090117 Enbart Gb av Sabina

Enbart gästblogg av Sabina som nu går in i sin slutkamp mot cancern. Det händer inte mig, jag kommer inte att drabbas! Det är kanske så vi tänker, var och en av oss. Men några av oss gör det. Några av oss kommer att drabbas. Alla kommer att dö, frågan är bara när och hur.


Sabina låter mig här publicera ett fantastiskt och samtidigt tungt inlägg om att förbereda sig för döden, att förbereda sina barn för livet efter döden. Vi kan alla bara hoppas att Sabina har långt kvar.


Har du inte läst Sabinas blogg "Sabinas kamp" så gör det, lägg också in bevakning på när hennes bok kommer ut "Livet kan inte vänta!".


Skänkt gärna för att bekämpa cancern/Den jävla idioten!
PC
-------

Sista kampen
Kan inte sova, har läst alla värmande kommentarer om och om igen. Jag vill inte, jag vill verkligen inte lämna mina underbara barn, min Henry, min familj och mina vänner. Känns så konstigt inom mig, jag känner mig tom, ihålig, rädd. Jag trodde nog ett tag att jag var odödlig och att jag ska klara detta. Nu vet jag inte?


Sen undrar man ju om man skulle gjort på annat sätt eller tänkt på nått annat sätt eller tom ätit på nått annat sätt? Förmodligen hade de inte spelat nån roll, men tankarna flyger runt. Igår tänkte jag på allt jag kommer missa, allt som jag inte fått uppleva och mina drömmar. Måste tillåta mig få göra det också, sen kom jag till alla saker som jag har upplevt och uppskattat. Det finns liksom alltid en bra och en dålig sida av allt, så har jag nog alltid tänkt.

Jag vet att livet går vidare utan mig och att barnens pappa kommer på bästa sätt ta hand om dom men de lindrar ju inte min sorg att inte jag få göra det. Hade tagit ut sobril igår, men kunde inte ta. Kroppen säger ifrån men jag vet att vid tillfälle kommer jag att göra det. Jag är inte hysterisk utan lugn och ledsen och det har man ju rätt att vara. Det kanske kommer stunder då jag inte vill känna nått!

Jag hoppas mina flickor kommer förstå hur mycket jag kämpade emot detta och att jag så gärna ville stanna kvar hos dom. Idag kommer exet och Melinda hit och vi ska berätta innan hon hör eller ser nått. Men helt ärligt vad säger man?? Ja du mammas kropp håller på att ge upp, dom dumma prickarna har nu nått huvudet och det är inte bra. Men vi ska ta vara på den här tiden nu! Så fort jag får klartecken reser vi iväg med barnen. Måste bara måste komma härifrån. Få en frizon, där vi kan vara tillsammans. Finns så många jag skulle vilja ha med mig dit. Så vi alla skulle kunna ha roligt, njuta och bara må-bra. Jag mår ju bra idag tom smärtan i nacken är bättre, det ända som blöder är mitt hjärta och det kan ingen laga men det finns ju smärtlindring till det med = resa bort! Jag älskar ju att resa och när vi var i NY så mådde jag så bra. Att bara få sitta nära mina barn på flyget och flyga bort från allt. Visa dom himlen dit mamma kommer flytta och kunna se ner på allt dom gör, följa dom fast uppifrån.

Barnens pappa flyttar ju hit 1 februarie och snacka om grevens tid. Då kommer jag kunna träffa mina barn varje dag men ändå inte behöva dra hela lasset. Jag vill bara köpa allt som dom skulle önska sig men jag vet att det inte är det som räknas men ni vet när barnen får välja precis vad dom vill. Jag vill fylla dom med så många pussar, kramar och fylla deras hjärtan med så mycket kärlek så att de räcker 100 år. Som tur är så är jag nästan klar med allt de praktiska om hur jag vill ha det och ska nu ta tag i barnens minneslådor, album m m .

Vi har varit flitiga och filmat mycket och kort. När vi gjorde boken så togs det en massa fina bilder på oss. Har hört att man kan själv välja ut och tom skriva texter för att sen få ut ett färdigt fotoalbum. Måste bara höra med U! Jag måste liksom tänka på allt nu. Har jag skrivit ner och infomerat exet om allt? Det är ju så mycket kring Julia som jag skött och som sitter i mitt huvudet att komma ihåg. Nu måste jag få ner det på papper, vet att de ordnar sig men ni vet ju hur vi mammor är, tror att vi är oumbärliga.

