090213 Enbart Ensamhet

Enbart Ensamhet och den känsla som den ger oss är nog bland det tyngsta vi kan leva med. Ensamma känner vi oss alla emellanåt. Men riktig ensamhet är det lyckligtvis få av oss som får leva med. Själv söker jag ofta stunder av ensamhet, stunder då jag får vara själv. Men det har inget med ensamhet att göra. Det är snarast en fråga om att få tillfälle att koppla av. Ensamhet är något annat, något mycket mer definitivt, något som vi inte kommer ifrån, något vi inte väljer men som vi drabbas av.


Ensamhet är något vi inte vill uppleva eller leva med. Ändå är vårt välfärdssamhälle uppbyggt just för att skapa ensamhet. Det är inte dess mening men en av dess konsekvenser. Vi har byggt vårt samhälle för att klara oss själva, kunna leva själva och försörja oss själva. Klarar vi inte det har vi trygghetssystem som tar hand om oss så att vi kan fortsätta att leva just själva, ensamma i ensamhet. Det är inte dess syfte men en av dess konsekvenser.


Vi kan känna oss ensamma i tvåsamheten men det har inget med ensamhet att göra. Runt om oss finns det ensamma människor. Människor som inte har någon att somna bredvid, ingen som kommer på besök, ingen som ringer och ingen som sänder dem en tanke. Ensam i sitt hem, ensam med sina tankar, sina funderingar. Längst hela vårt land sitter människor i sin ensamhet. De sitter fast i sina hem med sina tankar, sina funderingar, med sin kopp av nybryggt kaffe.


Ensamma löser de sina korsord, ensamma väntar de på att telefonen skall ringa, ensamma ser de på TV, ensamma handlar och lagar de sin mat. I ensamhet lever de sina liv.


Vi blir människor i samspel med andra. När samspelet saknas återstår ensamhet. Inget vi väljer, något vi drabbas av. De verkligt ensamma människorna möter vi oftast inte. Det verkligt ensamma sitter fast i sitt trygga hem och väntar på att bjuda omsorgens personal på nybryggt kaffe. Några korta meningsutbyten och koppar av kaffe senare är tystnaden åter kompakt. Timmar senare välkomnas ljudet från kvällens TV-sändningar. Men telefonen förblir tyst.


Ensamhet är inget vi väljer, men i ensamhet skall vi försörjas och kunna leva. Var och en av oss, var och en flyr ensamheten. Kanske lyckas vi, kanske inte. I ensamhetens lägenhet väntar tystnaden, väntar just väntan. Väntan på att något skall ske, att något skall hända, på att allt skall ta slut. I ensamheten kan vi bara längta, vänta och minnas. Kanske finns det hopp. Kanske finns det mening med vår väntan, med vår längtan efter att åter få finna gemenskap och samhörighet. Kanske finns den för alla. Så som var och en av oss skulle kunna finnas för alla.

Peter PC Carlsson

P.S.
Nominera Enbart Månadens för februari. 
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas


Ursäkta jag orkar ej svara er just nu!

Kommentarer till Enbart

Postat av: Vida

Klokt inlägg. Ensamhet är ju en av de existeniella fundamenten. Ibland njuter jag av ensamhet och ibland känner man sig just ensam oavsett om man har folk omkring sig.

Jag som bott i Spanien har funderat på de kulturella skillnaderna där de har samma mötesplatser som oss men som verkligen blir ett socialt sammanhang.. som alla torg där människor möts oavsett om de känner varandra eller inte. I Sverige har vi inte riktigt samma öppenhet som jag ser det.



Varm kram

2009-02-14 @ 10:02:12
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com

Postat av: ulle

Jag är en sån som trivs ganska bra när jag är ensam och säker ofta tillfällen att få vara det. Däremot hade det nog vart jobbigt att alltid vara det...

Tänker så många som måste känna sig extra ensamma en sån här dag när alla förväntas ge blommor och presenter till varandra. Nej, alla hjärtans dag är inget vi firar, mer än att ge varann en extra kram idag. Så därgör skickar jag en alla hjärtans kram även till dig! Hoppas du får en bra Lördag!

