090126 Enbart Debatt - Om Prostitution

Paul är en tvåbarnspappa som lever själv med sina barn. Han har en egen blogg men väljer att vara annonym eftersom såväl han somjag räknar med att hans inlägg kommer att väcka starka känslor. Han kommer att läsa era kommentarer i detta inlägg. Jag kommenterar själv i följande inlägg.

-----

Jag har länge köpt sex

Jag har länge funderat på prostitution. Det är ett så tabubelagt ämne. Att säga att man skulle vilja köpa en prostituerad är tabu. Då är man en dålig människa. Skulle man sedan göra det är man otroligt dålig. Usch och fy! Jag har köpt sex! Första gången var jag nog bara sexton år. Tjejen jag träffade var jämngammal och jag hade lyckats fixa alkohol. Hon ville ha och jag bjöd. Vi drack tillsammans och när alkoholen var slut så hånglade vi. Hon smekte min lem och jag kände inne i hennes grotta.


Jag lärde mig att det gick att få tjejer att följa med hem för sex om jag bjöd dem på drinkar. Så jag bjöd och de följde med hem och vi kramades, kelade och knullade. Efter ett tag kände jag mig billig! Jag visste ju att jag köpte sex genom att bjuda på drinkar. Det är en accepterad form av prostitution att bjudas på drinkar och sedan följa med hem. Men jag tröttnade på att få med mig tjejer hem som dagen efter inte visste vad de skulle göra.


Var gång jag tog med mig någon hem kändes det fel efteråt. Under tiden vi hade sex var det underbart och ibland också dagen efter. Men när de sedan ville gå och var obekväma så kände jag mig billig. Jag hade alltid sagt att de måste antingen vara borta klockan sju på morgonen när barnen vaknar (som farmor passat) eller också vara beredd att umgås en stund med mig och barnen. Alla som följde med mig hem var borta innan barnen vaknande.


Jag kände mig utnyttjad och ville inte vara det så jag funderade på vad jag kunde göra. Så en dag bestämde jag mig för att köpa sex men utan att vara full. För femtonhundra kunde jag få en professionell escort som under drygt trettio minuter tillfredsställde mig. Jag kunde vara nykter och hon var nykter. Jag började köpa sex utan omvägen via krogen.


Det var en stor skillnad, jag köpte direkt deras "kärlek", deras kroppar och både de och jag var nykter. Skillnaden var stor, så mycket bättre än att jaga sex av tjejer som förväntas bli bjudna på allt under en kväll. Oftast blev jag tillfredsställd genom att de följde med och vi hade sex, men inte alltid. Nu har jag lämnat detta fyllelotteri och köper sex om jag vill ha det av någon som vet hur man tillfredsställer mig.


Men jag söker kärlek och jag går fortfarande ut, men jag bjuder inte längre en kvinna på drinkar för att få sex. Jag dansar och njuter av deras sällskap och hoppas att de njuter av mitt. Men när jag vill ha sex så köper jag det av någon som är nykter och vet hur man tillfredsställer mig.


Jag kan inte låta bli att tycka att det är egendomligt att det är olagligt att betala för sex direkt av en nykter kvinna, men lagligt att fylla henne innan vi har sex. För mig är det en märklig moral. Det är ju bättre att knulla nykter än full. För mig är det mer prostitution att sälja sig för alkohol och sex än Enbart sex. Att bli bjuden och sedan följa med och knulla är anses ok. Men att få femtonhundra för samma sak är prostitution. Märkligt. Dessutom är jag bara en torsk om jag betalar pengar direkt för sex, inte om jag gör det via drinkar...


Jag kommer att fortsätta att köpa sex utan alkohol.


/Paul


----

Tack Paul för ditt inlägg.  Jag förstår att ditt ställningstagande att acceptera att köpa sex kommer att väcka reaktioner. Din identitet är säker hos mig. Läs gärna inlägget i Aftonbladet.

Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Läs mer!

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll

Kommentarer till Enbart

Postat av: Anonym

jag upplever att många ser prostitution = en missbrukare som säljer sin kropp för att ha möjlighet att bekosta sitt missbruk. När det gäller prostitution så kan det ju vara en kvinna/man vem som helst som på detta sätt försörjer sig. Är helt med i dina tankar när det gäller sex och tror nog själv att jag hellre skulle köpa "nyktert sex" än att ragga på krogen, om det nu handlar om att tillfredsställa den sexuella driften. Att köpa sex är ett alltid hett och debatterat ämne. Jag anser dock att det är fel att köpa sex av någon som enbart säljer sig för sitt missbruk. Ämnet kan dock diskuteras länge och väl. Tac för ett intressant inlägg.

2009-01-26 @ 20:47:49
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/

Postat av: helen

Håller med oportunityoflife.

Det jag blir förbannad på det är när det finns mellanhänder som ska ha en bit av kakan.

Detta hemska med Trafficing.

Folk som tjänar pengar på andras misärer.

Utsugare....parasiter....små fästingar som inte kan göra nåt vettigt själva.

2009-01-26 @ 21:23:52
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: ulle

Håller med ovanstående kommentarer. Att köpa sex av kvinnor som frivilligt valt yrket för att tjäna pengar eller för att dom gillar det är en sak. Om det däremot är utnyttjade missbrukare eller trafficking offer så blir svaret ett helt annat. Det finns ju alltid två sidor av det mesta och man kan inte dra alla över samma kam. Om både du och tjejen mår bra är det ju inget större fel eller hur. Men som sagt denna frågan kan diskuteras i det oändliga!

