080919 Enbart Gästblogg av Nina

Nedan följer ytterligare en gästblogg i Enbart. Denna är skriven av Nina.
Håll till godo med en av de bloggar jag har följt längst tid.

-------------
Det är bara jag...
Jag är rytmen
i din musik

Jag är vemodet
i ditt hjärta

Jag är svaret
på din fråga

Jag är vinden
i ditt träd

Jag är drömmen
i din natt

Jag är ljuset
i ditt öga

Jag är luften
du andas

Jag är allt
och överallt

Överallt är jag.

Det värmande täcket runt din kropp. Den svala kudden under ditt huvud. Darrningen i dina ögonlock när du sover. Drömmarna. Det är jag.

Den ömma kyssen på din panna... som väcker dig... till en solig och fin dag... det är jag. Jag andas i takt med dig. Låter mitt hjärta slå för dig. Det är jag.

Ditt morgonkaffe i favoritmuggen. Stolen du sitter på. Morgontidningen du läser. Skjortan mot din gyllenbruna kropp... det är jag.
Asfalten och gräset du går på. Det är jag. Bussen vid busshållplatsen. Mynten i din hand. Det är jag.

Det grönskimrande trädet som skuggar dig mitt på dagen, med långa mjuka grenarmar ovanför dig. Den ystra ljumma vinden som ömt smeker din kind. Det är jag.
Telefonsamtalet du saknar... kramen du minns... längtan du har. Det är jag.

Drömmarna om livet, om framtiden... om lycka och kärlek. Det är jag.
Tårarna när du gråter, glädjen när du skrattar... det är jag.

Din mjuka handduk i duschen... det är jag.
Jag är din lust, din kättja, din omtanke... Din allra underbaraste skatt. Det är jag.

Svalan på din blåa sommarhimmel. Den varma solen som spelar på din hud. Det är jag.
Månskenet över din rosenträdgård. Stjärnorna som glittrar i natten... det är mina ögon, som ser dig. Det är jag.

Regnet som långsamt rinner ner på din kind. Snöflingan som landar på din utsträckta tunga, och i ditt hår. Isbiten som smälter i din varma hand. Det är jag.
Den hand som sträcks ut mot dig. Det låga "kom", du hör. Det är jag.
Här. Precis bredvid dig... är jag. Bara jag.


Ser dig. Förnimmer dig. Känner din doft, ditt hjärta, din själ. Ler. Överväldigad. Varm. Under din hud...

Överallt är jag och du kan inte värja dig. Vill inte värja dig. Absolut inte.

Och jag smälter... långsamt... av våra brinnande hjärtan.

Drömmer

långt bortom

sans och vett


Drömmer

gärna

mycket

om dig


Drömmer

om oss

nära

varandra


Drömmer

sanslöst

gränslöst

lustfyllt


För evigt

din

i min dröm

natt efter natt

Ja, så vill jag ha... det är viktigt att vara allt för någon.


Jag har inspirerats av min kära mormor i denna text. Mormors underbara text på fyra rader, som andas den allra största kärlek, innerliga kärlek. Mormors text som jag gjort till en tavla. Även mina diktdelar av texten finns som tavlor.

Mormors text finns inte med här, men tro mig... även den glöder av kärlek. Min första textdel skrevs år 2004, sista delen år 2006... det där emellan har legat och grott i min hjärna en längre tid. Min mormor var en varm och kärleksfull människa. Tyvärr lever hon inte längre. Men i mitt minne lever hon för alltid. Lustfyllt kärleksfullt bevarad.

Jag minns breven jag fick från mormor. Sirligt och vackert skrivet med stora bokstäver för att jag som liten flicka skulle kunna läsa lätt.


Minns också mormors varma mörka ögon, och stora famn. Alltid ett leende. På senare år har jag fått se små smakprov ur mormors svarta skrivböcker. Hon skrev om sin längtan, sin stora kärlek till min morfar och sina barn. Till hembygden. Djuren. Vackra ord. För även hon kunde konsten att skriva.


Hela texten är en hyllning till min kära mormor. Men även till någon älskad. Och till mig själv. På ett sätt är det väldigt skönt att vara någons allt. Att känna dennes kärlek. Eller att känna att den andra är ens allt. Ens livsluft. Precis som kära mormor skrev.


Jag vill ha mer kärlek här i världen. Och det vet jag att mormor håller med mig om. Vi behöver inte hata och tycka illa om så mycket som vi gör. Det tar bara kraft från oss. Kraft som vi kan lägga på att älska och tycka om istället.

Kärlek till livet, till universum, till andra människor oavsett hudfärg, kön, ras, utseende. Kärlek till miljön, djuren och våra omgivningar. Över huvud taget kärlek och omtanke.


