100717 Enbart Rut

Enbart Rut tycks röra upp känslor, ja inte Rut själv men avdraget för Rut. Fantastiskt att det fortfarande i vårt land 2010 kan vara upprörande att ett kvinnodomän som hemmet och dess sysslor inte kan accepteras vara värt att betala för. Märkligt hur personer som man tror skall vara för jämställdhet ställer sig på patriarkalets portaler och ropar att det är pigsysslor. Jag kan inte förstå det! Menar man att de kvinnor och män som städar och donar i sina egna hem utför pigsysslor? Eller menar man att det är fult att utföra dessa sysslor?

 

Oavsett vilket alternativ det är så är det märkligt att man ta strid för att det inte skall vara möjligt att köpa dessa tjänster med skatteavdrag när samma personer argumentera för att det är bra och riktigt att kunna köpa in tjänster på den traditionellt manligt dominerande hemmaarenan. En målare får gärna komma hem och göra ett jobb, en snickare, en rörmokare eller en plåtslagare lika så. Men kommer den en invandrarkvinna med en dammvippa så är det dags att ta till brösttonerna och ropa piga.

 

För min del är det fel i dubbel bemärkelse. Dels motverkar man att öka jämställdheten i hemmen genom att det inte skall gå att köpa alla hemmets tjänster med skatteavdrag (jag skulle förstå och sympatisera med att man är emot alla skattesubventionerade tjänster, då även Rotavdragen). Dels så motverkar man för en stor grupp bl.a. invandrarkvinnor som har svårt att finna en försörjning i vårt diskriminerande land.

 

I skrivande stund damsugas det i min bakgrund. Hon kommer från Thailand, hon är ungefär lika gammal som jag och har liksom jag fyra barn. Hennes man omkom i Tsunamin i Puket där han körde Tuktuk (Taxi). Några månader senare flyttade hon till Sverige med sina fyra barn. Fick först jobb på KTH som städare. Där trivdes hon jättebra och var nöjd med de 12-13 tusen hon tjänade varje månad. Det var jättebra berättar hon. Men efter 20 månader blev hon och även andra städare uppsagda. Det för att KTH inte skulle vara tvingade att erbjuda dem fast jobb. Nu har den av facket administrerade A-kassan tagit slut och de 9 tusen hon fått där har upphört.

 

Sedan dess arbetar hon några timmar då och då på en Thaisalong och ger massage. Det ger några tusen i månaden. Hon har också två städjobb. Det ena fick hon så sent som idag, hos mig. Det andra ger någon tusenlapp i månaden. Hon är lycklig som har ett boende som bara kostar knappt fyra tusen kronor. Men ändå är det svårt att få pengarna att räcka till sig själv och de fyra barnen. Givetvis är hon anmäld på arbetsförmedlingen men har inte fått något jobb. Lär nog heller knappast få. Det står inte en rad arbetsgivare i kö för att anställa en medelålders kvinna från Thailand som inte har mer än 20 månaders erfarenhet av att städa på KTH.

 

Erfarenheterna från Thailand är lite svårare att räkna in. Eller vad krävs för att sedan barnsben föja med sin far ut i skogen (fylld av ormar och andra faror) klockan ett varje natt, ja natt! Skära ett snitt i 1.000 träd, därefter två gånger gå tillbaks och samla in den vätska som runnit från gummiträden. 13 timmar efter att jobbet börjat kunde hon och hennes far gå hem. Eller vad anser svenska arbetsgivare att det är värt att hon har lagat Thaimat och under 15 timmar kört runt på en moped för att sälja den för att slutligen få ihop 120 svenska kronor om dagen?

 

För henne och många andra finns det få möjligheter på den svenska arbetsmarknaden. Framförallt är det för henne som Rut är till. Mycket mer än för mig. Jag skulle kunna betala henne svart det skulle jag ha råd med. Men skulle jag betala fullt ut så skulle vi nog prioritera annorlunda på våra utgifter. Med Rutavdraget får vi möjligheten att kunna hjälpa både oss själva och henne. Problemet för mig just nu är att hon än inte har F-skattsedel, så idag blir det svart städhjälp. Men jag har lovat henne att hjälpa henne så att hon kan få en F-skattsedel. Hon vill det för det ger henne lite grund för en pension, även om den knappt kommer att bli något att räkna med.

 

Kan ni som är så ivriga motståndare förklara för mig varför denna invandrarkvinnas tjänster, och en av hennes få möjlighet till försörjning utanför socialhjälp, inte skall vara avdragsgilla med om jag ringer till ett redan etablerat byggföretag (med svenska byggarbetare medlemmar i Byggnads -söker du på det kommer du till socialdemokraterna.se!!!!) så är det ok att göra avdrag? Dels har de ganska lätt att få jobb, de är inne på arbetsmarknaden, de tar grymt bra betalt, kommer sällan i tid och färdar i princip aldrig sina jobb på utlovad tid. Anledningen är att de har för mycket jobb hävdrar de själva. Så varför skall de då subventioneras???

 

Själv är jag i grunden tveksam till alla subventioner av skatter. Men om du skall ha subventioner för tjänster i hemmet då är det för det som idag kallas Rut-avdrag medan Rotavdragen direkt borde slopas.

 

Det är tyvärr med en tag i bröstet som jag skriver detta och konstatera att det finns både drag av patriarkalism och etnisk diskriminering hos de som motsätter sig just Rutavdraget samtidigt som de förespråkar Rotavdragen. Att Mona Sahlin så nedlåtande talar om dessa hårt arbetande invandrarkvinnor gör mig ont. Hoppas att hon får tillfälle att omvärdera och inte bara gå på en blockpolitisk autopilot och vara emot allt som skulle kunna vara bra!

 


Peter PC Carlsson


För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Elisabeth

Sv; Visst kan man, men man kan inte säga att de är ens allt, och hans liv. Då må han vart död innan, nej men du förstår.



Och lurad de blev jag ordentligt, man ska inte vara så förbannat godtrogen mot folk, bara dumt

2010-07-20 @ 21:05:13
URL: http://itsmylifeandmyrules.blogg.se/

Postat av: Ronja

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-12 @ 22:22:01
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0