081209 Enbart Arbogabarnen 2

Enbart Arbogabarnen och deras avskyvärt grymma slut är så svårt att ta till sig att jag inte orkat läsa det som skrivs mer än sporadiskt. Det finns ingen möjlighet för mig att sätta mig in i hur en annan människas hjärna fungerar och tänker för att klara av att mörda barn. Än mindre att göra det med en hammare. Det går inte och jag vill inte, vill inte ens förstå, vill bara förkasta och demonisera denna person. Det blir så mycket enklare då, världen kan fortsätta att delas upp i onda och i goda människor. Även om jag vet att det inte är så.


Men hur skall man förstå en människa som kan döda små barn, är man då en människa? Kan vi verkligen begå dessa handlingar? Uppenbarligen. Men vad krävs för att det skall vara möjligt. Det måste varit mycket som gått fel på vägen. Ändå är det en människa som har gjort det vi inte ens vill ta in är möjligt. Dessutom en kvinna. Vi tror oss veta att det ligger svartsjuka bakom. Men herre Gud, hur svartsjuk kan man bli?


Uppenbarligen är min bristande inlevelseförmåga något som inte alla delar. Den dömde mördaren Christine Schürrer har en hög brev att öppna från män som söker kontakt och uttrycker sin beundran. Jag har inga ord, inga som kan hjälpa mig att förstå. Jag mins Åmsele morden och hur kvinnor sände brev efter brev i beundran till honom. Det får mig att bli rädd. Tänk hur många människor som finns runt om oss som uppenbarligen mår dåligt och som går med olovligt många skruvar lösa.


I yttrandefrihetens namn kan man via Pirate Bay finna bilder på de mördade barnen. Men man finner så mycket mer än så, man får tillgång till hela utredningen. Det är offentligt material så det är inget oegentligt att ladda ner och läsa och titta. Frågan är om det är lämpligt? Jag funderade om jag skulle plocka ner och titta på de omdiskuterade bilderna. Men jag bestämde mig för att inte göra det. Jag vet att jag kommer att må dåligt av att se bilder på mördade barn. Det är mer än jag klarar av. Det betyder ju inte att dessa bilder inte skall få finnas på nätet. Men är det lämpligt?


Jag är i grunden starkt för yttrandefriheten och funderade en god stund innan jag skrev under listan som kräver att bilderna tas bort. Anledningen till att jag skrev under var att föräldrarna så innerligt bett om det. Det är ett gott skäl. De har redan fått lida och fortsätter att lida efter att barnen blivit ihjälslagna med en hammare. Så av rena anständighets skäl anser jag att bilderna skall tas bort. De som verkligen behöver bilderna kommer åt dem ändå eftersom det är en offentlig handling.


Så fundera du också, dras inte bara med och skriv under. Avfärda inte heller bara lättvindligt för barnens föräldrar är värda mer respekt än så. Gör ett val, vilket det än är! För dig som vill skriva under. 

Peter PC Carlsson

Hoppas att du antagit utmaningen Länk till Lucia, om inte gör det nu!

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. 
Skänk en gåva till
Barncancerfonden. Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar.

Kommentarer till Enbart

Postat av: helen

Jag har ingen aning om hur en människa kan göra så här (om man nu är människa.....rovdjur känns mer rätt) och att de sen ska få positiv uppmärksamhet när de väl sitter bakom lås och bom.

En som mördat två barn blir ihågkommen men inte mamman som födde de två barnen....tragiskt.



När det gäller manliga "rovdjur" så kan jag till viss del förstå att kvinnor skriver till dom och beundrar dom i fängelset.

För alla med ett svagt "jag" vill så gärna ta hand om och förändra.

De tänker att "det är mig han behöver för att räta till sig, jag ska hjälpa honom.....bla bla bla"

Typiskt kvinnor som saknar självkänsla.

Vad män tänker, som i det här fallet, vet jag inte.

Tänker män på samma sätt? Eller har dom kanske bara ett j.....t tråkigt liv?

Tragiskt är vad det är i alla fall.

2008-12-09 @ 12:11:59
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Hontass

Har inte föräldrarna fått lida tillräckligt?!



Jag vet inte vad jag ska säga jag tycker det är så hemskt, ett illamående sprider sig!

2008-12-09 @ 12:34:08
URL: http://hontass.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0