2009-01-26 @ 21:32:28
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Lena

Jag håller också med de föregående talarna. Så länge det är ett sjyst köp och bägge parter är införstående i vad affären går ut på, knull och pengar. För sex är något annat för mig. Sex är något man har tillsammans med någon man älskar. Knull är en tillfredsställelse för en eller två parter, ingen känsla med. En hallick finns alltid med i leken även på de så fina "eskortfirmorna". Sen kan man ju undra om tjejerna "frivilligt" har valt yrket. Det brukar oftast ligga något mer bakom än att bara tjäna pengar. Så länge det finns män och kvinnor kommer även prostitutionen att finnas, dold eller öppen.

Ha en bra kväll

2009-01-26 @ 23:14:35
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Cecilia

Jag tycker än en gång att sexköp är förkastligt. Dessutom är sex inget MÅSTE, hallå liksom, det går bra att leva utan. Sex är något man idkar med någon man tycker om. Vill han ha sex men har ingen partner går det väl bra att ta saken i egna händer...?

2009-01-27 @ 07:19:57
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Paul

För att undvika att att stödja trafficking och hallickar så har jag bara köpt sex av svenska tjejer. Jag är en regelbunden kund hos en tjej och vi pratar om många saker. Jag tror henne när hon säger att hon inte har någon hallick utan behåller pengarna själv. Givetvis är hon inte missbrukare.



Paul

2009-01-27 @ 08:18:54

Postat av: Irriterad

"Enbart Uppmärksamhet" tycker jag att PC Peter Carlsson är ute efter...........

2009-01-27 @ 09:01:18

Postat av: Ann-Sofie

Jag läser Enbart´s blogg, men detta drog ju ner denna annars så bra sida! Vad vet du, Paul, om dessa du köper sex av, tänker jag, hur utnyttjad känner sig kvinnan som inte hittar/finner/kan någon annan utväg än detta manodepressiva beteende!...De kvinnor och män som säljer sig för sex, tror jag mår psykiskt dåligt och kanske är beroendesjuka, precis som du verkar Paul, har du någonsin sökt hjälp för ditt beteende. Det finns säkert kvinnor likväl som du som söker en man för en sexrelation, men utan pengar och utan sprit! Om du nu är så tjenis med denna kvinnan, varför ska pengar blandas in!



Ann-Sofie

2009-01-27 @ 11:37:40

Postat av: sivan

Min tanke blir : Jaha är detta nästa sak som vi ska acceptera i det moderna frifria Sverige. Ja alla får ju göra som de vill. Men man botar inte cancer med Hiv. Det ena är inte bättre än det andra.

2009-01-27 @ 12:09:41
URL: http://eirenes.blogg.se/

Postat av: Fnaskan

Bra att få ut sånt här, det känns lite "finare" på nåt sätt än vad tex media får prostitutions-historier att se ut. Jag är ganska irriterad på att det ska vara olagligt att köpa sex, men förstår att det inte är många som jag, som sköter sitt yrke och betalar skatt på sin inkomst. Sen så ska det ju inte vara socialt accepterat att köpa sex, och det ser dom ju till att det inte blir. Det är inte bara äckligt, vidrigt och konstigt att köpa sex. Det är rätt fint också

2009-01-28 @ 01:12:24
URL: http://www.metrobloggen.se/fnaskan

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Giftigt ämne du har tagit upp min vän,men vad bra ämne och det är bra om du nu får uppmärksamhet min vän för då kan fler få läsa bra blogg...



Blir glad för dig då Ler



Men nu till mina ord:



Jag är både för och emot prostitution, jag är inte emot det just för att de säljer sex.



Vad jag protestera mot är att varför kan det inte legaliseras och bli ett lagligt arbete där det finns kontroll över prostitution (fult ord egentligen), det har funnits i alla tider sedan människan kom till på jorden.



Jag tycker att det är en yrkeskattegori som inte finns på själva arbetsmarknaden, jag tror att de som nu tycker illa om att det säljs kärlek vad är det som gör att ni inte tycker om det.



Om man nu inte får sex eller som Paul skrev att det blev inte sex alla gånger, de köper sig närhet,eller bara att ha någon att prata med.



Det positiva med att det finns de som säljer sex, framförallt om det skulle legaliseras så tror jag att de sexuella våldet skulle minska i samhället.



Fanns det en arbetsplats dit man ringde och bestämmer ett möte med en kvinna som kan vara till en hjälp för ex killar som inte vågar gå på krogen, dans och törs inte att ta kontakt med tjejer.



Dessa möten för killen kanske ger han ett självförtroende och i slutänden så kanske han törs att bege sig ut och träffar en hjärtevän och ha sex med henne...



Men så länge det är olaglit att sälja sex så finns det så många hinder som stoppar denna yrkeskattegori för att det ska bli bra...



Jag tänker nu framförallt på de ensamma killar, de som inte tycker om krogen, dans mm...

Inte träffade han någon på Ica heller för han tordes inte att ta kontakt med någon tjej där osv (ironi).



Nä, men vad jag menar är att så länge det är olagligt så törs inte många av dessa killar inte ta kontakt med kvinnorna som säljer sex för då kallas du för Torsk, du kan åka dit på det.



