090226 Enbart Ingen

Enbart ingen är det foster som aldrig får bli barn. Årligen är det ca 35.000 foster som inget bli i vårt land. 100.000 foster blir till ett litet barn, förhoppningsvis i ett hem där de är efterlängtade och blir väl omhändertagna. Sedan 1975 har Sverige haft fri abort och strax över 1.000.000 miljon foster har förblivit ingen. Oönskade av olika skäl, oönskade just då, med just den partnern, just nu i livet eller vad det nu är.


Kvinnan har rätt till sin kropp, har själv rätt att bestämma över om hon vill fullfölja sin graviditet. Vilket skäl hon än har att göra abort är hennes. Senaste tiden har det förts en diskussion om att norskor kommer till Sverige för att göra abort av foster som är flickor. De vill helt enkelt ha en pojke istället. Visst är det lätt att bli upprörd, att tycka att det är fel. Men varför tycker vi det? Vi vill ju att kvinnan skall ha rätt till sin kropp, att hon själv skall få bestämma om hon vill låta fostret förbli ett inget, eller bli ett barn.


Är det mer okay att att abortera ett foster som har ett handikapp än ett foster som har ett kön som inte stämmer med vad kvinnan önskar? Varför skulle det i så fall vara bättre? Jag kan inte säga att det varken är mer rätt eller fel att abortera ett foster som har fel kön, som kommer att födas med ett funktionshinder. Vår abortlagstiftning säger att det är kvinnans val, kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. Visst är det så, visst bör det förbli just så. Men 35.000 aborter är en många foster som förblir till ingen. Att välja bort efter kön, eller efter funktionshinder kan begränsas genom att arbeta med attityder men valet består. Valet är kvinnans.


Så varför förfasas vi, vad är det som gör att till och med Gudrun Schyman reagerar? Vill man göra abort är det en rättighet och en möjlighet för varje kvinna så länge fostret är under 18 veckor. Därefter är det ett beslut av Socialstyrelsen. Det är strax under 1% av de foster som aborteras som sker med Socialstyrelsens tillåtelse. Då skulle det vara svårt att få tillåtelse för en abort beroende på kön eller funktionshinder.


Jag anser att det är ett misslyckande för samhället varje abort som genomförs, men jag anser också att det är och skall vara kvinnas rätt till fri abort utan motivering. Varje foster som aborteras skulle kunnat bli ett litet barn, en liten människa. Är det ett kvitto på allt får dålig användning av preventivmedel eller är det ett mått på sexuellt utnyttjande i samhället? Givetvis är det båda dessa anledningar och fler därtill. Men även det är ett mått på samhällsproblem.


Varje foster kan aborteras, eller få chansen att födas. Deras framtid vilar alltid i mammans val men också i den kultur som är rådande, vad som är acceptabelt. Just nu förs diskussion om att abortera utifrån kön. Men varför är det värre än att abortera utifrån funktionshinder eller kanske hårfärg, form på ögonen eller storlek på fötterna. Vi har gjort ett val att ge kvinnan fritt val utan att förklara sitt val att välja eller välja bort. Vad hon väljer eller väljer bort kan vi anse rätt eller fel, men dels är det hennes val och dels undrar jag vad det är som gör att vi anser att en del val är mer rätt än andra.


Har alla människor lika värde, har alla foster lika värde? Svaret är så givet, vi tilldelar olika värde till olika personer, individer, barn och till foster. Men med vilken rätt gör vi det? Varför skulle ett visst kön vara mer värt än ett funktionshinder?



Peter PC Carlsson

P.S.
Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Kan göras en gång per dag februari ut.
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas

Kommentarer till Enbart

Postat av: Lena

sv: God morgon, Ja sms är ju inte världens bästa kommunikationsmedel. Dock är det bättre än inget alls. Speciellt när man har barn ute och ränner och som inte svarar när man ringer. Vänner som inte är i Sverige och inte har Facebook eller liknande.

Kramis Lena

2009-02-27 @ 07:23:28
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Bitte

Ja det där med abort är en svår fråga. Jag har själv gjort en abort av en annan anledning men tycker absolut inte man ska göra abort för att det är fel kön. Hade jag fått reda på att barnet varit funktionshindrat så hade jag suttet i en jobbig sits. Klart man vill ha barnet ändå men skulle man orka, kanske beroende på vilken ålder man är när man ska föda. Är du närmre 40 så kan det bli lite jobbet när barnet är 15 år och man får kanske fortfarande bära eller lyfta det ofta så är det ju tröttsamt om man är 55 år då.Tar man bort det så kanske man ångrar sig i hela sitt liv och det går ju inte att ångra ett sådant val. Jag är tacksam att jag sluppet göra det valet.

Jag blev mormor för 3 månader sen och om barnet hade haft ett funktionshinder så hade ju jag älskat det lika mycket för det.

2009-02-27 @ 07:52:44
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Cecilia

En av anledningarna till att jag tycker det är fel med abort pga kön är att det viktiggör en persons kön mer än det ska. Vi ska ju sträva efter att bli mer jämlika i vårt samhälle, oavsett kön, och detta sätt att "välja kön" gör att det blir så mycket svårare.

