090323 Enbart Tomhet

Enbart tomhet är ibland vad som finns kvar. Det kan vara en tomhet efter en framgång eller en tomhet till följd av ensamhet. Ständigt jagar vi efter något, grönare gräs, finare bil, en ny TV, nya kläder ett nytt liv. Vi jagar, köper och konsumerar, ändå lämnas vi där med en känsla av tomhet.


Ofta tror jag att vi allt för lättvindigt försöker att köpa vår tillfredsställelse, vår belåtenhet för att tysta vårt begär. Kvar blir en känsla av tomhet. Jag tror att vi skall undvika att försöka tillfredsställa våra begär men samtidigt ta vara på möjligheter som vi möter i livet. Det kan vara en hårfin gräns mellan begär och och en innerlig längtan.


Materiellt har samtliga som bor i västvärld, det relativt bra, även om vi är utfattiga och även om vi så skulle vara bostadslösa. Men bara i jämförelse med de som har det sämre. Den största delen av jordens befolkning har det avsevärt sämre än var och en av er som har tillgång till en dator och kan ta del av denna text. Du är inte analfabet, du behöver inte ägna hela din dag åt att arbeta för att få mat, ved och vatten. I jämförelse kan vi alla framstå som rika.


Men i jämförelse kan vi också vara fattiga. Det är inte alla av oss som är välavlönade och än färre som likt AMF och SEB-direktörer får åtskilliga miljoner i löner. Med rätta vänder vi oss mot det orimliga i dessa löner för i jämförelse med våra är de orimliga. Frågan är vad som är rimligt? Är det rimligt att stora delar av världens befolkning lever på under en dollar om dagen? Har inte vi orimligt mycket i jämförelse? Eller är det en annan sak?


Behov och begär. Vi behöver inte nödvändigtvis en platt-TV, vi behöver inte en ny bil. Det är något vi vill ha. Vi behöver inte en semesterresa om året utomlands även om det är något vi vill ha. Vi behöver inte heller 102 miljoner i pension när vi slutar som direktörer på AMF (oavsett om LO-ordföranden förstått hur många tiotals miljoner hon godkänt eller ej). Men vi behöver rent vatten, vi behöver mat och vi behöver lära oss skriva och räkna. Det behöver vi oavsett om vi bor i Sverige, i främlingsfientliga Landskrona eller i Afrika. Det är skillnad på behov och begär.


I jämförelse med andra kan våra begär av oss själva ses som behov. Jag kan inte säga att jag behöver ens ynka 7 SEB-Bankmiljoner i lön. Men visst vore det trevligt att få dem. Faktum är att jag inte ens kan säga att jag behöver hela den lön jag har. Fast jag har anpassat mitt liv till den och har svårt att få det att räcka. I jämförelse med andra finns det alltid någon som har det bättre respektive sämre. Detta gäller för samtliga människor på vår jord. Nästan samtliga, för alla utom två. Det finns en som har det bäst och en som har det värst. Frågan är om det är deras löner eller brist på dem som avgör?


Enbart tomhänt lämnar vi livet. Kan det vara den tomhet vi känner av när vi försökt tillfredsställa våra begär?

Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan!


Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: helen

Ja och här kommer jag och stör tystnaden :-)

Tack för kommentaren....jag tror också att det är så med minnet.

Angående det här med terapi så önskar jag att alla fick chansen att förverkliga sig själva och gå igenom alla garderobsspöken.

Det kan inte vara skadligt i alla fall.

kram

2009-03-24 @ 00:46:01
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Gagnskullu

Är det ett behov eller ett begär att ha tillgång till alla dessa tänkvärda bloggar?



I alla fall beroendeframkallande.

Om du frågar mig.

