090607 Enbart Högburet

Enbart högburet huvud var va jag bar till vallokalen. Jo det är så att jag känner mig stolt. Stolt över att leva i en kontinent där vi får rösta, stolt över att jag satt mig in i vad jag vill och stolt över att EU är ett sammarbetsprojekt mellan hela 27 nationer i Europa.


Visst, visst jag vet att massor av människor är kritiska och negativa till EU. Tycket att det är dumt och fel. Det får de tycka om de vill men jag hoppas att de likt jag med stolt huvud går till valurnorna och lägger sin röst.


Att få rösta är ingen självklarhet, det är något som generationer tidigare än oss har kämpat för och demokrati är den styrelseform vi känner som fungerar bäst. Inte minst när det gäller att skapa fred och en samvaro med grannar som är stabil.


Idag är en dag att vara stolt, dagen då vi tillsammans får rösta för ca 500 miljoner människor. Så många ingår i den Europeiska unionen, en halv miljard. Att just Sverige som ofta slår sig för bröstet och anser sig som så bra, eller så mycket bättre. Ja att just vi skall ha ett så pinsamt lågt valdeltagande hoppas jag att vi kommer att byta och att vi börjar idag.


Med min röst på min kandidat, med min representant så röstade jag både fram det jag vill och blockerar det jag känner en stort avsky emot, Sverigedemokraterna.


Demokrati är något vi ständigt måste kämpa för, något vi alltid måste jobba för att bibehålla och förfina. Att bara skita i att rösta bidrar på intet sätt till demokratin. Ni som inte röstar kommer jag att känna mig fri arr ignorera i framtida diskussioner. Jag tycker att vår röst är värd att ta på alvar så det är med stolthet och i finkläder jag går till valurnorna. Hoppas du känner lika dant.

Peter PC Carlsson
Glöm inte att nominera till juni månads blogg och rösta den 7/6.

Tidigare inlägg idag: Enbart Valdag, Enbart Högburet,

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant

Kommentarer till Enbart

Postat av: madeleine

Japp, gick tillsammans med vår 1:a gångs röstande dotter. Hon tyckte faktiskt det var lite högtidligt!

2009-06-08 @ 20:15:29
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0