2009-02-27 @ 07:57:58
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Häxstickade mamman i Jämtland

Hm, först vill jag komma med ett påstående som jag tycker är så vidrigt...



är det egentglien bara vara kvinnans bestämmande om en abort, BARA för att det är hennes kropp?



Är det könsdiskreminering det kallas, visst det är min kropp, det är min puppa, min livmoder osv...



Men det ska väl ändå vara även jämnställt här för det finns väl även en man med i bilden, jag anser då att man ska prata med varandra, men sedan är det kvinnans val om hon nu vill göra abort...



Men det ska ändå finnas en åsikt från mannens sida, tycker jag i alla fall...



När jag gick i gymnasiet första året så hade jag en kompis som blev gravid men döljde det så länge så ingen av oss fick reda på det förrän hon var i 5:e månaden...

Hennes fosterföräldrar blev vansinnig och kompisen ville ha kvar barnet, men hennes fosterföräldrar fick rätt av socialstyrelsen att ta abort och det var nog det värsta hon upplevt och jag skulle inte heller vilja uppleva det...



Hon fick föd afram barnet i 5:e månaden, barnet var så litet att det överlevde inte förlossingen...



HERREGUD, det kallar jag MORD om någonting, sådana aborter anser jag ska då förbjudas då är det nog bättre för kvinnan att kanske adoptera bort barnet...



Jag tycker inte att skillnaden på abort och abort, men som jag skrev i mitt inlägg så finns det olika orsaker till att man väljer det och det är nått som vi får leva med och acceptera...



Men jag kan inte acceptera en kommentar av kvinnan "Det är min kropp och jag bestämmer"



Nej ocn nej sådant kan reta f*n på mig...



Ha en bra dag min bloggisvän jättebra skrivet...



Kopierar min text från min blogg också

2009-02-27 @ 10:39:41
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Sivan

Tycker om ditt sätt att ställa frågor. I princip håller jag faktiskt med dig. Men då är jag ju emot abort pga funktionshinder, jag är så mycket emot det som en människa kan vara. Men visst finns det alltid undantag, ett foster som exempelvis saknar hjärna och inte kan leva, spelar det någon roll om mamman föder ut det efter 18 eller 40 veckor? Varför inte bespara mamman den långa graviditeten om fostret inte kan leva utanför mammans mage.

Men annars så tycker jag inte alls om abort pga funktionshinder, jag tycker det är fel. Känsliga frågor och svåra frågor detta. Måste dock tillägga att jag ifrågasätter sanningshalten i detta med flickaborter. Enligt artikeln jag läste hade mamman sett könet på UL vecka 5 och det går ju inte. Dessutom undrar jag om mammorna verkligen uppger skälet till abort innan v 18 så att det ska stå att finnas i journalerna, jag tror inte det. Hur har dom fått veta att det var så? Nja...jag undrar om detta är ett påhitt/överdrft/förvrängande av fakta för att få läsare till kvällstidningarna?

2009-02-27 @ 11:24:05
URL: http://jagsiv.bloggagratis.se/

Postat av: Makrill

Hoppas du får en fin helg! :)

Hejs / Emelie

2009-02-27 @ 12:12:52
URL: http://makrills.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

Det kallas för fritt val i demokratisk anda, men är i själva verket "skendemokrati":

Besluta själv och gör gärna som du beslutar, men FY dig om du gör det...

2009-02-27 @ 14:00:20
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Lena

Go kväll Herr Enbart,

Imorse var jag för trött för att bli triggad av ditt inlägg. Men nu när hjärnan än så länge fungerar måste jag ju reagera. Det bästa vi människor är på är skenheligheten och dubbelmoralen. Vad ger oss andra rätten att döma någon som har gjort abort? Är vi så allvetande så vi kan säga att man får inte göra abort pga kön eller funktionshinder eller vad nu skälet är. Har det nu bestämts att abort får göras utan att man behöver ge skäl till det så låt oss då för sjutton gubbar också stå för den bestämmelsen. Vad ger oss rätten att tala om för den gravida kvinnan att jo du får göra abort om fostret visar på funktionshinder som kommer att göra att det kommer inte klara sig. Men i nästa andetag säger vi nä du får inte göra abort för att det är fel kön på fostret. Vad vet vi vad skälet bakom beslut om abort är? De som gör abort pga fel kön kanske försätts i problem om de föder en dotter. De som gör abort pga funktionshinder, hur vet vi vad de har för möjligheter att ta hand om ett funktionshandikappat barn? Är det bättre att föda barn till världen och inte ge dem den kärlek de förtjänar än att ta valet att göra abort för att man inte kan eller inte vill ta hand om barnet och älska det som det förtjänar? Alla aborter har en tragisk historia bakom sig, i alla fall oftast. Ska vi då tvinga denna tragiska historia till att fortsätta med en ny generation. NÄ jag tycker inte det utan låt de kvinnor som väljer abort välja själva. De är de enda som vet skälet bakom. Det är enbart min åsikt.

