081123 Enbart Värde

Enbart värde har var och en av oss. Vi har ett värde, du har ett värde och jag har ett värde. Barn har ett värde. Inget värderar jag lika högt som mina barn! Vad skulle jag kunna värdera lika högt? De flesta av oss sätter våra barn högst men alla gör inte det. Våld mot barn sker framförallt i hemmet. Det är de nära som slår, de som skall vara ditt skydd. Mitt hjärta kan inte annat än att blöda när jag läser om det exempel som nu lyfts fram från Storbritannien, Baby P (17 månader).


Jag kommer aldrig att kunna förstå hur misshandel, systematisk misshandel av små barn kan förekomma. Jag vet att det sker men jag kan omöjligt förstå hur man kan misshandla sina barn eller andras barn. Att sjunka så lågt är långt ifrån värdigt en människa. Visst kan vi alla bli trötta på barn, till och med våra egna. Men ingen normal människa misshandlar barn.


Jag förstår däremot den vrede som växer, inte minst på nätet, emot de föräldrar som utsatte lille Peter för våld som ledde till hans död, bruten ryggrad, revben och en tand nedslagen i lungorna. Över 50 skador. Den vuxna världen sviker. Det är lätt att bli rädd för det våld som andra kan utsätta våra barn för men skall vi vara till stöd för barn skall vi titta i våra egna nätverk, hos våra vänner och se hur barnen behandlas. Det är hemma som våldet förekommer, både mot barn och kvinnor.


Om det varit invandrare hade media genast börjat prata om hedersmord. Nu pratar vi inte om att det är hedersmord och gjorde inte heller med lilla Bobby från Nässjö för ett par år sedan. Det är bra för det finns ingen heder i att döda någon, allra minst att döda barn. Det görs enbart av svaga och fega människor, vars handlingar är allt annat än hedervärda, vars handlingar är värda att fördömas och all den avsky vi kan känna.


Mobben växer och med rädsla för föräldrarnas liv skyddas namnet på dem och på Peter. Det är rätt, det är riktigt att skydda dem mot medborgarnas vrede. De skall dömas i domstol och deras handlingar kan jag aldrig förlåta. Det finns säkert förklaringar till deras agerande, det gör det nästan alltid, men de är och förblir förkastliga.


Denna vinterdag sänder jag dig alla mina tankar lilla Peter. Enbart 17 månader tilläts du bli innan du misshandlades till döds. Jag tänker på dig idag, på dig och 30.000 andra barn som helt i onödan dör var dag. De flesta dör av svält som skulle kunna förhindras men du dog till följd av ett aktivt våld från dem som skulle ha skyddat dig. Det sveket är större än allt jag kan tänka mig.


Den dödade lille Peter. Blev enbart 17 månader.

Kram lille Peter, kram.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. Skänk en gåva till Barncancerfonden. Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar. Mina länkade läsare.
(Vill DU gästblogga så hör av dig genom att skriva en kommentar om att du vill.)

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Det är så hemskt att det finns inte ord för det. Är något straff tillräckligt för dessa människor som gjort sån skada?!

2008-11-23 @ 11:30:18
URL: http://www.metrobloggen.se

Postat av: Jasmina

Förbannat KUL blogg :)



Läs gärna min, den är full a skit :P

Lite blandat innehål :)



VÄLKOMMEN!!!

2008-11-23 @ 11:34:44
URL: http://skitirubriken.blogg.se/

Postat av: Toffs

Det finns inget hemskare än barn och djur som blir misshandlade. individer som inte kan försvara sig själva är lätta offer men straffet bör då bli värre än om offret varit en fullvuxen människa. Det anser jag i allafall. Jag blir extremt ledsen när jag läser om barn och djur som dör på grund av vuxna människors idioti.

2008-11-23 @ 12:27:16
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Postat av: Vida

Finns inga ord.

2008-11-23 @ 13:27:25
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Janet

Finns det en särskild plats i himmelen för dessa oskyldiga barn som på deras korta levnadstid enbart känner till ett liv i skräck,tortyr och plåga? Finns det en särskild plats i helvetet för dessa vidriga avskum till människor som utsätter dom för detta?

Jag vet inte...

Hjärtat blöder...

Och det enda man kan hoppas på är att det finns en himmel eller ett universum-någonstans där de för första gången får uppleva ren och skär kärlek. Lika villkorslös som deras egen...

