081020 Enbart Cal in Power

Enbart Cal in Power, för visst är det Power som behövs och visst var det Power när Powell stöder Obama. Colin Powell har alltid framståt som en bra person i mina ögon. När han nu öppet stöder Obama så visar det på vilken styrka som finns hos denna nya demokrat och presidentkandidat.


För egen del trodde jag länge att han skulle bli den första svarta presidenten i USA, men det blev George den lille istället. Ibland kan jag tycka synd om lille George. Så misslyckad som president. Försökte gå i pappas spår och tog även över hans gamla hökar Donald Rumbsfeldt och Dick Cheney. Han fullföljde det pappa påbörjade och kastade ut Sadam Hussein från sin diktatorstron. Men sen har det gått sämre. Både i Afghanistan och i Irak sitter USA fast med sina trupper och är inte i närheten av att kunna dra sig ur med hög svansföring.


Tyvärr har mycket gått fel för USA under de senaste åtta åren, inte minst har den amerikanska ekonomin fortsatt att gräva djupa hål i det redan stora budgettunderskottet. Med lånade pengar har man fört krig, med lånade pengar har man sänkt skatter och med lånade pengar har man underlåtit att ta hand om världens största ekonomi.


Det kommer inte att bli lätt att ta över den amerikanska ekonomin. Det kommer att krävas både tillväxt och skattehöjningar för att få ordning på ekonomin. Inte minst behöver de enorma militärkostnaderna kraftigt bantas. Jag menar att den behöver bantas för att skapa större säkerhet för USA och för världen i övrigt, men även för att ekonomin klarar inte dessa kostnader.


USA kommer att genomgå stora förändringar framöver, regleringar inom bank- och finansvärlden kommer att bli nödvändiga. Större rätt till välfärd i form av sjukvård för alla kommer att bli nödvändigt. Högre skatter för att betala av de bägge Bushpresidenternas och Reagans enorma underskott. Bensinpriset kommer att behöva fördubblas och kollektivtrafiken byggas ut. Allt detta är impopulära åtgärder, men nödvändiga.


När det gäller utrikespolitiken så är det helt om som gäller. USA måste spela en helt annan roll i världspolitiken än man gjort under juniors tid som president. "Den som inte är med oss är emot oss!". Det har inte varit någon hållbar strategi.


USA måste ställa krav på sin bundsförvant Israel om trupptillbakadragande från ockuperade områden, de måste kräva att Palestinerna skall ha rätt till de delar av landet som nu befolkas av Israeliska bosättare. Alternativet att fortsätta den linje som Bush slagit in på kommer bara att applåderas av Usama Bin Ladin.


Nej nu är det hög tid att "cal in power" och jag hoppas och tror att Obama är tuff nog och får tillräckligt starkt stöd för att leva upp till den change som skall komma.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.


Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden.

Kommentarer till Enbart

Postat av: LINA VERONICA

hehe japp! ibland måste man ju ha kul också så det får väll hänga efter! ;D

2008-10-20 @ 13:56:28
URL: http://linaveronica.blogg.se/

Postat av: Karrow

Svar: Haha, ja...samma här! Jag skulle nog också ligga på magen först. Men jag tror nog aldrig att jag kommer att klara av den ställningen, känns som om man måste ha sysslat med yoga i flera år...

Men det är nog aldrig försent att lära sig. :)

2008-10-20 @ 13:57:58
URL: http://captainkarrow.blogg.se/

Postat av: Kotte

Bra inlägg i valhärvan.

Tror, och håller tummarna, stenhårt på Obama.

Lite läskigt om McCain och Pallin vinner, speciellt då McCain är så gammal att det är troligt att Pallin skulle ta över innan perioden är slut, skräcksenario.

2008-10-20 @ 15:52:29
URL: http://enkottestankar.blogg.se/

Postat av: Jessi

du skriver alltid så intressanta inlägg!

2008-10-20 @ 16:41:54
URL: http://jessi91.blogg.se/

Postat av: Sanna

Håller på Obama, svårt med allt som händer i USA att få fram det budskap man vill men tycker trots allt att han lyckas!!

Bra Inlägg, som vanligt!

Jag förstår att du tyckte det var konstigt att bli trött på sig själv då men i allt är jag trött på vara vissen ,nere ochallt jag inte borde vara när jag har det så bra som jag har det idag!!

KRAM

2008-10-20 @ 19:17:21
URL: http://sannasegna.blogspot.com/

Postat av: Rebecka

Svar:

Ja, regeringen har kommit med ett förslag på att kräva alkolås i alla bilar.

2008-10-20 @ 19:17:25
URL: http://rebeckamarianneandersson.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0