Henry, ja vad säger man, vi fick en kort intensiv och tung tid MEN vi fick även mycket kärlek, skratt och har hunnit med resor som varit fantastiska. Nu har vi en sista resa att klara av och vi bestämde oss igår för att göra den så bra som möjligt. Hur man gör vet vi inte nu men vi tar dag för dag. Jag vet att du lider och att du mister så mycket i samband med mig. Din familj, barnen som kommit dig så nära och som du älskar och tar hand om som om dom vore dina. Du mister ju inte bara mig, du mister ju dom.

Så klart får du träffa dom men det blir ju inte samma sak som nu. Som du sa igår när du sätter nyckel i dörren och hör Julias röst ropa Henry, Julias röst säga Henry jag älskar dig. Känna hennes små fingrar göra taktil massage i nacken på dig. När jag hör dig hantera Melindas tonårs trots med sånt lugn kan jag inget än beundra dig, när du sitter och förklarar matte för henne med sån teknik så kan jag inget annat än att beundra dig.

Jag känner olika sorg för barnen. Melinda kommer kunna sörja och förstå på ett sätt som självklart är jättejobbigt. Men Julia hon kommer ju undra " var försvann den där mamma? "Henne älskade jag ju och henne ska jag ju åka till på torsdag." Hur ska jag kunna förklara för henne? Har haft henne på ett litet annat sätt pga av hennes handikapp, vi har liksom gjort allt. Hade henne hemma i 4 år och gjorde allt med henne så hon skulle bli starkare och må bättre. Hon är ju så konkret. hon behöver ju se saker för att förstå. Hur ska hon förstå detta??? Vill ju inte att hon ska tro att jag lämnade henne frivilligt.

Hon säger alltid om folk hon inte sett på länge eller om A som hon levde med länge att dom kommer snart och snart knackar dom på dörren. Och trots att de gick mer än ett år innan hon fick återse A så visste hon precis. När den dagen kom och han knackade på dörren så sa hon bara glatt, nu nu kommer A och knackar på dörren. Jag vill inte att hon ska glömma mig, inte heller att hon ska stirra på dörren och undra, när kommer mamma hem! Snart knackar mamma på dörren. Fy detta är omänskligt, jag har drabbats av det mest omänsklig man kan. Liksom veta om vad som vänta skall och må som jag gör idag, jag kan inte förstå, jag vill inte förstå!

Ringde mamma igår och det är jätte jobbigt att höra sina föräldrar gråta och vara ledsna men mamma kan i allafall förstå. Ringde min pappa, han kan ju inte förstå, han sa bara "Säg inte så!" och stört grät, jag försökte trösta honom genom att säga - du vet att jag var farmor och farfars favorit. Svaret blev bara- "ja men de var ju meningen att jag skulle ligga där före dig!" Urch det är svårt! Ringde lillasyster och sa att jag vill att hon ska vara min anhörig och ta hand om allt praktiska när jag går bort men hon får inte bli stressad eller pressad nu pga orsaker men hon sa att hon klarar det. Fick sms från storasyster och vi smsa, för hon visste att jag inte orkade prata just då! Trots att vi är en knasig familj så älskar jag er alla så innerligt mycket!


Tack för alla värmande kommentarer, mail, sms och telefon samtal. Hoppas ni förstår att jag inte orkar prata just nu men att jag läser och tar in allt ni skriver. Och det hjälper mig i min sorg, alla bra saker och tips ni skriver till mig! Tack för att ni finns!

Sabina
------

Just nu kan jag inte annat än gråta och hoppas för dig och dina barns skull Sabina.

Varmaste varma kramar till dig. Du är också nominerad till månadens blogg! Omröstningen börjar här i morgon.

Peter PC Carlsson



För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!
Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll

Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

sänder alla varma kramar till dig och din fam .

önskar att jag kunde ta all jordens styrka och ge dig denna , rörd och tårar , men så bra skrivet .

all styrka till dig och din fam.

2009-01-17 @ 15:39:45
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: ulle

Tårarna bara rinner när jag läser, så hemskt och så gripande, så starkt och bra skrivet. Finner nästan inte ord! Kramar i massor till dig och dina nära!

2009-01-17 @ 17:54:19
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: sabina

Tack va fint av dig att sätte upp detta här! Skrevs kl 04 imorse när bara tankarna flödade fritt.



Kramiz

2009-01-17 @ 21:05:19
URL: http://mittlivsabina74.blogspot.com

Postat av: Vida

Jag hoppas precis som Peter att du har lång tid kvar.. man vet aldrig egentligen..



Kramar

2009-01-18 @ 00:27:31
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com

Postat av: Viktoria

Fy, det är en hemsk sjukdom. Ta väl hand om dig.

2009-01-18 @ 10:00:58
URL: http://viktorianordenberg.blogg.se/

Postat av: helen

Jag skulle vilja skriva nåt tänkvärt till dig....men hjärnan gick i baklås när jag läste detta.

