090116 Enbart Quiz

Enbart Quiz är ett nytt ord som används allt oftare. I var tidning med lite självaktning kan man ta del av olika Quiz. Eller om du så vill frågesport. Du kan testa dig själv vad du vet om Pamela Anderson (varför man nu skulle vilja veta något om henne). Att Expressen och Aftonbladet allt mer vill efterlikna dåliga kopior på skvallertidningar har jag vant mig vid. Men när SVT börjar göra samma sak så är det hög tid att ifrågasätta vad tusan är nu detta.


Med titeln "Har du ordning på din Pitt?" så vill SVT locka oss till att svara på frågor om vi har ordning på vår Pitt. Det handlar inte om otrohet eller om intimhygien utan om vad vi vet om Brad Pitt. Visst är han en duktig skådespelare liksom visst har Pamela Anderson ovanligt stora och fina bröst (om man nu gillar storlek). Men är detta verkligen vad vi vill att TV licensen skall gå till? Frågesport med insinuationer om ett manligt kön? För visst är det en medveten insinuation, lite rolig, visst, men vad har det med SVT att göra?


Bröd och skådespel, ge folket det folket vill ha. Något som fungerar och som var känt redan under romartiden. Inte konstigt att vi har gladiatorspel på TV, inte konstigt att vi har Big Brother och att tjejerna där har Big Bobs. Det är skådespel. Vi vill se, vi vill kunna känna oss lite förmer, lite bättre. En del vill känna sig såpass mycket förmer att de till och med skriver ett blogginlägg. Jag är också en del av detta skådespel. Min kritik riktar uppmärksamhet mot skådespelet, utan diskussion skulle det inte ens vara intressant.


Alla har vi våra försvar till varför vi ser på det vi gör, varför vi läser det vi gör. Avkoppling, verklighetsflykt, drömmar eller vad det nu än är som gör att vi legitimerar vårt stöd. Vi vill titta, vi vill se. En del läser Svensk Damtidning, andra svarar på Quiz och en del flyr in i deckare. Men det är just det vi gör. Vi flyr. Kanske behöver vi det, kanske är vi lurade. Jag flyr själv, ofta, dagligen, in i min blogg. Tidigare var det deckare eller andra böcker. Det är ok att vi flyr, bara vi inte säger att vi inte har tid. Att vi inte hinner. Vi har ett val, även att inte välja är ett val. En timme framför TV:n för att vi är så trötta att vi behöver koppla av. Det är ok, men säg inte att du inte hinner.


Av någon anledning har vi bestämt oss för att trycka in så mycket som möjligt i våra liv. Som om vi lever bättre för att vi gör allt mycket fortare. Hur hamnade vi där? Jag vill i lugn och ro kunna gå till mitt jobb, göra det bra, gå hem vara med min familj och sedan kunna njuta av en bok, eller ett Quiz om Brad Pitt. Men det är klart, jag kommer att ifrågasätta om det skall betalas av TV-licensen.

Peter PC Carlsson



För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll 

Kommentarer till Enbart

Postat av: Mikaela

Så sant.

Älskar det faktum att vi får välja själva!

Tack.

2009-01-16 @ 12:31:29
URL: http://www.forfattarn.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0