Vad ska han göra, sitta hemma resten av sitt liv i selibat, eller kanske han blir en våldtäcksman.



Helt enkel mening Legalisera prostitution och de som nu då har andra åsikter ta en funderare, hur många har inte sålt sig på en krog för några drinkar?



Jag gjorde det i yngre dagar, eller inte sålde sig, men man träffade någon på krogen, drack blev bjuden, dansade blev mer intim, kysstes fast man inte träffas förut,och hem till någon och ja resten kan ni räkna ut själv...



Det är också prostitution, och nästa krogrunda hittar man en ny...



Men som Peter också nämner, det är synd samtidigt, för hur ska han träffa den rätta någon gång när han nu väljer att köpa sex.



Jag tror att tiden kommer, kanske han behöver en tid, jag vet inte vad han varit med om, men kanske besvikelser, orkar inte med ett förhållande just nu mm...



På detta sätt kan han få sex och njuta av det istället för att inte missa halva akten p.g.a fylla...



Jag själv skulle inte kunna sälja sex, kanske under nödtider för att tjäna in mat och husrum till familjen men det ska vara mycket till.

Vi vet att det finns idag de som säljer sig p.g.a att överleva och vad ska de göra om det inte finns ett annat sätt...

Så morala man om prostition så är det framförallt allt fel tycker jag att se ner på denna grupp av kvinnor som inte kan få in en inkomst på något annat sätt...



Jaha Peter, bra inlägg du skrivit och som någon tidigare skrev att det här drog ner din sida, Varför tycker den personen det?/Kram från hon som är som hon är...



Alltså jag

2009-01-28 @ 06:48:35
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Inlägget finns på min blogg...



Är sälja sex fel?



Jag är inte emot sälja sex, jag skulle hellre se att det blev legalt, räknas till ett yrke, där de betalar skatt till staten, då kan inte hallickarna nå dom och det blir då inte sexhandel.





Jag är en sådan som ABSOLUT hatar porrtidningar, porrfilmer och skulle ALDRIG för mitt liv sälja min kropp, men samtidgt så finns det de som säljer sin kropp för att överleva, få mat och tak för dagen.





Om vårt samhälle skulle bli som de länder där sexhandel förekommer i stor omfattning som de asiatiska länderna håller väl väldigt hög statistik och där är fattigdom ett faktum.





Man ska kunna som medmänniska kunna tänka sig in i deras situation, där de har eventuellt barn, måste försörja för att leva, betala skola osv.







Jag tror att om man legaliserade det så kanske det minskas med alkohol, droger och misshandel för då är det bättre kontroll om man har en arbetsgivare och regler för att få arbeta inom det yrket, precis som alla andra yrken.





Nu är jag inte så naiv att det inte kommer att även då förekomma i alla fall de som inte är anställda, men det vill jag då kalla svartjobb precis som alla andra som utför svartjobb ex snickare, målare osv...





Det är lagligt att hyra/köpa filmer och porrtidningar och jag tror att med att vi har de tillgångarna ¨minskar vi på våldtäckter och de som inte kan/får den kontakten med tjejer kan med dessa artiklar tillfredställa sina behov.







Men hur många vill inte ha en av det andra könet och få uppleva det som ska vara en del av livet.





Jag förstår att de som inte törs att gå på krogen, dans att ragga har väl också ett behov och en längtan.





Men med att det är olagligt att köpa sex så tror jag många inte törs genom att de kan bli åtalad för att få tillfredställa sina behov.





På tal om krogen, hur många tjejer/killar har inte blivit bjuden på drink efter drink, dansat, hånglat med en okänd person och så har det gått hem endera till denne eller dig själv och resten kan ni nog räkna ut.





är inte det en sorts sexhandel, men fullt lagligt?





Du får drinkar av den andre (Han/hon KÖPER) och sedan har ni sex?





KÖPA + SEX = SEXHANDEL



Kanske en person med dåligt självförtroende (som det ofta för en som begår våldtäckt) kan i framtiden öka på sitt självförtroende med en kvinna som inte är själsligt involverad i dennes liv.





I framtiden kan personen kanske gå ut i livet och ragga lagligt på krogen för att en kvinna som sålt sex (inte behövligt alla ggr) ömhet, kanske pratar en kväll osv...





Jag tror med detta att våldtäckter minskas, det är min tro och det står jag för...







De som är nu vuxna och säljer sex är så pass gammal att de vet vad de gör och de är nog de som vet bäst om konsekvenserna i det de gör och jag är ingen mamma åt dom som kan stå och moralpredika till dom eftersom de är myndiga.





Men något som man skulle kanske lägga mer energi till är barnpornografi, har ni läst lagarna som gäller där?



Sök gärna på nätet om just det ämnet, de har inget val, de är inte myndiga men det arbetas inte inom regeringen och staten lika mycket om det...





Ta ett ex, när man fyllt 28 år så är det preskiberat, enligt statistik så kommer inte mognaden för bearbetning förrän vid 40 års ålder...





Jaha, men om du anmler det så kan de inte göra nått för just dig som är drabbad...





Sjukt, sjukt och då handlar det inte bara om handel av barnporr utan övergrepp mot även Svenska barn, din granne, din väns barn, någon du inte känner...





Hur många törs att agera då?





Ännu en gång som jag inte kunde vara tyst så nu får ni cnack hur mycket ni vill om mig igen, men jag står återigen för vad jag säger...





