090427 Enbart Vår

Enbart vår kan locka fram dessa frihetskänslor. En befrielse sprider sig i såväl kroppen som i samhället i stort. Det är nya tider nu och då tänker jag inte på en ökande arbetslöshet en djupare lågkonjunktur utan på våren. Det är inte de stigande arbetslöshetssiffrorna eller de sjunkande räntorna, inte ens den svängiga börsen som sysselsätter min hjärna så här års. Efterlängtad är den här, saknad kommer den åter och förgyller min tid.


Vart år frågar jag mig hur jag kunnat överleva det mörker och den kyla som har fått råda? Vad är det som gör att jag trotts allt år från år väljer att bo kvar i slask, pinande vind och kyla under var vinter? Svaret är antagligen vana, vanans makt är stor, lika väl som traditionens, lättjans och bekvämlighetens makt. Givetvis är behovet av en försörjning och närheten till släkt och vänner avgörande. Men jag undrar hur många av oss som egentligen skulle flytta även om vi kunde. Även om vi hade försörjningen klar, om vi fick möjlighet att leva tillsammans med släkt och vänner men i ett annat land.


Att bryta upp och likt flyttfåglarna söker sig till bättre klimat är inget vi är vana att göra och något som få av oss omsätter och gör även om vi kan. Synd, jag tror att vi skulle må bättre av att röra på oss lite mer. Det är de mest drivna, de mest entusiastiska som vågar sig på att söka sig ut för ett bättre liv. På samma sätt är det för de som söker sig hit. Det krävs driv, det krävs engagemang och faktiskt också många gånger uppfinningsrikedom för att kunna ta sig till vårt köldslagna land.


Den sociala turismen lyser med sin frånvaro och inte ens Göran Persson lär ha haft en enda social turist på besök i sitt lilla torp. Istället ser vi sjukvårdsturism, men inte till utan från vårt långa land. Det är inte den dåliga sjukvården som driver oss bort utan snarast bristen på tillgång till vård. Istället för år av köande köper vi en flygbiljett och hoppas att försäkringskassan skall betala det den svenska vården inte hinner med. EU är en öppen marknad och vi lär oss att nyttja den. Undra om det var detta som Göran Persson menade med social turism? Knappast va.


Så här års känner vi oss alla mera välvilliga, det är kanske nu man skall fly till Sverige, det kanske är nu som vi svenskar skall se till att laga våra tänder, kanske i annat land så att vi har råd att le. Idag är det varmt, idag är det skönt, kosta på dig ett leende även med olagade tänder. Så sent som för 100 år sedan flydde Fattigsverige för att finna en bättre tillvaro i Amerika. Idag när vi har svårt att ha råd att laga våra tänder reser vi till Baltikum och när vi inte vill stå i långa vårdköer så öppnar vi våra plånböcker och nyttjar den tyska sjukvården. Svenska läkare flyr landet för att tjäna mer i Norge medan Sverigedemokraterna bekymrar sig om människor som lyckas ta sig hit.


Omvänt sa Bull! Har vi vänt om sa Bill?

Tidigare inlägg idag, Nr 1, Nr 2, Nr 3
Peter PC Carlsson

Rösta på månadens blogg i rutan
till vänster på första sidan!
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Josefin

Enbart, eller var det underbart?

2009-04-27 @ 15:35:55
URL: http://joas.blogg.se/

Postat av: Anna

Hej igen!

Nu tänker jag "säga emot" dej lite... :)

Som fd utlandssvensk med fem år i USA, och som mamma till ett handikappat barn, så kan jag faktiskt se alla dom FÖRDELAR och FÖRMÅNER vi svenskar har... (Nu får jag säker en utskällning eller nå't, men det bryr jag mej inte så mycket om...)

Visst ser också jag att det har skett en förändring i det svenska samhället, men jag tror att det hade varit nyttigt för många svenskar att komma utanför landet ett tag, för att få perspektiv på det som jag ser på som en förmån och en försäkring, med en, för mej, väldigt låg självrisk... För 125 spänn hos läkaren kan ju jämföras med 4000 vid en lackskada på bilen... :)

Dessutom så får ju amerikanarna betala tandläkaren till sina barn "from day one" och att ha fina tänder är en statussymbol i USA pga av svårigheten i att lyckas med detta... Som svensk blir man "skådad som hästen i mun" och beundrad för sina vackra, naturliga tänder... ;)

Jag ser våra skattepengar som en försäkringspremie och precis som när vi väljer att ha en hem och/eller bilförsäkring i hopp om att INTE BEHÖVA utnyttja den, så ser jag på samma sätt när det gäller våra skattepengar.. Att vi betalar i hopp om att aldrig behöva utnyttja sjukvården osv osv...

Nu tilllhör jag ju den delen av svenskarna som fått göra just detta.. Utnyttja den (jag har haft förmånen att FÅ ANVÄNDA mej av den...)

Något som jag är ENORMT tacksam över, eftersom jag är fullkomligt på det klara över att OM min son blivit född i USA, så hade han knappast varit vid liv idag...

För övrigt så anser jag att Försäkringskassan hade kunnat främja folkhälsan och samtidigt spara stora summor av VÅRA skattepengar (försäkringspengar) genom att betala en utlandssemester/år åt dom svenska medborgarna... (hihi)

Men då hade ju alla F-kassehandläggare blivit arbetslösa.. ;)

Ha en bra kväll!

2009-04-27 @ 20:47:58
URL: http://miranna.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0