090411 Enbart Östberg

Enbart Östberg tycks engagera som få andra dömda brottslingar. Jo, jag skriver brottsling. Annika är inget oskyldigt offer. Redan innan hon dömdes för dubbelmord hade hon varit dömd för diverse andra brott. Att inte hon höll i vapnet under morden spelar naturligtvis roll men det gör henne knappast oskyldig utan medskyldig. Däremot kan man fråga sig hur långt är ett livstidsstraff? Är det livstid utan chans till benådning eller går det att omvandla till ett tidsbestämt straff?


För egen del anser jag att det beror på. I vissa fall så måste vi se att samhällsskyddet väger tyngre än den enskilde individens rätt till rehabilitering. En del personer gör ständiga och upprepade brott. Hur återfall i form av våldtäkter skall behövas för ett permanent frihetsberövande? Hur många bankrån och misshandel skall behövas innan någon permanent frihetsberövas? Hur många gånger skall en person få köra rattfull innan den permanent frihetsberövas?


Det är inte bara mord som är ett hot för samhällets invånare. Jag tror att straff är ett trubbigt medel för att få grova brottslingar att avstå från att begå brott. Men däremot anser jag att vi alla har rätt till att skyddas från dessa återfallsförbrytare genom att visa faktiskt frihetsberövas permanent.


Gäller då det även Annika Östberg? Inte vet jag. Jag vet Enbart att hon de senaste 28 åren varit inlåst för dubbelmord och att hon tidigare dömts för bl.a. dråp, langning, narkotikabrott och jobbat som hallick. Oskyldig, knappast. Frågan är snarast om hon fortfarande är en samhällsfara. Uppenbarligen inte längre för amerikanska medborgare varifrån hon nu är förflyttad till Sverige. Jag utgår också från att hon är utvisad på livstid.


Numera är hon en fråga för den svenska kriminalvården, frågan är bara hur länge.

Peter PC Carlsson

Glöm inte att nominera till Månadens blogg April.

Peter PC Carlsson
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!

Sänd ett SMS med texten Besegra 9 till nummer 72900
, då skänker du 50 kr till Cancerfonden. Läs mer om insamlingen!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: maria

riktigt fin blogg:)

2009-04-11 @ 11:11:49
URL: http://marrajjaa.blogg.se/

Postat av: Gisan

Frågan kan också ställas hur många som i Sverige suttit 28 år trots att de begått grövre brott... Brott och straff är svåra frågor. Kramar...

2009-04-11 @ 12:18:03
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Skogshuldran Titti

Hon ser ju söt, snäll och blond ut...

Kan ju vara en förmildrande omständighet, vem vet?

Men, men... det är svårt att Enbart Döma, eller hur?

2009-04-11 @ 17:03:41
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: tess

Ja vissa får ju sitta jäkligt länge när de blir livstidsdömda medan andra som ja nog anser gjort värre saker än Annica blir benådade å får komma ut. De finns de allt för många av. Har man fårtt livstid ska de fasen inte ut efter några futtiga år inte....



Hon är fasen ensam om å ha suttit 28 år för medhjälp medan andra som tex han Joha u omsele satt bra kortare å har haft ihjäl flera å vad fick hans brud som va med? Kan inte hjälpa att ja tycker rättsväsendet är jäkligt konstigt....



Har till å med en arbetskamrat som sitter för mord... hon kanske oxå e BLOND med INGEN vet va fan hon gått igenom innan hon slog ihjäl sin man.... å hon sitter just för MORD å e dömd för livet.... hon dömdes hårt hon fick de längsta straffet vi har i sverige... givetvis ska hon sona sitt brott men sedan finns de folk som sparkar å skakar ihjäl sina barn å de får knappt böter...



Fan nu blev ja arg.... När ja läser Tittis inlägg över.... Annika har inte kommit ut ens hon har BARA blitt förflyttad... hon har suttit 28 år.... trots att hon e blond. GUD så dum.



//Tess

2009-04-13 @ 19:05:32
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: peter pc carlsson

Maria: Tack!



Gisan: Ingen (som sitter inne idag) har suttit licka länge i Sverige. Annika har inte suttit i Sverige heller utan i USA.



Titti: Jag dömmer henne inte och det är jag väldigt glad för. Det jag reagerar emot är att media tycks förmildra hennes brott. Hur länge hon skall sitta inne har jag egentligen ingen uppfattning om.



Tess: Ja visst kan man bli förbannad på mycket. Att en del inte döms, andra går för tidigt fria och en del sitter inne för länge kanske. Men Annika är inte dömd för medhjälp. Hon är dömd för mord på två personer. Samma lagstiftning som Sverige har i samma situationer. Så dubbelmord efter att först dömts för dråp. Oskylldig, nej knappast. Skall hon rutna i fängelset? Vet ej. Men oskylldig är hon inte.



2009-04-14 @ 12:42:21
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Anna

Hej, mitt i natten!

Jag läste Leif GW Perssons krönika i Kvällsposten

(eller om det var Aftonbladet) om just Annika Östberg...

När jag sedan vände sida så var nästa artikel den om 15-åriga Sofia (tror jag hon hette) som tog livet av sej strax innan det att rättegången mot hennes våldtäktsman skulle börja...

Jag undrar varför våra politiker inte kunnat använda våra skattepengar till att stötta och skydda en 15-årig tjej (och många andra som henne), utlämnad åt en situation, som för henne säkert var skrämmande och definitivt främmande... Nä, istället valde dom att lägga pengarna och att använda sin makt på en mer politiskt vinstgivande fråga...

Jag kan återigen inte låta bli att ställa mej frågan varför en brottsling har rätt till all hjälp (och ofta får den utan att ens behöva be om den) medans brottsoffret, som troligtvis bett om hjälp om och om och om igen, blir utlämnad åt sej själv...

Vill än en gång tacka för nomineringen, för jag hittade ju in hit... Bra läsning kan man aldrig få för mycket av... :)

2009-04-19 @ 00:40:14
URL: http://miranna.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0