ingrepp och också innebära kroppsvisitationer om man tar kontrollen på allvar.

I grunden tror jag att Brå är helt rätt ute när de skriver om dessa åtgärder. Men vi kommer nu att få höra täckta ord om varför det inte går att göra enligt deras förslag. Det de säger är att det skulle kosta klubbarna för mycket pengar. Riktiga säkerhetskontroller skulle dels vara dyrt, kräva mycket personal (som klubbarna får betala inte poliser som vi skattebetalare får betala). Dels skulle det ändå skapa långa köer innan man kunde ta sig in på arenan. Det skulle leda till att många undvik att gå. Ändå är detta rätt väg.

Visst är det dåligt att man inte tar tag i problemet. Ville man verkligen sätta stopp för våldet på läktarna ja då kunde man göra det. Jag kan komplettera Brås förslag med ytterligare förslag. Se till att alla som går in måste blåsa för att visa att de är nyktra innan de går in, helt nykter publik. Beslagta all alkohol, alla droger. Helt nyktra fotbollsmatcher.

Redan detta skulle göra stor skillnad. Utvisa direkt personer som varit i bråk, avstäng dem under lång tid, ett år, två eller varför inte livstid.

Nå, det är en fråga om att vilja och att ta den ekonomiska smällen. Det vill man inte. Heja Brå, men än tuffare krav kan ställas. Varför skall polisens resurser gå till bevakning av fotbollsmatcher??? Är ändå inte det klubbarnas uppgift att ordna så att matcherna är säkra för såväl spelare, dommare som publik.

Jag vill som skattebetalare inte betala. Så kom igen kära klubbar.


Peter PC Carlsson
Inlägget är pingat på Intressant.

Kommentarer till Enbart

Postat av: tess

Ja tog ett nytt beslut... ingen ska få stoppa mig... ja skriver igen... även om de inte blir lika intensivt... TACK!!!! //Tess

2008-09-15 @ 12:14:18
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Anita o Uno

Håller med dej till hundra procent! Jag sitter själv fritidsnämnden i vår kommun (vi har fotbollsklubb i div.1) Jag blir SÅ frustrerad att det skall vara(och har blivit)så. Vill människor få utlopp för sin ilska så får vi väl bygga en arena,typ Colleseum.Men inte med skattemedel!

Fotboll är för att njutas av, inte att slåss till.

2008-09-15 @ 12:24:38
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: H.E.R.T.i.G.i.N.N.A.N. Anne von Porat

Jag gillar Ulf Ekman väldigt mycket han är smart och går aldrig ner på andras nivå hur mycket folk än provocerar honom. Han är en bra pastor och underhållande att lyssna på.

2008-09-15 @ 13:45:14
URL: http://veckomagasinet.se

Postat av: H.E.R.T.i.G.i.N.N.A.N. Anne von Porat

visste du att ulf ekman var morbror till systrarna graaf?

2008-09-15 @ 14:00:57
URL: http://veckomagasinet.se

Postat av: H.E.R.T.i.G.i.N.N.A.N. Anne von Porat

att du vill stå mellan de två systrarna hindrar inte mig till att tycka att Ulf ekman är den mest karismatiska man på denna jord. Jag gillar män som utstrålar intelligens och självförtroende. Jag gillar inte män som tänder på porr eller har en merit som är avtändande eller påhittade historier i tron på att de imponerar på en.



Jag har väldigt svårt att se Ulf ekman sitta och skryta över vilka kvinnor som har stött på honom. Jag har svårt att föreställa mig att Ulf Ekman ska vara osäker och patetisk på det sättet.



En man ska se ordentlig ut och det ska synas på honom att han inte är desperat eller är ute och flänger som en hund. En man ska vara bekväm och aldrig ha ålderskomplex. Ulf Ekman är mogen för sin ålder. Ingen man är högre i mina ögon än Ulf Ekman ingen är mer moralisk i mina ögon än Ulf. Han är den bästa man på denna jord.



Jag röstade på honom när det var val om uppsalas mäktigaste mediaprofil och vi båda blev valda. Jag har gått bibelklass hos honom och trivdes mycket bra med honom som föreläsare och pastor.