Må det finnas någon skyddar alla de som är eller



drabbade



Kram Häxmamman

2009-01-28 @ 08:38:07
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Bitte

Detta var väldigt intresant att läsa om. Man fick något att tänka på.

2009-01-28 @ 08:58:21
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Catharina

Trodde inte man kunde köpa "KÄRLEK",

sex, ja.

Men av de som har eller fortfarande säljer sig, är det många som är skadade .

De är ärrade, dålig självkänsla, självbild.

De finns ju en del böcker, andra skrifter som talar för det.



Finns det inte även karlar som säljer sina "tjänster". Det är väl inte bara kvinnor.

Men det kanske ses som att männen gör det mer av fri vilja, de är "stora" nog att själva bestämma.

Men samma där, vem vet hur alla dessa mår?

Alla vet att allt som sägs inte är sanning, den som säger emot ljuger själv:S

Hur ofta modifieras inte sanningen,

"ja men vi känner varandra så bra, så skulle jag/hon/han/den/det aldrig göra"

Handen på hjärtat, känner man ens sig själv?

Sin familj? o.s.v.



Ja ska sexhandel legaliseras?

Varför ska det legaliseras,

varför ska det inte legaliseras?

hur ska kontrollen bli bättre av det?

Vad blir bättre/sämre?

Vad ska bli lagligt?

När kommer folk/ungdomar/barn att "skolas"?

Vilken åldersgräns?

Hur ska det kunna kontrolleras?

En konsekvenshandling.



Ja krogen,

nä faktiskt aldrig sålt mig för en drink.

Inte alls då, men visst håller med,

alla gör som de vill.

Sen vet jag inte riktigt om jag klassar det som sexhandel. Det är klart går man ut med tanken att få sprit mot sex,

ja då blir det väl en form av handel.



Inte missbrukare? Hur vet man det, hur mycket träffas man, hur länge och i vilka situationer som sexköpare och sexförsäljare?



Finns massor med föräldrar som inte vet eller vetat om att deras barn missbrukar/t. De bor under samma tak.



Men allt går som tidigare sagts inte att bota,

HIV, cancer och massor med andra.



"ska barnen på skolan följa med och praktisera? Om det blir ett yrke? Ska man måste söka det arbetet som arbetslös?"



Dagens samhälle visar massa sjukskrivna som "skulle kunna arbeta med något",

anser regeringen.

De börde väl kunna arbeta på detta vis?



Hur skulle detta deklareras? Timtaxa, företag med Bordellbedrivning? Hur locka kunder? Yngre/snyggare förmågor, mer vågat?



VAD JAG MENAR ÄR, KONSEKVENSHANDLINGAR! ÄR DU BEREDD ATT TA DETTA JOBB, VID ARBETSLÖSHET? TYCKER DU ATT DETTA ÄR OKEJ? TROR DU ATT FÖRDELARNA ÖVERSTIGER NACKDELARNA FÖR ALLA PARTER?



Alla frågor är svåra,

bara man ger dem tid.



Inget är svart eller vitt,

förmågan att inse det går att öva upp.



Vem är det som ger någon rätten att säga si eller så?



Du,jag,han,hon,den, dem,

VEM?

2009-01-28 @ 09:57:38

Postat av: Hontass

Ett mycket bra inlägg!



Vem är vi att döma! Vi vet ingenting om varken köparen eller säljaren. Visst finns det många människor som säljer sex i syfte att överleva eller för att finansiera ett missbruk. Men det finns lika många tjejer som har det som yrke för att dom vill. Tro mig det FINNS lyckliga och glada horor!!



Det är som det skrivs i inlägget. Sex kan säljas och köpas på många olika sätt. Det är lika mycket försäljning men det ses på olika vis!



Tack för ett bra inlägg!

2009-01-28 @ 12:14:38
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: josse

jag har aldrig förstått detta med sex diskutioner.

Visst vill alla ha kärlek eller närhet men låt de göra det då.

Vrför ska vi andra lägga oss i hur andra människor vill ha det?!

Så länge ingen är dum mot den andra partern, så länge de är med på det.



Det är en sak med dessa människor som blir lurade att komma hit och dem far så fruktansvärt illa, stod i tidningen bara för någon vecka sen om detta.



Visst kan det bli ett jobb även här i Sverige som många andra länder har men som jag såg i ett inlägg så i Sverige blir man tvingad att söka jobb inom allt, skulle man även jobba inom detta yrke med andra ord.



Visst det funkar så länge det inte händer mig tänker nog många, men tänk om det gjorde det eller era barn prostiturade sig då skulle ni nog tänka efter.



Men jag tycker det inte är fel att gå till en prostituerad om det är under vanliga förhållanden och de är med på det båda två.



Jag tycker även att det är okej med p-tidning och p-film för jag tror att många människor får ut sin lust av det och då måste dem få använda dessa hjälpmedel.

2009-01-28 @ 12:52:33

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Chatarina!



Jag tor det inte handlar om att köpa kärlek utan att få närhet av det motsatta könet, känna värme, ömhet.

Vet du att det finns faktiskt människor som har avlidit p.g.a att de inte fått mänsklig berörning, om du har jobbat inom vården med äldre så kan du se de äldre kan sitta och stryka sina armar.



Eller om du tänker efter själv så kan du göra det utan att du tänker på det och det är för att hjärnan styr till att man behöver just en berörning som ger kroppen någon signal för att må bra, det är självkärlek eller nått sådant där som forskare säger...