2008-11-23 @ 13:37:02
URL: http://takingchances.blogg.se/

Postat av: Siw

Som sagt, det finns absolut inga ord, också finns det många ord.

2008-11-23 @ 14:31:47
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Hontass

Sv: Ja det är fruktansvärt. Ibland tror jag att jag ska bli totalt tokig på köpet.

2008-11-23 @ 14:43:55
URL: http://www.metrobloggen.se

Postat av: Gisan

Det är mycket, mycket tragiskt att läsa om dessa hemska öden eller se och höra om barn som far illa i ens närhet. Jag tror att folk i allmänhet är för rädda för att ingripa i tid när man ser missförhållanden. Kramar...

2008-11-23 @ 14:57:18
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Ami

Man förstår inte dessa föräldrar som kan göra så mot sitt barn, eller man förstår inte att någon människa överhuvudtaget kan göra så mot ett barn !

Det är fruktansvärt!



Precis som du, så finns det inget jag heller värderar så högt som mina barn och att ens tänka tanken att något ont kan hända dem sliter en itu....



Kram

2008-11-23 @ 15:40:20
URL: http://kvinnainorr.blogg.se/

Postat av: Bitte

Finns inte ord för sådana människor som skadar människor och djur. Fängelse är ett alldeles för lindrigt straff.

2008-11-23 @ 16:30:04
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: fia

man blir förtvivlad , så oförståligt hur en människa kan göra på det viset .

2008-11-23 @ 22:17:40
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Hilda

Jag blir alldeles tom.

2008-11-23 @ 22:33:10
URL: http://hildazheaven.blogspot.com

Postat av: helen

Det värker i hela mig .... hur kan man få bli så feg att man ger sig på nåt så försvarslöst som ett barn. Jag orkar knappt ta in sånt här hemskt.

Jag finner inga ord.

2008-11-23 @ 23:06:12
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Camillaa

Tack Peter...tyvärr har jag egentligen inte tillgång till dator så kan inte maila...det är bara nu som jag sitter i "smyg" här, men det värmer det du sa.



Kramar. /C

2008-11-24 @ 11:01:01
URL: http://doden.blogg.se/

Postat av: Dockmamman som blivit Häxmamman

Det är så hemskt att man gråter, den misär jag levde med när jag var liten kommer starkare upp när man får konkret veta att det egentligen är tur för mig att jag fått överleva de övergrepp jag varit med om...



Alla hot som hängt över mig har inte gått till handling för de har tydligen haft en spärr, men man kan inte låta bli att tänka på det...



Alla som visste, varför sa det inget, varför gjorde de inget...



Visst så vet säkert massor med människor att dessa barn och även andra barn lever på detta vis, tyvärr, ingen lägger sig i, INGEN vill lägga sig i...



Jag kanske låter bitter i min ton, men jag vet att min mamma, mormor visste...



Men de tystade, mamma slog så man var rädd, rädd för att säga som det var...



Varför är vi människor så, vad gör att vi tiger och låtsas som inget hänt, men när det kommer journalister efter att det uppdagas så kan grannar, till och med vänner stå och berätta i intervjuer att de visste att det förekom saker som barnen inte skulle behöva uppleva...



FY SKÄMS PÅ SÅDANA MÄNNISKOR, SÄGER JAG DÅ BARA!!!



Jag är en sådan som går till handling, jag har suttit på en rättegång där jag har vittnat till en föräldrer som jag sett misshandlat sitt barn...



Jag skulle nog gå över lik (säger man) för ett barn som jag vet att det far illa...



Det är som du säger Peter, man sätter sina barn till ett högt värde, näst efter kommer de andra barnen som inte är ens egna...



Är man männsklig så går man till handling om man vet att det händer barn något vare sig det är ens eget eller andras...



Jag anser att tystanden är det farligaste ord och handling vi har mot barn...



Tystnaden är nått som gör att dessa VIDDUNDER kan fortsätta sina handlingar och då slutar det så här, man dödar barnen till slut...



Vi måste öppna munnen och tala så barnen får ett förtroende för oss barn...



Vad spelar det för roll om det är era egna barn eller andras som har ett förtroende för er...



Om ni vet att ett barn far illa hos sina föräldrar, prata med barnet och anmäl misären innan det blir fler fall av döda barn...



Tack för mig/Kram från mig som jag är

2008-11-24 @ 12:03:11
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Vindensmelodi

Jag har inte ord,,,,,

2008-11-25 @ 21:39:37
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0