2008-09-15 @ 14:19:08
URL: http://veckomagasinet.se

Postat av: Micke

Varför inte då införa samma sak vid banker med för att stoppa rånare? Att säga att klubbarna inte gör något att stoppa hulliganerna tyder på att du sväljer det som skrivs i tidningarna helt och väljer att bara lyssna på dom, polis och ordningsvakter vevar mot oskyldiga utanför arenorna som dom vill utan att det får någon som helst rubrik.

2008-09-15 @ 14:31:17

Postat av: Neoviolence

"Jag vill som skattebetalare inte betala. Så kom igen kära klubbar."



Så bra, men då ska ju inte heller klubbarna behöva betala skatt som de gör idag om de inte ska få ta del av allmänna skattemedel.

Folk tenderar alltid att se det ena sidan av myntet men aldrig det andra.

Tänk dig själv för en sekund hur mycket pengar fotbollen drar in till staten varje år.

Kan ju lova att det är betydligt mer än vad dessa polisinsatser kostar.



Sen matcher mitt på dagen har ju nu testats i Sverige, det resulterade i den lägsta publiksiffran på Råsunda detta år. Tror du fortfarande att barnfamiljerna är något att satsa på där?



Nej gör fotbollen för de som en gång byggde upp intresset för den i detta land. Dvs vi supportrar som åker land och rike runt för att se vårat lag.



Sen varför skulle man lyssna på dig när det gäller fotboll, du kan ju inte ens stava till match...

2008-09-15 @ 15:03:13
URL: http://foreverutd.wordpress.com

Postat av: Maria

Det är intressant hur olika arrangemang hanteras. Idrottsklubbarnas polisbevakning står skattebetalarna för. Tidigare arrangerades det MC-träff på High Chaparral. Dessa träffar lades ner eftersom arrangörerna fick en saftig polisräkning. Det var inte på grund av bråk eller något sådant de blev ditkallade utan de valde själva att bevaka utanför anläggningen. Träffarna i sig var hur lugna och trevliga som helst. Givetvis ska klubbarna få samma polisräkning, i dessa fallen har ju poliserna verkligen ett arbete att utföra.

2008-09-15 @ 16:07:03
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/

Postat av: Peter PC Carlsson

Klart att jag skulle få kritik för detta, hade knappast trott annat.

Men det är helt orealistiskt att låta utvecklingen fortsätta som det nu är. Precis som en av supportrarna ovan tror så skrev jag också att Brå säkerligen missbedömmer möjligheter att få familjer att gå på matcher. Men det är lätt att bli ivrig och försvara utan att läsa klart.



Det våld som förekommer runt arenorna och framförallt på läktarna är knappast något som en riktig supporter förespråkar. Nej de riktiga supportrarna backar upp klubbarna och poliserna i deras arbete.



Till att börja med så kan man göra alkokoll på alla som går in. Bra sätt att använda polisens resurser. Bara helt nyktra kommer in. Resten får vänta till nästa match.

2008-09-15 @ 18:08:22
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Princess

Heja Peter!

Nu har du äntligen starta en debatt om något som engagerar männiksor.

Vad är känslor, kärlek,hat,saknad, sorg och diskriminering jämfört med fotboll

Princess 55

2008-09-15 @ 18:49:49

Postat av: Nicolina

Jag börjar bli lite trött på detta tjatande, om att det är en massa våld. Jag är själv Aik-fan, men jag skulle aldrig slåss eller förstöra. Jag tycker att det är lite konstigt när SVFF säger att det ska vara noll tolerns på läktaren, när sen Aik supportrar kastar in saker på planet(PINSAMT) tycker jag att matchen ska avbrytas, men icke. Samma sak på det senaste derbyt mellan Aik.Hif, fast den här gången kastar Hif in grejer. Ingen match avbryt. Det jag vill säga är att: Klubbarna måste absolut ta sitt ansvar, men innan dess måste Svff och andra, lägga upp regler som fungerar, både snabbt och långstiktigt.

2008-09-17 @ 03:08:26
URL: http://nicoliinaa.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0