Visst finns det många som är skadade som säljer sex och de behöver hjälp, men om vi fortsätter att jaga dessa kvinnor/män i media, radio elaka ord som Hora mm... kallas det att hjälpa...



Om de åker fast, blir de erbjuden hjälp på polisstationen, får de den hjälpen de behöver, står du och visar vägen för dess människor...



Sedan finns det faktiskt många som gör det med fri vilja och kanske i tycker att det ska skada dom med att ha sex med flera...



Men de som ofta har "One night stand" skadar inte det med och är alla där skadad eftersom de bara vill ha sex, ömhet och kroppskontakt.





Klart att det finns män som också gör det och en del mår säkert inte heller bra.





Ja ska sexhandel legaliseras? Ja det tycker jag



Varför ska det legaliseras, För att det ska bli säkrare, de lever väldigt oskyddade idag.



varför ska det inte legaliseras? Vet inte



hur ska kontrollen bli bättre av det? Som med allt annat som kontrolleras



Vad blir bättre/sämre? Säkerheten för de prostituerade för de är också människor



Vad ska bli lagligt? Att kunna ge andra det de inte kan få någon annanstans, du vet vad jag menar så jag behöver inte gå in närmare på det.



När kommer folk/ungdomar/barn att "skolas"? Varför ska de skolas, men det ka inte heller diskrimineras heller, det är väl som med homosexualitet som är så på tapeten idag. Behandlar du dom annorlunda och skolas inte det i skolan men inte blir det homosexuella bara för det.



Vilken åldersgräns? Högstadiet ska det informeras om olika sexualiteter och vad som inte är bra och det som är bra. Varför uppmana att bli protituerad,maschokist, omosexuell osv. Information om olika sexualiteter räcker gott och väl.



Hur ska det kunna kontrolleras? Vad är det som ska kontrolleras, i skolan eller i samhället?



En konsekvenshandling.







Inte missbrukare? Hur vet man det, hur mycket träffas man, hur länge och i vilka situationer som sexköpare och sexförsäljare?



Om man gör det till ett företag förr i tiden hette det Horhus där det fanns en kvinna som styrde över detta (Kvinnlig hallick)men då var det inte så som det är idag, idag kan man styra det på dett bättre sätt, bättre förutsättningar på många vis.

de får drogtestas och är det så att arbetsgivaren märker att de har tagit droger, alkohol så får han göra som på andra jobb, varna eller hota om sparken.





Finns massor med föräldrar som inte vet eller vetat om att deras barn missbrukar/t. De bor under samma tak.

Förstår inte den här meningen vart du vill komm men det är sant och det finns barn som är homosexuella, misshandlare, hetrosexuella, nazister osv... och föräldrar vet inget!!



Men allt går som tidigare sagts inte att bota,

HIV, cancer och massor med andra.

Förstår inte heller denna mening, vad går mer att inte bota menar du det vi pratar om, jo det går nog att bota protituerade, nazister (Inte homosexualitet och hetrosexuella) om det finns resurser inom vården psykriatrin.



"ska barnen på skolan följa med och praktisera? Om det blir ett yrke? Ska man måste söka det arbetet som arbetslös?" Haha, vad rolig det där var (Inte roligt alls)Vi kan första ta det där med att följa med på jobbet, jag har aldrig kunnat ta med mina barn på mina jobb för jag har haft sådana jobb som de ite får följa med på ex. städning på kraftverk så det är nog inga problem med att neka en dag hos mamma eller pappa...





Dagens samhälle visar massa sjukskrivna som "skulle kunna arbeta med något",

anser regeringen.

De börde väl kunna arbeta på detta vis? Nja, om jag är städare så kan jag inte jobba som doktor eller hur?

Har inte jag erfarenheten att jobba som försäljare av sex så är det inget jobb jag kan ta, man går nog efter erfarenhet om man inte vill själv då, då får man väl gå utbildning och praktik Småler



Hur skulle detta deklareras? Timtaxa, företag med Bordellbedrivning? Hur locka kunder? Yngre/snyggare förmågor, mer vågat? Deklareras görs det som vanligt jobb, man lär väl kunna ge timpenning eller månadslön som på alla andra jobb, eller ?

Varför locka när det redan finns frivillga...

Varför mer vågat, det är väl bra som det redan är eller?





VAD JAG MENAR ÄR, KONSEKVENSHANDLINGAR! ÄR DU BEREDD ATT TA DETTA JOBB, VID ARBETSLÖSHET? TYCKER DU ATT DETTA ÄR OKEJ? TROR DU ATT FÖRDELARNA ÖVERSTIGER NACKDELARNA FÖR ALLA PARTER?



JAG KAN INTE TA DET JOBBET EFTERSOM JAG INTE HAR KOMPETENS LER JAG KAN SOM TIDIGARE SAGT INTE TA JOBB SOM DOKTOR OM JAG ÄR LOKALVÅRDARE, JAG KAN INTE JOBBA SOM LÄRARE OM JAG ÄR DOKTOR...



Alla frågor är svåra,

bara man ger dem tid.



Inget är svart eller vitt,

förmågan att inse det går att öva upp.



Vem är det som ger någon rätten att säga si eller så?



Du,jag,han,hon,den, dem,

VEM?





Nä det är ingen som ger rätten att säga si eller så, men man är berättigad en åsikt som inte ska vara kränkaden mot ett kattegori av folk.