2009-03-24 @ 08:39:13
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: Malin

Jaa, en sak är då säker: Lyckan kan inte köpas för pangar, den måste komma inifrån... Frågan är, vad som gör vissa lyckligare än andra? Jag är lycklig, gläder mig varje dag över vad jag har, inte vad jag inte har... Men det kan ta tid att lära sig att uppskatta det... Kramizar M

2009-03-24 @ 09:35:10
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: Lissie

Jag tror nog jag är ganska bra på att skilja på saker jag vill ha och saker jag behöver. Eller så är jag bara snål :) Men oftast känns det bra en liten stund när man köpt nåt nytt, onödigt, men sen får jag bara dåligt samvete för det tar emot att göra av med pengar. Tur det! Har en mamma som har det omvända beteendet... Att man lagar familjen med ny bil, båt, semesterresor och kaffemaskiner. Det har hittills inte lyckats.



Tack för din kommentar också. :)Jag för min del hoppas att mina föräldrar inte läser min blogg för då skulle tredje världskriget starta...

2009-03-24 @ 13:11:16
URL: http://thinline.blogg.se/

Postat av: kristina

Hej! Va fint du skrev till mig i går, ang 80 talet! Jag älskade den tiden och la faktiskt ner nästan hela dagen i går på att få till det bra och jag tycker att jag lyckades! I bland undrar jag om jag är en av få, som ger bloggen så mycket tid? Men jag tycker att det är såå roligt och den tid jag kan använder jag till att skriva, läsa och försöka lära mig mer om bloggvärlden. Du skriver väldigt bra inlägg. Dina ämnen är aktuella och äkta. Du har en fin blogg. Blir inte DU nominerad av någon? Det skulle du bli... kram och ha en bra dag!

2009-03-24 @ 13:15:57
URL: http://www.metrobloggen.se/mammakb

Postat av: tess

Så himla klokt... ja känner mig ofta tom... men ja har inte platt teve å inte den bil ja skulle behöva för å få plats med hela familjen. Min tomhet handlar om något annat. Inom mig... något jag söker men inte finner. Ro i mig själv.... de skulle de kunna vara.



Ha en fin dag Peter //tess

2009-03-24 @ 14:37:52
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: tess

Ja å frågan är hur vi ska uppnå detta... jag har letat i flera år... å ja halkar så ofta tillbaka ner i skiten i gen.... De e en kamp å ja börjar acceptera att jag inte kan... fast ja vet at ja inte ska.



//Tess

2009-03-24 @ 18:49:48
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

Det som är avgörande och viktigt är att aldrig någonsin sätta = mellan prylar och lycka!

2009-03-24 @ 19:35:21
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Di

intressant inlägg!! "Homo consumatus" nya tiden...kram kram...

2009-03-25 @ 09:54:06
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Gisan

Ja tomhet kan komma av alla möjliga orsaker. Rikedom kan också ses ur helt olika aspekter. Jag anser mig vara förmögen trots att det inte syns på bankkontot. Jag har diamanter i min "relationssamling". De berörs inte av ekonomiska kriser... Kramar...

2009-03-25 @ 11:56:08
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Malin

haha, jag håller med, jag håller med.. Dessvärre kan jag inte skryta med att magen är min, utan en god väns... Jag har gjort mitt på den fronten, fyller 40 i år, så jag är för gammal, hihi... ha en fin dag! Kramiz M

2009-03-25 @ 15:43:21
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: Ludmilla

Ja, köpa lyckan går naturligtvis inte.

Däremot har jag blivit väldigt lycklig när jag köpte min IPhone häromdagen. Konstruerad lycka? ; )

2009-03-25 @ 20:12:40
URL: http://ludmilla.se

Postat av: Toffs

Jag är inte säker på att pengar gör människor mindre tomma. Till exempel tror jag (obs! ett subjektivt tyckande) att det är västvärldens överkonsumtion och överflöd av livsmedel i alla möjliga former som skapar ätstörningar, som jag betraktar som en form av tomhet, en reaktion mot överflödet. Jag fortsätter det här resonemanget på min blogg för det här inlägget skulle bli alldeles för långt är jag rädd...

2009-03-28 @ 10:53:29
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0