Är det så konstigt att jag vill ha kärlek? I hela världen... Jag är ju min mormors barnbarn.

Själv försöker jag att vara så kärleksfull som möjligt. Mormor är min livsidol. Den jag alltid sett upp till.

Texten kan även tolkas religiöst, för den som vill. Detta att jaget finns överallt. Men så var inte min mening. Däremot trivs jag med att den blev just dubbelbottnad. Tillsammans med allt annat jag älskar, så älskar jag att se saker från flera håll... i flera tolkningar... samtidigt.
-------------

Inlägget är pingat på Intressant.

Jag tackar Nina.för detta inlägg. Nina skriver en blogg som jag regelbundet läser och dessutom och är en av mina favoriter.
Tack! Enbart Tack för ditt inlägg!
Skulle du mot förmodan inte ha besökt och läst i hennes blogg Så gör det nu!

Har du inte tagit del av och gett stöd till insamlingen av Maddes minne så gör det nu!

Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: helen

Em mycket fin dikt :-)

Jag hittade mycket intressant att läsa här hos dig Peter så jag hoppas att det är ok att jag länkar.

Ha en fortsatt trevlig kväll./Helen

2008-09-19 @ 20:12:49
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Vida

Underbart Nina.. Underbart! Andlöst läste jag orden som smekte min skärm och kände kärleken flöda. Helt fantastiskt!



Liv

2008-09-19 @ 20:38:18
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Hanna

Du gör något väldigt vackert, och alla som bidrar likaså. Är glad för att jag får ta del utav detta goda och hedra Madde på bästa sätt. Jag kände henne aldrig men jag skulle väldigt gärna vilja gjort det. Har aldrig någonsin "träffat" en sådan stark själ med sådant mod och sådan glöd. Det gör mig, så som alla andra, ledsen över att hon inte fick mer tid på denna jord. Vi slla skall vara glada över att det finns människor som du, som gör en sådan här fin grej för någon annan! Med vänlig hälsning, Hanna

2008-09-19 @ 21:51:34
URL: http://tingsan.blogg.se/

Postat av: Liene

sv: Ja, det är fantastiskt. För mig är det självklart att vara med:)



Otroligt bra text! Man blir verkligen rörd när man läser sånt, om man verkligen tänker efter.

2008-09-19 @ 22:14:02
URL: http://lienes.blogg.se/

Postat av: Jennie

fin text :)







svar; ja de har du verkligen rätt i! :)

2008-09-19 @ 23:33:01
URL: http://hallon8.blogg.se/

Postat av: Hanna

Hej :)! har suttit länge och knåpat på ett svar, jag har så mycket jag vill säga men det blir antingen för långt eller för komplicerat. Försöker istället göra det kort och enkelt. Du har helt rätt, och tack för dina vänliga ord. Jag måste helt enkelt lista ut vad jag vill, och försöka få det att gå ihop med min sambo. Vi tvistar fram och tillbaka gällande den frågan och ibland går det över styr. Tack och lov är han (efter vredesutbrotten -både jag och han-) snäll och väldigt förstående. Vi har pratat så djupt vi båda kommer och nu är det dags att ta ett steg vidare, att prata med någon annan. Vilket kommer ske någon gång nu i höst. Detta är ett problem vi båda är medvetna om och vi kämpar. Tack än en gång för att du säger sådanna viktiga saker och att du faktiskt lägger ner tid på att skriva ner dem till mig! Det betyder mycket! Du är allt för vänlig. Ta hand om dig!

2008-09-20 @ 03:26:22
URL: http://tingsan.blogg.se/

Postat av: Johanna

jo de hoppas jag med. tack för dina fina ord

2008-09-20 @ 12:58:57
URL: http://scorpiongirl80.blogg.se/

Postat av: Rasmus

Vad skulle du säga om vi länkade till varann?

2008-09-20 @ 14:10:22
URL: http://rollywood.blogg.se/

Postat av: Liene

sv: Jag tror det komemr fler med stöd, för när allt kommer omkring så bryr folk mer om sånt än man tror. Men man bryr sig bara då det inträffar som är synd.

2008-09-20 @ 16:34:37
URL: http://lienes.blogg.se/

Postat av: helen

Du frågade om jag var intresserad av att gästblogga.....men hur funkar det?

Trevlig helg/Helen

2008-09-20 @ 17:14:55
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Sill-Britt

Så vackert skrivet! Jag måste nog in och kika på den bloggen med när jag hinner (tre barn= tidsbrist s).

2008-09-22 @ 09:53:36
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0