090122 Enbart Yta

Enbart yta är ett av det viktigaste i dagens samhälle. Att visa upp en schysst fasad. Vi tränar för att vara snygga, shoppar för att vara snygga och vi gör det vi skall för att synas och ses som bra. Inget fel i det, tvärt om faktiskt. Det är bra att träna, att klä och föra sig snyggt. Men frågan är vad gränsen går för att vårt yttre blir viktigare än vårt inre. Eller om du så vill hur vi ser ut och för oss istället för vad vi är och vad vi gör.


"Du är vad du äter" påstås lite då och då i reklamen. Är jag en kyckling om jag äter det? Eller menas det kanske att vi skall bli kannibaler hela gänget för att kunna vara just människor? Jag förstår naturligtvis vad de syftar till och det är att vi skall äta sunt och just denna produkt de gör reklam för. Men detta kan bli så missriktat. Unga tjejer som redan har problem med sin identitet och håller på att utveckla en kvinnlig kropp har med reklamens hjälp fått en skräck för fet. Vi har snygga och smala ideal. För att modellerna skall bli bättre än verkligheten retuscheras de dessutom innan de publiceras.


Vi borde ta oss själva på ett större allvar och inte låta oss förledas till några skönhetsideal. Inget fel att ha dessa ideal, men alla kan vi inte se ut som varken Roger Pontare, Fredrik Ljungberg, Barbara Bush, Izabella Scurupco eller vilka vi nu har som just våra ideal. För att skapa en vackrare värld finns det till och med en sajt som ger bort skönhetsoperationer. Män uppmanas att skänka pengar och i gengäld kan de få vinna en middag med den kvinna som de hjälpt att få lite större bröst, fylligare läppar, mindre fet kring mager eller vad det nu är. Ibland blir jag bara trött, just nu blev jag det, trött.


I mitt förra inlägg sa jag att Gardell väcker känslor och att alla inte gillar honom. Efter det inlägget har mina prenumeranter sjunkit från 21 till 18. Som sagt ibland blir jag bara trött, nu blev jag det igen.

Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Läs mer!

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas! Skänk till Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll

Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

yta iall väl mening . men är det inte det som räknas ändå som är på insidan , en snygg människa vare sig det är en man eller kvinna , som är tom på insidan som inte kan känna med andra männskor och är elak tex en sådan skulle iallfall inte jag vilja ha med att göra. kollar din blogg typ varje dag och även om jag inte gillar alla inlägg så tittar jag ju inte in mindre här för det.. tur att alla är olika . vad tråkigt det skulle bli annars.

må så gott.

2009-01-22 @ 19:51:28
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Anonym

Mår man bra på insidan och känner sig nöjd med vad man gör och hur man gör det...då är man vacker även på utsidan...och jag avgudar Gardell och även hans äkta hälft....Ha det gott....

2009-01-22 @ 20:10:22
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/

Postat av: Bitte

Trodde inte det var sant med det där med sajten som ger bort skönhetsoperationer, man blir verkligen trött.

Jag kan väl inte påstå att jag varken gillar eller ogillar Gardell men har de slutat prenumerera för att du gillar honom så ja då blir man ännu tröttare. Man får väl tycka vad man vill.

2009-01-22 @ 20:46:25
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: ulle

Förstår verkligen att du blir trött, det blir jag med på hela denna ytliga skönhet, skapar bara en massa bekymmer om du frågar mig. Visst vill jag också vara snygg, det vill väl alla, men till vilket pris är frågan? Tack för tipset om SVT, ska kolla så fort jag får tid vid datorn igen.

2009-01-22 @ 22:04:45
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

Jaa du, det är nog inget att hänga upp sig på, egentligen.

Vi byter ju ibland tidningsprenumerationer, och det betyder ju inte att vi inte gillar redaktören, utan att vi vill ha omväxling...

Själv är jag rätt nöjd med att "växla över" till din blogg både var och varannan dag!

Trevlig helg önskar jag dig och din familj!

2009-01-22 @ 22:31:22
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Big Ben

samhället har en så otroligt konstig bild på hur alla ska se ut och vara, jag själv klär mig alternativt och blir förbannad när man inte kan få kontakt med vissa väldigt vakra damer bara för att de tycker att man klär sig som ett slusk! förstår inte tanken att dömma personer innan man änns pratat med dem, visst har man själv fördommar, men för det så skiter jag inte i människor runt omkring mig! hur kul skulle det vara om vi alla var precis likadana? Då vet man redan allt om alla? är det det samhället försöker uppnå?



Om det nu är så att de slutade prenumerera på din blogg för att du skrev om gardell så kan man ju fråga sig om det alls var värt att låta dem ta del av din blogg överhuvudtaget!



Från dagen jag upptäckte din blogg har jag läst dina inlägg flitigt! =)

2009-01-23 @ 02:30:56

Postat av: stella sweden

...jag tänker att jag tänker inte ett dugg på yta eller hur människor uppfattar mig för många tänker att jag skriver väldigt konstigt U att de inte förstår...men ändå har jag en liten gruppp av nära vänner som accepterar mig precis som jag är...

U varför skriver jag så?

Jo för att det borde (ett ord jag egentligen vill radera från SAO) inte finnas udda eller normalt i samhället...ingen skulle behöva tänka på hur de ser ut på ytan för jag gör det inte...visst sminkar jag mig och köper fina vackra kläder...men mest för min egen skull...så att jag ska trivas u må bra och som en följd av det så blir kan jag av det välmåendet ge andra lite...

Är det inte så?

2009-01-23 @ 22:21:44
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0