Finns det några ord till tröst överhuvudtaget när sånt här händer.

I alla fall så finns ni i mina tankar...du och din familj.

Kramar från mig

2009-01-18 @ 11:12:58
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Bitte

Bara ordet cancer får mig att rysa. Hoppas du har lång tid kvar och jag sänder massor av styrka åt dig.

2009-01-18 @ 21:59:12
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: miahmariah

Jag känner en sån sorg, både för Sabina som var så ung men också för alla hennes anhöriga. Hon skrev fantastiskt och eftersom min pappa också har metastaser i hjärnan och aldrig vill prata om hur han känner det, så var Sabina en tröst för mig. Hennes tankar är ju inte pappas tankar men det hjälpte mig att förstå lite iallafall.



Sabina kommer alltid att finnas i mitt minne. Jag hyser stor beundran till henne och hon är en förebild för mig.



Självklart så skänker jag pengar till fonden. Vi måste hitta ett sett att utrota sjukdomen.

Ha det gott

kram

2009-04-01 @ 20:55:22
URL: http://miahmariah.blogg.se/

Postat av: Majsan

Jag finner inte ord....Skulle så gärna vilja göra ett varsitt scrapbookalbum/fotoalbum till Sabinas barn med sånt som Sabina vill att hennes barn ska ha med sig på vägen genom livet....Jag har gjort sånna till mina barn om något händer mig...för som mamma tror jag man inte får ro om man inte får sista ordet...

Titta gärna in här www.papprika.se så att du/ni får en hum om vad scrapbooing är och mejla mig om det finns intresse att få fina värdefulla album till Sabinas barn....Det är det minsta jag kan göra.



Mvh Majsan

2009-04-02 @ 00:47:53
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com

Postat av: Majsan

Jag finner inte ord....skulle så gärna vilja göra ett varsin scrapbook album/fotoalbum till Sabinas barn som dom kan ha med sig på sin resa genom livet. Ett album med fina foton och sånt som Sabina skulle vilja ha säga till sina flickor..dom orden som hon inte hann säga. Jag har gjort sådanna album till mina barn ifall jag skulle dö när dom är små.

Ett album fyllt med råd, tips och förmaningar...en mamma vill ju alltid ha sista ordet till sina barn.

Kärleks förklaringar till dom med egna ord, så att dom förstår hur mycket man älskar dom, fastän man inte finns.

Titta gärna in här www.papprika.se för att få en liten glimt om vad scrapbooking handlar om. Och om det finns intresse att få fina album till flickorna så ska jag med hela mitt hjärta ge det till dom. Mejla isf,,



Mvh Majsan

2009-04-02 @ 00:56:04
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com

Postat av: Amanda

åååh älskade sabina. vilket otroligt vackert inlägg du skrivit. jag menar tårarna rinner ner för mina kinder, och jag kan inte annat än och skrika: varför? varför ska livet vara så orättvist? varför just du? hade dom inte kunnat ta någon annan. Jag hoppas att du är fri från smärta och ångest nu. På en annan plats där du kan vila. Vi glömmer dig aldrig älskade lilla vän. I mitt och miljoner andras människor finns du för evigt...//Amanda

2009-04-02 @ 23:06:29
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/

Postat av: petra

eftersom jag själv kämpat med min cancer så har jag inte orkat ta allt som hänt dig sabina och nu är du borta. måtte du få vila i frid nu utan smärta ångest och få var med dina kära från himlen.

tårarna rinner och jag mår illa när jag läser i din blogg och även här hos enbart.

livet är här och nu och det är orättvist värre för många

kram petra

2009-04-03 @ 15:58:44
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/

Postat av: Ida Hasselqvist

tom, det känner jag mig efter att ha läst detta. men jag hoppas att hon finns på en underbar plats utan smärta.

2009-04-03 @ 18:10:49
URL: http://hasselqvist.blogg.se/

Postat av: Annika

Vet inte vad jag ska skriva, sitter med tårar i ögonen....finns det något värre än att mista en anhörig? Min man förlorade sin lillebror för 3 veckor sen....så jag ser ju hans outhärdliga sorg varje dag....det gick så fort med, han var inte sjuk.

Mina tankar går till Sabina och hennes familj ofta, ofta! Ta väl hand om er, ni som tittar in här och läser....och ta inte morgondagen för givet, utan njut av dagen idag!

2009-04-24 @ 12:05:09

Postat av: katarina

hej!

ville "bara" skicka varma hälsningar till er alla som kände denna underbara varelse!

Ta hand om er,känner för er,

Vet ej mer vad man ska säga!!!

2009-05-03 @ 18:46:19

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0