090108 Enbart Fängslad

Enbart fängslad är vad jag blir, fängslad av berättelser. Att höra om tusentals som flyr eller skadas tränger inte igenom mina skyddsvallar. Men när jag läser om en enda människa och hennes öde så blir jag berörd. Jag tror att det är så vi fungerar, det är så vi kan fås att agera. Rutinmässigt läser jag DN på morgonen och skummar tidningar under dagen på nätet. Ibland stoppar jag upp, ibland blir jag fängslad, blir jag förstenad. Idag blev jag förtvivlad.


Röda korset och Röda halvmånen kom in i Gaza och i ett hus fann de döda. Inget märkvärdigt men bredvid sina döda mammor fann de barn. Notisen är kort men min fantasi är både snabb och livlig. Jag ser mina egna barn ligga bredvid sin döda mamma och tårarna väller genast fram. Jag sväljer allt vad jag kan och torkar mina ögon. Små barn är vad jag ser, liggandes mot sin döda mamma.


Deras liv har just börjat. De som skall hålla oss vid liv när vi blir gamla. Där ligger vår framtid på armen vid sin döda mor. Inte ens en mor som såväl behövs kan överleva döden. Ingen överlever döden, ingen. Men det är inte mamman jag tänker på, det är inte hennes förtidiga död som fängslar mig, det är barnen. Att vara så liten och rädd att du söker tröst och trygghet vid din döda mor. Är det Gazas framtid som ligger där på sina döda moders arm?


Oskyldig föds du till världen, utan allt vad arvssynd heter. Oskyldig och okunnig kommer du hit till vår jord. Var du föds och av vem du föds formar din framtid. Just jag, just du och varenda Sverigedemokrat som lever här är lyckligt lottade. Det är inte vår förtjänst att vi lever just här. Ibland tänker jag på det, hur otroligt lyckligt lottad just jag är. Att jag kan växa och leva just här. Att inte jag, att inte mina barn har behövt att söka tröst och skydd på armen hos min döda mor.


Fan ta dom, ja, Fan ta dom, alla dom som dödar, alla de som i den ena eller andra gudens namn ta liv. Fan ta dom som i någons intresse berövar ett barn sin mamma och lämnar barnet att tröstas av ett kallnande lik. Det är inte bara mina ögon som gråter, mitt hjärta blöder och jag vill slita smärtan ur min kropp. Men jag vet inte hur, jag vet inte vad jag skall göra. Lika lite som det barnet som söker skydd hos sin döda mor.


Hungrig och rädd ligger han där, med blöta blöjor ligger hon där vid sin döda mor. Fan ta dom, fan!

Peter PC Carlsson



För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Skänk till Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll 

Kommentarer till Enbart

Postat av: Bitte

Ärligt talat så har jag inte läst så mycket eller sett mycket på nyheterna om Gaza. Jag kan inte förstå riktigt varför människor måste dödas.Jobbigt att se på sådant.

2009-01-08 @ 18:08:43
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Linda

Bajsprutt är ju ett väldigt användbart ord, haha. Hoppas du klarar dug från smittan! Jag är nu inne på min trettonde dag, och har fått order av min karl att gå till hälsocentralen imorn om jag inte är bättre. Jag gillar inte hälsocentralen. Men kanske bättre än alternativet just nu.. haha!

2009-01-08 @ 18:56:54
URL: http://lindaassheshouldbe.blogg.se/

Postat av: Alexandra

sv: Fast jag var ju inte sjuk ;P kände mig bara lite, ja.. urlakad på energi helt enkelt. Idga är jag på topp igen ;) något trött efter den långa skoldagen bara... Allt väl med dig?

2009-01-08 @ 19:11:21
URL: http://cleopatravii.blogg.se/

Postat av: Alexandra

sv: Fast jag var ju inte sjuk ;P kände mig bara lite, ja.. urlakad på energi helt enkelt. Idag är jag på topp igen ;) något trött efter den långa skoldagen bara... Allt väl med dig?

2009-01-08 @ 19:11:27
URL: http://cleopatravii.blogg.se/

Postat av: ulle

Jag har ju redan nominerat en blogg och länkat till dig, men får man göra det fler gånger?

Visst var bilden lite läskig!

2009-01-08 @ 19:18:55
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Alexandra

Mjo, men mamma blir inte glad på mig.. usch.. men vill så gärna ha de.. =)

2009-01-08 @ 19:33:16
URL: http://alexandraesb.blogspot.com/

Postat av: ISA - FLYTTAR!

sv: ja det är mycket sant!



NU har jag lagt upp bilder på bloggen från lägenheten! De allra första, innan alla möbler kommer:)

Välkommen in och kika!

2009-01-09 @ 00:16:36
URL: http://isasstyle.blogg.se/

Postat av: Zlata

Sant så sant. FAN TA DEM! Jag slår på nyheterna varje morgon. Rutinmässigt. Nya anfall i Gaza. Jag lyssnar, jag tittar. Ilskan kokar inombords. Jag ser bilder. Blod. Skadade. Mördade. Jag mår dåligt. Mina minnen kommer tillbaka.



