081211 Enbart Ut

Enbart ut, ut ur systemet, ut från mina tankar, ut från min hjärna. Ja, ut helt enkelt. Det finns ofta saker som jag vill ska ut men lika ofta finns det saker som själva vill komma ut. Som söker sina vägar. Var dag är fylld av rutin och det är lätt att leva i den, ändå mitt i den vardag, mitt i tristessen finns det saker som skapas och vill ut. Det gäller bara att finna former för vår kreativitet. Vi är kreativa men det är långt ifrån alltid som vi tillåter oss att vara det. Som vi ger utrymme för vår förmåga.


Överallt i vår vardag kan vi finna vår egen kreativitet, om vi tillåter det. Saker som är tråkiga och vi inte vill göra är kanske den främsta källan till att skapa. Det är då vår hjärna har möjlighet att sätta igång, att finna alternativa sätt att agera, att handla. Vi uppfinner saker i vårt huvud men sällan förverkligar vi dem för vi vet inte hur och vi tar inte heller reda på hur. Men alla kan vi uppfinna gemet, alla kan vi skapa något nytt.


Själv har jag flera uppfinningar i huvudet som inte förverkligats, enkla och vardagsnära grejer som skulle hjälpa mig i min vardag. Dels en helt annan strykbräda och dels en hjälp för tidningsinsamling... men det stannar där. Produkter i mitt huvud. Ofta när hjärnan går loss så kombinerar den saker som redan finns och gör det på ett nytt vis och simsalabim finns en ny produkt i mitt huvud. Ibland så galen att jag skrattar åt mig själv.


Tänk om vi kunde ge utrymme för vår förmåga att skapa nytt. En del av det vi kommer på när vi "fantiserar" uppfinner andra efter några år. Det bara för att det ligger i tiden. För femton år sedan fantiserade jag ihop att man skulle kunna koppla en nykterhetskontroll till bilens startmotor. Idag finns produkten även om den ännu inte är standard i alla bilar. Ungefär samtidigt så kom jag på bokomaten. Man skulle kunna ladda ner och lägga in en bok från automater. Detta gjorde man till en mycket liten skärm som såg ut som en vanlig bok, enda skillnaden var att den var elektronisk... Nå, jag skall inte snöa in på alla tankar och fantasier. Men vi har en oanad förmåga att ständigt gå runt och skapa nytt, att uppfinna och söka alternativa lösningar.


Få av oss förverkligar dem, men sluta aldrig att släpa hjärnan fri, låt den finna nytt, låt den söka lösningar. Ständigt jobbar den på att lösa problem. Även när vi inte tänker på dem.


Ibland vill saker ut, de vill bli till ord och till handling. Ibland blir de kvar och få skrumpna till döds. Små, små frö bär vi alla med oss, de kan växa om vi tillåter det.

Peter PC Carlsson

Hoppas att du antagit utmaningen Länk till Lucia, om inte gör det nu!

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. 
Skänk en gåva till
Barncancerfonden. Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Malin

Vsg! Den var du mer än värd! Kramiz M

2008-12-11 @ 11:55:30
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: helen

Jag skrev precis ett inlägg om saker som vill ut ur mitt huvud....men det är inga uppfinningar utan sanningar :-)

Jag är nog kreativ och uppfinningsrik egentligen....om jag bara vågar släppa loss lite.

Men det finns nog många uppfinningar som ligger o gror i allas huvuden.

Jag skulle vilja uppfinna en tidsmaskin och åka tillbaka till barndomen som vuxen och ställa tillrätta, utan att nuläget ändras :-) hmmmm den nöten blir svår att knäcka.

Kram

2008-12-11 @ 12:40:03
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Di

hm..så sant så sant...att vi inte alla gånger vågar tro att vi har något att komma med kanske är just anledningen till att vi inte vågar? Kan vara så i mitt fall iaf. Önskar dig en fin em. Varm kram!

2008-12-11 @ 13:59:48
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: stella sweden

Tänker att ja tänker som du tänker...

att nya ord o visioner hela tiden kommer o de är bara o skrika ut göra eller skriva de?



;)

2008-12-12 @ 01:13:14
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Häxmamman

Tänkvärt...



Min yngste son är så uppfinningsrik och då menar jag det verkligen, jag har bestämt mig för att inte stoppa det utan jag hjälper han att utveckla det och jag hoppas att det ska en dag bli något av det han gör, alla modeller som han byggt...



Jag hejar på dig så kanske en dag du får till dig...



Många Luciakramar till dig från mig som är som jag är Ler

2008-12-13 @ 12:07:21
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0