090222 Enbart Elev

Enbart elev förblir jag hela livet. Elev till nya kulturer, till äldres visdom, till nya utmaningar. Ja kort och gott går jag i lära, jag är och förblir en lärling. Det är vi alla, så länge vi utvecklas är vi lärlingar och elever. Frågan är vad konstfackseleverna gör? Går de i lära, är de lärlingar för att lära sig att göra konst? Eller går de för att lära sig att göra konstiga saker? Frågan är befängd, ändå helt relevant med tanke på senaste tidens agerande från två av dess elever.


Först ut hade vi tjejen som simulerade en psykiskt sjuk person som skulle hoppa från Västerbron. Polis rykte ut, våldsamt motstånd och till slut spännbälte och lugnande mediciner på St: Görans psykakut blev resultatet. Sedan har vi en videofilm med en kille som kladdar ner och vandaliserar en T-banevagn. Allt i konstens namn. Oavsett om detta är vad konstfack lär ut, eller om det bara är uttryck för ungdomlig vilja att protestera så har antagligen bägge en lära att invänta. Domstolsförhandlingar med påföljande straff som följd. Det minsta de har att lära sig dessa små lärlingar är att det kostar pengar att förstöra saker.


I övrigt anser jag inte ens det är värt att kommentera, ej heller att länka till dessa personer. I den mån det är konst så får man ändå säga att det i så fall var förbannat tamt. Redan den 11 september 2001 så gjordes en otrolig installation med hjälp av två flygplan i de bägge byggnaderna World Trade Center i New York. Det mina vänner kan man kalla konst. En riktig jäkla installation som verkligen visar på hur samhället sedan agerar. Psyksjuk på Västerbron, liten sprejburk i T-banan, pytsan vilket trams. Inte mycket till konst det inte. Nej jag säger som Dan Bäckman skulle kunnat ha sagt. Konstfack - Usama Bin Laden 0-2.


Färdigskolade på Konstfack så har jag hört att det finns en fortsättningskurs, dels i de Afghanska bergen och dels som aktiv konstnär i olika kommandostyrkor. Trams är trams, snus är snus om så i gyllene dosor. Provokation är inte alltid konst även om man går på tidigare ansedda konstfack.


Peter PC Carlsson

P.S.
Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Kan göras en gång per dag februari ut.
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Kommentarer till Enbart

Postat av: Lena

go kväll,

Jag håller med dig fullständigt. Vad är det för konst att utsätta inte bara sig själv utan andra oxå som hon tjejen. Sedan idiotin att spraya nere i T-banan. Svårt att se det konstnärliga i detta. Kanske skapar de kaos för sig själva för att komma i rätt mood. Vad är det de säger: För att kunna bli en riktig konstnär måste man ha lidit och känt. Kanske är det här deras sätt att få känna hur det är att lida. Är det rätta vägen att gå, vet inte. Jag tycker ju då inte det men jag är inte dem.

Kramis Lena

2009-02-22 @ 18:53:31
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0