Man ska kunna stå för sin åsikt och det gör jag för jag brukar tänka vad vet jag om mina barn.



Jag har 6 barn, vad vet jag vad det blir av dom, 2 av mina barn är utsatt för incest av samma förövare som jag och eftersom de mår dåligt kanske de hamnar i den här sitsen och vad gör jag då?



I den sitsen som min familj just nu sitter i har gett mig mycket erfarenhet om hur livet kan ta en vändning, där man känner sig mindre värd och man har dålig självkänsla och man är annorlunda än andr och då går man så långt att man prövar ta sitt liv...



Jag måste ge mina barn den kärlek hur deras liv än kan bli, de kan bli vad som helst men jag är glad för varje dag som har gått bra och att alla lever...



Om någon väljer detta eller är homosexuell osv så har de min kärlek i alla fall...



Hur tror i att det känns att bli kränkt för att man gör si eller så, eller tänker si eller så...



Den erfarenheten har jag och min äldsta dotter och det slutade med självmordsförsök från oss båda och det var p.g.a att vi är annorlunda...



Varför kan inte människor få vara det dom är utan att lägga oss i med kränkande ord, var snäll istället, säg inte Hora, kränk inte dom med att de inte kan ta med sina barn på jobbet...



Låt de vara och jag tror att man inte behöver moralisera för de är nog de som vet bäst om det här...



Blev lågt igen...



men ha en bra dag i alla fall

2009-01-28 @ 14:38:43
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Catharina

Ooops.

Vad påhoppad jag känner mig av vissa LER.

Måste bara svara lite.



Ja jag står för min åsikt,

har aldrig i hela mitt liv kallat någon för "hora" eller något annat, för den delen heller.



Dispyter har jag med folk, men det brukar lösas med en dialog. Ibland går inte det.

Det står jag för.



Tycker det inte är en riktig reell jämförelse mellan doktor och lokalvårdare, först o främst.

En ganska stor viss skillnad är det. Utbildning ja, en massa annat. Men jag tror inte riktigt att yrket som prostituerad kommer att kräva en mångårig högskoleutbildning, jämfört med lokalvårdare som inte behöver någon utbildning alls.



Men det finns massor med företag som utbildar personal, de anställer först och sedan utbildar de.

Då har även du/vi/alla den kompetensen helt plötsligt. Blir det ett yrkesval, ja vad har då arbetslösa att välja mellan då? Får knappast socialbidrag då du nekat tillräckligt många anvisningar? Då kanske det blir en värld där vi inte har ett val, helt plötsligt. Du får ingen stämpling, inget socialbidrag.

Hm, vad jag du då? Väljer att sova under en kartong med familjen?



Det blir en av konsekvenserna skulle jag tro. Nu har jag arbete så just den saken känns ju tryggt, för mig. Men många som jag känner har inte det. Jag vet att de inte vill bli prostituerade, eller som jag skrev i mitt första kommentar man känner ju egentligen ingen. Men jag har väldigt svårt att tro att de skulle jubla över att få en anvisning från arbetsförmedlingen att söka jobb som prostituerad på ett företag någonstans.



Idag är man tvungen att söka på anvisat arbete, rikstäckande. Bor jag i Malmö, har familj o.s.v. blir anvisad till ett jobb i Kiruna.

Fler arbetstillfällen blir det nog många av, hm ja. LER INTE.

Nä det är en av mina meningar till att vi inte ska legalisera det. Ta och jobba och lägg energi för att hjälpa de som sitter fast i det och som vill ta sig ut ur det.

Skaffa ett annat jobb, börja om.



Sen vet jag inte men är vi inte alla barn i början. Hur fick dessa människor den kompetensen? Hm, tål att tänkas på.





Vilka får skrotjobben idag, är det inte mest invandrare? Är det rätt.





Tänkte du på det?

Stod i tidningen för bra länge sedan om ett företag som sökte folk, genom arbetsförmedlingen.

Det visade sig av folk som blev anvisade dit att det var som porrfilmsskådis.



Som tur var så slapp de som blivit anvisade dit, straff för att de inte sökte.



Citat Häxmamman" När kommer folk/ungdomar/barn att "skolas"? Varför ska de skolas, men det ka inte heller diskrimineras heller, det är väl som med homosexualitet som är så på tapeten idag."



Som du skrev,KOMPETENS, hur ska de få det, de som ska välja denna nu yrkesbana som vissa vill ha.



Varför inte praktik?

De har proa i skolan idag.

Det "ska ju bli" ett yrkesval,

ska då föräldrarna skämmas för barnen.

Är inte det en diskriminerande bit.

De flesta företagen kan i dag ta emot praktikanter så det är nog ingen fara på taket det.



Droger, missbruk, legalisering om hasch är på tapeten. Vi kör på det också då.

Då behöver vi inte bry oss om drogtester på Bordellen heller. Då har vi löst det problemet



Nä, nog svarat från denna. Finns massor mer som häxmamman ifrågasatte i min kommentar, men det var nog inte det som inlägget och kommentarerna skulle handla om.SMÅLER



Tänkte bara ge en tankeställare med min kommentar i min första kommentar.

Inte bara svart eller vitt.

Vad händer vid en legalisering?

Vad är så bra med en legalisering?

Varför inte lägga krut på att hejda och hjälpa de som mår dåligt av det nu?



