090429 Enbart SMS

Enbart SMS är en plåga likt mygg. Det surrar och det piper. Men det är klart SMS sticks inte, åtminstone inte än. För tio år sedan så var mobilen mer eller mindre inopererad i mig. Samtal efter samtal och tummarna löpte på de redan då löjligt små tangenterna på telefonen. Så gick jag in i väggen, blev sjuk och lade om mitt liv. Ja faktum är att jag fortfarande håller på att lägga om mitt liv.


Det är ingen tvekan om att vi människor har ett behov av kontakt med andra, sitter vi ensamma någonstans, så som mitt på bussen med 50 andra mobilpratande människor, så söker vi kontakt via vår mobil. Vi sänder korta och felstavade SMS och väntar på lika korta och svårbegripliga svar. SMS efter SMS motionerar vi våra tummar med. Till slut har vi fått fram ett litet meddelande som kunde sagts i telefon på tre sekunder. "Hej älskling jag är hemma om tre minuter".

Jag ställer mig ständigt frågan om meningen med dessa små meddelanden. Det är knappast för att tala om att vi kommer hem om ett par minuter. Kanske för att vi inte har något annat att göra så vi knappar med tummarna istället för att rulla med dem. Eller så vill vi ger vår älskling en chans att gömma undan sin älskare/älskarinna i garderoben innan vi kommer hem.


Kanske är det så att vi har några ören för mycket i plånboken och vill mer än gärna sända några ören till mobiltelefonbolaget. SMS är ett behov vi har skapat oss som sällan fyller en funktion. Själv är det längesedan jag tröttnade, ibland svarar jag ibland inte. Det kan gå många dagar utan att jag ens läser ett SMS jag fått. Är det ett SMS kan det ju i vilket fall inte vara viktigt. Jag menar antingen har jag redan för ett par dagar sedan köpt mjölken eller så är det för sent nu.


Vi måste inte svara, måste inte ringa upp någon som ringt. Tja om det inte ingår i jobbet förståss. Det är länge sedan jag skrotade min telefonsvarare hemma, på jobbet har jag spelat in ett meddelande som ber den som ringer att återkomma. Ändå är jag väldigt tillgänglig, men bara när jag själv vill och jag känner mig inte som en slav under tekniken. Såvida inte datorn slutar fungera förståss, då stiger nog allt i kroppen utom det goda humöret.


Men att bli stressad av att behöva svara på en massa SMS det blir jag inte. Det fina med att inte svara själv utan att ringa tillbaks istället är att jag dels slipper en massa SMS och dels kan föra ett vettigt samtal istället. Tiden som blir över kan jag sätta mig ner och rulla tummarna så att de trotts allt får lite motion.

Peter PC Carlsson

Läs gärna om Tim Ahlgren.
Rösta på månadens blogg i rutan
till vänster på första sidan!
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Anna

God morgon!

Gick in här för att dels rösta och dels tacka för påminnelsen och samtidigt tala om att jag är jättenöjd med den placeringe jag har. :)

Nu fick jag istället nästan ett mindre slaganfall, för resultatet var ju avsevärt annorlunda från när jag tittade sist... Sitter och kliar mej i huvudet för tillfället...

Ha en bra dag!

2009-04-29 @ 07:34:26
URL: http://miranna.blogg.se/

Postat av: marie

Visst kommer det en massa onödiga sms. Men ibland så är de helt underbara. Som när man tittar i telefonen på väg till jobb och hittar ett. Jag älskar dig SMS från ens dotter då blir man varm om hjärtat och den dagen brukar bli lite lättare.

2009-04-29 @ 07:43:30
URL: http://mariesplats.blogg.se/

Postat av: Hontass

När jag vaknar på morgonen så har jag alltid ett sms med en kärleksförklaring av min man rykande hett i telefonen!



De små sms:n kan ibland göra hela mina morgon lättare!



Kram

2009-04-29 @ 08:48:29
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Gisan

För mig fyller sms en god funktion. Jag har en tendens att bli stressad av att prata i telefon. Då är det skönt att kunna meddela sig via sms. Men det är min syn på saken. Jag kan förstå din också. Kramar...

2009-04-29 @ 10:19:39
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: fia

ja sms är inte nåt jag är nån fena på alls , är nog inte nån människa som kommer att vänja mig alls . och svara i telefonen är sällan jag kan göra har man lilleman i famnen eller håller på med nåt så inte prioreterar jag telefonen . Men att ha det så är nåt jag tycker är skönt ,.och skönt att se att det finns fler. önskar dig en trevlig dag .

2009-04-29 @ 10:23:08
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Bitte

För nåt år sen skickade jag mycket sms.

Numera har det lugnat ner sig men jag kan

skriva med stängda ögon med stavfel då förstås.

Numera blir jag inte upprörd om jag glömt

telefonen hemma när jag ska handla eller gå några

äreenden. Nu när jag jobbat ligger den i ett

skåp i min väska och jag använder den inte

på hela dagen.

2009-04-29 @ 12:20:42
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Hontass

Tack för din kommentar Peter! Den värmde verkligen!

2009-04-29 @ 13:19:05
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: ulle

Jag har ingen mobil ens en gång, förmodligen den enda i Sverige nu som inte har nån...

2009-04-29 @ 15:51:28
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

Hemma hos mig har vi ingen telepresentatör...

Vi resonerar som så att om det är viktigt, så ringer väl den som ville nå´t snart igen.

SMS är lite kul emellanåt, men inget jag använder dagligen.

Du har så rätt i din beskrivning av skapade behov och kostnader!

2009-04-29 @ 22:08:22
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Magdalena

Peter! Vill bara ge dig en stor eloge för att du uppmärksammar dem som kämpar med den djävla skitsjukdomen. Och. Nu ska jag börja läsa vad du skriver också. Heja! Enbart är inte enbart.

2009-04-29 @ 22:26:29

Postat av: Malin

håller med, känner mig inte stressad alls av det. Värre med telefonen, både hemma och mobil, när det ringer och ringer. Ett sms svarar du på när tillfälle ges! Önskar dig en fin valborg ! Kramiz M

2009-04-30 @ 09:46:57
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0