Bosnien 1992. Sex år gammal. Jag hör sirenen. Mormor ber. Det är dags. Bärs in i ett skyddsrum av min mor. Mörkt. Kallt. Hunger. Jag ber. Att min familj ska klara sig. Att nästa granat faller på ett fält. Där ingen blir skakad. Morbror kör ambulans. Snälla Gud låt han klara sig. Mamma gråter, mormor gråter. Nyheten går fram snabbt. En granat föll utanför sjukhuset. Morbror var i ambulansen. Klarade han sig? Vad har hänt? Jag vill veta. Skyddsrummet är litet. Det är kvavt. Mörkt. Endast ett stearin ljus. Jag vill blåsa ut det. Så att vi blir osynliga. Jag sover. Jag drömmer. Jag vill härifrån.



Dagarna går. Ovetande. Morbror, min idol var är du? En dag kommer en lastbil. Det är tyst utanför. Inga granater. Skjutandet har upphört. Är det över nu? Vi får komma ut. Dagsljus. Jag ser morbror. Jag springer. Han har bandage runt huvudet. Men han har klarat sig. Får reda på att vi inte kan stanna i skyddsrummet. Upp i bergen. I skogen. Nytt skyddsrum. Granater faller som fyrverkerier vid tolvslaget. Aldrig upphör det. Konstant rädsla. Förstår inte. Bäst att inte prata. Att inte fråga något.



Folk pratar tyst. Rädda. Ledsna. Mödrar saknar söner och män. Vem saknas? Vem gömmer sig? Omringade. Tvingade att lämna staden. Står i en kö. En stor lastbil är parkerad på gatan. Ser skakade. Utan armar, utan ben. Morbror håller om mig. Soldater överallt. Rädd, jag är rädd. Livrädd. Vill bara att det ska ta slut. Skjutandet och granaterna. Explosionerna.



Sitter på ett tåg. Utan mat, utan vatten. Vart ska vi? Koncentrationsläger.



Zagreb - Kroatien. Ystad - Göteborg. Är vi säkra? Mitt nya liv börjar. Nytt land, nytt språk. Var är morbror? Var är mormor och morfar? Vad har hänt?



Mardrömmarna är där. Vaknar kallsvettig. En granat föll på vårt hus. En mardröm. Somna om. Ovissheten är värst. Förtränga. Glömma. Prata inte om det. Sakta radera.









2009-01-09 @ 00:52:44
URL: http://pandarina.blogg.se/

Postat av: Pia

sv: Ja, här har ännu inte knäppt i granarna och idag är det plötsligt flera varmgrader, är det månne våren som är på väg ?? :)

2009-01-09 @ 07:14:47
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Gisan

Mycket, mycket skrämmande är vår värld. Det kan vi lätt glömma där vi går i vårt trygga Sverige. men inte ens här är det tryggt för alla. Det är också lätt att glömma. Kramar...

2009-01-09 @ 08:20:11
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: josefin

sv: tack du =)



jag nominerar mig själv till månadens blogg, och jag behöver inte få folk att rösta för DU är så söt att du väljer mig ändå;) fniss

2009-01-09 @ 10:56:23
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Postat av: Vida

Jag skulle också vilja bo med mina vänner ibland eller i alla fall väldigt nära. När vi var singlar så bollade vi idén att köpa en stor gård och ha det som en typ av bostadsrättsförening tillsammans några kompisar. Just den vännen jag skrev om saknar jag ofta i min vardag för man vill ju ha sina vänner nära.



Ha en härlig helg.



/Liv



2009-01-09 @ 13:23:32
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com

Postat av: Skogshuldran Titti

Jag har inte förmågan att skapa fred i Gaza, men kanske kan jag få dig att le en smula?

Det här med utmärkelser och nomineringar tar tydligen mycket plats i hjärnkontoret, nu får jag inte ha min sömn ifred! Inatt drömde jag om dig PC! (nej, inget snusk, jag lovar!)Kvista över till mig, så får du se. (och kanske le)

2009-01-09 @ 15:38:21
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Zlata

Hej!



Tackar så mycket. Får se vad det blir för frisyr.



Ja absolut, men då vill jag helst redigera texten lite. Sen skickar jag den till dig. :)



2009-01-09 @ 16:56:21
URL: http://pandarina.blogg.se/

Postat av: soffie

vad bra du tar upp detta min tonåring satt precis å undrade vad tusan de håller på med i Gaza,

ja det undrar jag med,

men det är hemskt det som händer så många oskyldiga får dö hur länge ska det fortgå,

ha en härlig fredagskväll min vän:O)

2009-01-09 @ 19:26:36
URL: http://soffie69.blogg.se/

Postat av: josefin

sv: vart är inlägget med tävlingen så jag kan länka?=) kram!

2009-01-13 @ 12:30:03
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0