Gud, vilken osammanhängande kommentar detta blev.

Har provat svara på dina frågor.LER



Tack för mig. Väntar med spänning på om nästa inlägg här på enbart blir lika hett debatterat.

Inte nästa kommentar alltså

2009-01-28 @ 16:53:59

Postat av: peter pc carlsson

Mitt syfte var att väcka debatt och att lyfta et ämne som är tabubelagt. Det gläder mig därför att det är en sådan debatt kring hur prostitution skalln hanteras. Många olika frågor lyfts fram och jag ser med spänning fram emot hur debatten fortsätter.



Det som gläder mig är att det tycks finnas en samstämmighet av att såväl köpare som säljare av sex skall behandlas med respekt. Detta oavsett om man är för eller emot prostitution.



För egen del tror jag att det är själva mötet mellen två människor som avgör om man känner sig kränkt eller ej. Inte huruvida man betalar eller ej för en sexuell tjänst.



Tyvärr tror jag att det finns många, framförallt kvinnor, som dagligen blir kränkta och utnyttjade i sina förhållanden eller vid enstaka sexuella möten. Det isig är inget argument för prostitution. Det finns anledning att vidga debatten, låta den mindre svart och vit. Det vi kan förfasas över är kanske inte det som är värst trotts allt.

2009-01-28 @ 17:22:46
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Hej Catharina



Jag har inte menat att du ska känna dig påhoppad, just u så lägger jag ner det här för jag orkar inte dikutera det här.



Men jag står för mina åsikter jag med och det är väl vad vi var och en får göra för vi har vår yttrandefrihet än så länge i vårt avlånga land.



Jag skulle kunna skriva mycket och hur långt som helst men jag känner att det tar mycket energi och det är nått jag inte har så mycket nu.



Men jag hoppas att du inte tog illa vid dig av mina inlägg för det var inte min mening.



Ha en trevlig kväll/Häxmamman

2009-01-28 @ 18:54:23
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Hej Catharina



Jag har inte menat att du ska känna dig påhoppad, just u så lägger jag ner det här för jag orkar inte dikutera det här.



Men jag står för mina åsikter jag med och det är väl vad vi var och en får göra för vi har vår yttrandefrihet än så länge i vårt avlånga land.



Jag skulle kunna skriva mycket och hur långt som helst men jag känner att det tar mycket energi och det är nått jag inte har så mycket nu.



Men jag hoppas att du inte tog illa vid dig av mina inlägg för det var inte min mening.



Ha en trevlig kväll/Häxmamman

2009-01-28 @ 18:55:18
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Cecilia

Visst rensade du lite bland kommentarerna här PC?

2009-01-29 @ 07:42:23
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: peter pc carlsson

Svar till Cecilia

Jag har tagit bort ett par dubletter, dvs inlägg som hade blivit postade två gånger, samt ett reklaminlägg. Jag har som policy att alltid låta inläggen vara kvar oavsett vad jag tycker om dem. Jag tar bara bort om det skulle vara förolämpningar eller olagligheter.



Vill också passa på att tacka för dina inlägg

2009-01-29 @ 07:52:59
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Toffs

Precis som Häxmamman och flera andra säkert också har sagt undrar man ju varför världens äldsta yrke inte ska kunna legaliseras. Folk tror att prostitution är direkt sammankopplat med knark, men det tror inte jag är givet. Rättare sagt, jag tror att knarkare kan prostituera sig för att få knark, men jag tror inte att en person (kvinna som man) som väljer att prostituera sig garanterat gör det för knark. Förstår om jag är otydlig, ber i så fall om ursäkt för det.



Vem har förresten rätt att lagstifta om vad jag får göra och inte med min kropp? Är det moraliskt korrekt att överheten styr över oss, samtidigt som de kan sätta sig på flyg till t ex Amsterdam för att bli påknullade av holländska horor??? (ursäkta kanhända grova ordval) För våra skattepengar?



Prostitution är ett komplicerat ämne att prata om, särskilt med tanke på att det så ofta är förknippat med skam, men också för att man tar för givet att det är kvinnor som prostituerar sig, inte män. Vilket jag tror är inkorrekt på sätt och vis. Det finns självklart även manliga eskorter...



Sen undrar jag varför ordvalen är så få när det gäller manliga prostituerade, medan det finns väldigt många på kvinnliga? Gigolo vs. fnask, hora, det något mer gammaldagsa glädjeflicka och fler som är något fulare än dessa...



Jaja, nu har jag ordbajsat lite om det här, som jag tycker är ett spännande och intressant ämne att diskutera, och jag tycker en hel del i frågan. Inte nödvändigtvis för eller emot, utan kan diskutera båda sidor...

2009-01-29 @ 15:00:02
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Postat av: Paul

Oj, vilken debatt. Jag som trodde att jag enbart skulle få stryck och glåpord här. Jag måste säga att jag är positivt förvånad över er nyanserade debatt oavsett vad ni tycker.



Tack för att ni tar debatten på allvar.



/Paul

2009-01-29 @ 18:47:54

Postat av: Supersmurfen

Vad vuxna människor frivilligt gör i sängkammaren är inget någon politiker (läs klåfingrig maktgalning) ska ha något att säga till om. Så enkelt är det.



Sexuella tjänster är lika hedervärda som alla andra tjänster t ex snöröjning, bokföring, sophämtning.