2009-02-14 @ 10:17:49
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Malin

Som vanligt kloka ord av en klok man.... Ensamhet kan vara skönt för oss som själva kan välja den.. I mitt jobb däremot, möter jag ensamhet varje dag. Jag möter männiksor, oftast gamla, som inte har vare sig släkt eller vänner kvar i livet. Den enda mänskliga kontakt de har är vi från hemtjänsten... Där har vi den stora anledningen till min negativa inställning till kommunens indragningar. Hittills har jag kunnat själa ihop en stund varje dag av min tid, och lagt den hos just dessa människor. Haft en liten pratstund, fått någon att både le och skratta, det är ju det som gör jobbet värt något...

Ingen fara att du inte orkar svara, hoppas allt är någorlunda bra med dig i alla fall? Varma alla hjärtans dagkramar från mig......

2009-02-14 @ 10:18:38
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: Jonas & Marie

Du har ett Valentine´s kort att hämta hos oss... http://jomari.se/2009/02/14/happy-valentine%C2%B4s-day/



//Jonas & Marie

2009-02-14 @ 13:57:54
URL: http://jomari.se

Postat av: Lena

Ensamhet är något som finns men som ingen egentligen vill ha precis som du skriver. Jo den där korta stunden som man själv har valt. Men är man verkligen ensam då eller har man bara kopplat ur en stund? Som Änka upplever jag en typ av ensamhet och det är den som sitter i hjärtetrakten. Där det borde finnas ett annat hjärta som tickar. Om du förstår vad jag menar. Men ensam är jag ju egentlig mening inte. Jag har mina barn och min släkt men ibland behövs det något mer. Detta är en icke självvald ensamhet och jag hatar den men får foga mig i att den finns. Så är det bara. Men tycker jag synd om mig själv, ja självklart ibland så gör jag det men oftast är jag tacksam för det jag verkligen har idag. Försöker njuta av mina barn som snart sätter mig på ett ålderdomshem =).

Fy vad tungt det blev. Jisses du triggar verkligen igång en. hehe.



Ha en riktigt skön helg och njut av den.

Kramis Lena

2009-02-14 @ 15:01:42
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: tess

Själv är ja inte mycket för att vara just ensam.... ja vill gärna ha folk omkring mig... men jag är ensam på ett vis å de får man leva med.



Trevlig alla hjärtans dag å lördag //Tess

2009-02-14 @ 18:44:18
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Kommer in och önskar <3<3 Kramar på "Alla hjärtans dag" <3<3

2009-02-14 @ 21:10:56
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Monica

Usch man blir alldeles deppig av detta inlägg. Kanske för att det du skriver är precis som det är! Alla tror jag har upplevt denna depp period någongång i sitt liv! Eller så kanske denna period blir hela ens liv?! Om man ska vara lite vetenskaplig så är faktiskt människan ett flock djur. Vi trivs bäst i gemenskap även om man vill vara lite ensam ibland.

2009-02-15 @ 13:22:08
URL: http://monicali.blogg.se/

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Det finns en ensamhet även i själen, det är den ensamhet som heter annorlunda...



Ensamvarg, enstöring, ja det finns många namna för dessa människor som har en snamhet som heter Annorlunda.



Känner eller vet man att man är annorlunda så drar man sig undan från det sociala livet, man är skeptisk, man litar inte på någon för att man känner sig annorlunda.



Men ensamheten Annorlunda utmärker mer, man sysns och folk lägger mer märke till ensamheten Annorlunda.



Jag är ensam, i själen så river sorgen, jag har alltid varit annorlunda i jämfört med andra barn och vuxna.

Nu i vuxen ålder har jag krypit längre in i min ensamhet med att bara använda få ord som

-Jag tänker aldrig mer vara tyst!



Det väckte mångas förskräckelse, det gjorde att många backade, många vänner försvann...



Jag står mer ensam än någonsin, utan mor och syskon, men det är inte det som är det hemskaste, det är ensamheten i själen där jag vet att jag är annorlunda än dom.



Jag står själv med en kamp där jag vet att de också är begynnande med, när jag väl väljer väg så lämnar dom mig och ensamheten annorlunda slog till med full kraft...



Usch vad jag svamlar men så är det/Kram

2009-02-18 @ 18:40:51
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0