081208 Enbart Glögg

Enbart glögg sätter vi i oss i massor den närmsta tiden. Vi värmer den lite på spisen och vips så har vi en dryck som känns som jul. Små koppar med en söt och kryddig dryck. Måste erkänna att jag tycker att det är ganska gott. Riktigt smaskigt faktiskt. Men inte tusan dricker man det året om. Nja det är inte sant. Jag mins en av mina vänner från uppväxten. Han drack alltid glögg, kall, direkt ur flaskan. På varje fest vi gick halsade han glögg. Han hade gått igenom hela sortimentet på systemet och räknat ut att den dryck där man fick mest volymprocent per krona var just glögg. Vilken glögg mins jag inte.


Kort och gott ett rationellt beslut om det nu är så att det just är en fylla man är ute efter. Vid något tillfälle frågade jag honom om han tyckte det var gott, det tyckte han inte. Jag trodde honom, det såg inte gott ut att fest efter fest dricka kall glögg ur flaska. Men det var ändå rationellt, för han tyckte inte om några alkoholhaltiga drycker. Så han menade att det spelar ju ingen roll, jag dricker det som är billigast på så sätt behöver jag inte dricka så mycket.


Hmm, svårt att argumentera där. Visst skulle jag kunna säga att det kanske är bättre att inte dricka alls, men samtidigt visste jag att det valet fans inte med i hans valbarhetslista.


Så utifrån att du inte gillar alkoholhaltiga drycker över huvudtaget, men har bestämt dig för att bli onykter så var det ju klokt att räkna ut vilken dryck som gav mest fylla per krona. Klokt men mycket märkligt. Ofta är det så, det som är klokt och rationellt för någon annan är ytterst märkligt för andra. Våra val är subjektiva vilket är lätt att glömma bort.

Peter PC Carlsson

Hoppas att du antagit utmaningen Länk till Lucia, om inte gör det nu!

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. 
Skänk en gåva till
Barncancerfonden. Eller kolla på Enbart Gåvor! Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar. Mina länkade läsare.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Sv: Hade du varit med hade du inte behövt bli stött ;)

2008-12-08 @ 18:25:21
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

I min gröna ungdom var jag praktikant på en skola och där fanns en så rolig vaktmästare. Han berättade att hemma i sin trädgård hade han en barnkarusell (av den sort som numera är förbjudna i lekparker) och på den satte han snurr medan han tog sig en öl = billig fylla!

Själv föredrar jag het glögg med russin och mandel fr o m Alla Helgonhelgen t o m Tjogondedag Knut! (och så en sparad flaska till påskelden med grannarna...)

2008-12-08 @ 18:57:26
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Cecilia

Årets blåbärsglögg tycker jag var god. Inte sådär sliskig söt utan helt ok tom MED russin i!

2008-12-08 @ 19:24:23
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Ann-Sofie

hej, ville bara lämna en kommentar för jag kikar in här ibland, gillar dina ämnen och texter, glögg blir det bara på julafton för min del, bara för att...men det doftar ju underbart!



Ann-Sofie

Fint initiativ till Madde, hoppas ta mig tid till det imorgon!

2008-12-08 @ 19:44:40
URL: http://www.holmbergarna.blogspot.com

Postat av: Bitte

Jag tycker det är gott med glögg men dricker det bara runt juletid.

2008-12-08 @ 21:07:27
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: malve

PPK procent per krona, var ett allmänt vedertaget begrepp i studentkretsar. Tror att tyskt lantvin låg bra till också, även om jag inte sällade mej till den gruppen studenter.

2008-12-09 @ 09:29:54
URL: http://malve-mittilivet.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0