Ha en trevlig fredag!



Kramis Lena

2009-02-27 @ 22:22:29
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Häxstickade mamman i Jämtland

Önskar en trevlig helg/Kram

2009-02-27 @ 22:27:20
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Nattis

Fast det är ju stor skillnad mellan att göra abort pga funktionshinder och pga kön.

Alla föräldrar önkar sig självklart friska barn, sen är det ju en fråga hur långt man vill gå för det..

Men att abortera flickor för att få pojkar, då är det ju inte ens ett barn dom vill ha utan bara ett kön! + att det får konsekvenser längre fram om det skulle bli nån slags "tränd"!

2009-02-28 @ 10:01:08
URL: http://moveahead.blogg.se/

Postat av: Lena

Återigen, vem ger oss rätten att döma en människa för hennes val? Vad vet vi egentligen vad skälet för att abort är? Kan vi se in i denna människas själ och säga att du gör abort bara för att du vill inte ha döttrar? Är vi så allvetande så att vi har denna förmåga? Eller är det som vanligt vi går på hörsägen och hur tidningarna vinklar det hela?

2009-02-28 @ 12:41:40
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Mamma Melissa

När man har tagit beslutet att låta barnet stanna i magen (om man haft tankar kring abort) så är det ens uppgift som förälder att förbereda sig på alla möjliga tänkbara föräldraskap.



När jag som kvinna väljer att gå vidare med graviditeten så säger jag "ja" till mitt barn. Oavsett kön. Oavsett handikapp.



Alla barn är olika och unika på sina sätt, oberoende av kön, psykiska eller fysiska förmågor. Och det är vår uppgift som föräldrar att ge våra barn de bästa förutsättningarna.



Ett barn kan födas friskt och levande och senare i livet råka ut för en olycka som reulterar i hjärnskador -skall vi då ta bort detta barn? Vi kan få barn som upplever att de inte alls identifierar sig med det kön som de har tilldelats biologiskt och därför genomgår en könsbyte -skall vi då förkjuta detta barn?



Nej, som förälder så skall man göra allt för sina barn. Om det så innebär att begrava dem också.



Och det är viktigare än både kön och handikapp -är jag som beredd att ge mitt/mina barn de bästa av förutsättningar oavsett vad?

2009-02-28 @ 15:37:18
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Postat av: Sebastian

Bloggen du Vill läsa*

2009-02-28 @ 21:29:30
URL: http://basc.blogg.se/

Postat av: Hontass

Svår och känslig fråga det här.

Jag väntar nu mitt 3:e barn och nytt för denna graviditeten är att de erbjuder alla gravida fosterdiagnostik i tidigt skede. Detta för i tid upptäcka om det finns kromosomavikelser. Jag har beslutat att jag ska göra testerna. Men samtidigt blir jag väldigt rädd. Hur skulle jag ställa mig till om svaret blev att barnet är skadat och det fortfarande finns tid till abort?



Det vet jag inte. Vill inte behöva hamna i den sitsen att jag måste ta det beslutet och enklast hade det ju då varit att inte göra testena.



Jag skulle älska ett skadat barn lika mycket som ett friskt men vill inte behöva fatta ett sånt beslut samtidigt som jag vill göra testerna för att kunna förbereda mig om det nu skulle vara så.



Men att ta bort ett barn för att det har fel kön har jag väldigt svårt för. Även om jag kan förstå den press som finns hos vissa kvinnor att föda ett barn med rätt kön. Många ställs det hårda krav på att det ska födas en son, men det betyder ju inte att det är rätt att abortera bort barnet för att det är en flicka.

2009-02-28 @ 23:23:44
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Jenny

Go'morron, go'morron!! Sovit gott? :) kram Jenny

2009-03-01 @ 08:39:25
URL: http://www.jennybloggar.se/

Postat av: Jessica

Helt rätt att ta bort ett barn pga kön,lagen är ju sån så man kan välja. Jag har ett barn med downs syndrom och en "sån" som hon tycker ju alla är rätt att bara ta bort,då är det inget problem,hon har ju en kromosom för mycket men hon är lika livsduglig som vilket annat barn som helst. Har man bestämt sig för att skaffa barn så får man välkomna det som kommer. Jag blir så jäkla förbannad av allt snack om fostervattenprov för att få bort alla ds-barn,fram med information och visa hur underbart ett barn med funktionshinder är innan man börjar erbjuda kubb,nupp,fvp och allt vad det heter. Så min åsikt är alltså att jag ser ingen skillnad mellan att abortera ett barn pga av kön eller pga funktionshinder.



Nu ska jag kika vidare i din blogg,första gången jag är här och första inlägget gillade jag iallafall. Mycket bra skrivit.

Jag kan gärna hänga med och bekämpa cancer och sverigedemokrater!

2009-03-01 @ 11:54:26
URL: http://www.skolgatan6.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0