När det handlar om trafficing så är det ju slaveri och alla tjänster som är utförda under slaveri är ju förkastliga.



Ett boktips till er alla som tycker sig ha rätten (var i helvete får ni den rätten ifrån?) att bestämma över vuxna människors sexualitet



http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185625639

2009-02-01 @ 15:40:21
URL: http://supersmurfen6969.wordpress.com/

Postat av: °• Ida Josefin Engdahl

Hjälp Therese Perlman att hitta sin rottis valp Neo! Han försvan på Nyårsnatten och har inte kommit tillbaka! Har själv en hund och skulle jag vara i hennes sitts skulle jag vara helt förstörd! En hund är ett liv som vi människor och det är människans bästa vän! tänk dig att förlora en vän! Gå in på min blogg och läs om inlägget, och om du känner för det gör samma som jag och lägg upp det på din blogg! Tack på förhand! Kram Ida

2009-02-01 @ 15:43:39
URL: http://cinderellastoryy.blogg.se/

Postat av: Monica

Jag har aldrig varit emot prostitution. Varför ska det vara så tabubelagt? Man har gjort sitt val och jag tycker att vi borde accpetera det och respektera det. Varför inte stötta dem och hjälpa de protistuerade istället för att gå runt och kalla dem för horor?

Problemet är inte själva köpande av sex utan de problemen som kan uppstå till följd av det. T.ex att de bli utnjyttade, slagna och att de kanske är missbrukare. Vi borde kämpa mot detta inte mot själva prostitutionen. Har aldrig gillat att man förbjuder något helt okey för att slippa vissa dåliga följder som orsakas av "idioter".

2009-02-15 @ 16:41:14
URL: http://monicali.blogg.se/

Postat av: glasduvan

Jag blir Otroligt upprörd när jag läser detta. Många utav er som har skrivit verkar inte ha den minsta inblick i vad som döljer sig bakom en prostituerad. Eller en hora eller vad ni nu vill kalla det. Någon skrev att många har ärr och har en väldigt dålig självbild, och ja det är nog en del utav det hela. Jag själv har varit prostituerad i fyra år. Började som femtonåring. Detta var ett sätt för mig att få pengar till droger men också mycket för att skada mig. Dom som köper sex är ofta dom som har överflödigt med pengar och är över furtio skulle jag tippa på. Varför kan man då inte dra ner på lönen så ingen skulle ha råd att köpa sex har jag funderat på. Men, Nej det skulle inte vara en lösning, jag vet. Men att göra det lagligt för att den stackaren som inte får någon närhet inte ska åka dit för sexhandel som innbär att man utnyttjar den prostituerades situation med sin egen makt för att denne har så gott om pengar till skillnad ifrån den andre. Jag har haft kontakt med ganska många som är eller har varit prostituerade, och INGEN utav dom har haft gott om pengar och mått dåligt innerst inne och det tyder väl på att ingen VILL sälja sin kropp egentligen. Att vara prostituerad innebär också att man råkar ut för en himla massa utnyttjanden. Det har jag erfarenheter av.



Mina armar var fulla av sydda sår och ibland gips för att jag hade skurit mig så pass ordentligt. Men inte reaggerade sexköparen på det, denne var ju bara ute efter att få ha det skönt för sin egen del. Jag har blivit pressad och hotad under min tid som prostituerad och vet att många, många andra också blivit och blir det. Så det skulle alltså bli som ett lagligt arbete att en kostymnisse får stå och kissa på en självdestruktiv tjej/kille. Som kan vara destruktiv trots att hon/han inte skär sig?



Ska det då också bli lagligt att våldta någon som inte slåss utan bara säger nej kanske, eller att "bara titta på barnporr" just för att denne personen "behöver" den tillfredsställelsen?



Många som köper sex utalar sig med att dom har "makten" och känner sig bekvämare i den situationen just för att den kan få sina livliga fantasier som att exempelvis stå och kissa på den prostituerade. Ska det alltså bli lagligt? För det är väl omöjligt att säga att du får endast göra det och det. Vilket jag många gånger har gjort men då blivit "överkörd" just för att jag är horan som inte har något att säga till om eftersom att jag är den som ska tillgodo se kundens behov.



Jag tror mer på att motarbeta hela prostitutionen och istället ordna gratis träffpunkter på nätet där man kan dejta om man nu är för blyg för att ta en runda på krogen. Inte ska man ha rätten till att sänka någon annans självförtroende mer bara för att få sina sexuella fantasier tillfredställda. Det vore ju himla mycket bättre om man tog det hela på allvar och gav ordentlig hjälp till dom som köper sex och dom som säljer sin kropp. Vissa gör det inte ens för pengarna utan just för att utsätta sig och sin kropp för i princip vad som helst, ensam med en människa man inte känner till utan bara träffat via nätet, hallicar eller vad det nu kan vara. Läs böcker om prostitution så kanske ni får mer inblick i vad det egentligen handlar om hos den prostituerade.



Och tafficing minskas nog inte bara för att det skulle bli lagligt att köpa sex. Det är som andra jobb, det finns ändå svart på "marknaden" just för att det är snabba pengar.



Hur tänker ni torskar som vet att ni utnyttjar en annan människa som redan mår väldigt dåligt? Och jag tror inte du ska tro på vad den tjejen säger om att hon inte drogar eller gör det bara för att få pengar eller skada sig själv. Det spelas mycket ifrån den prostituerade.



Jag sa heller aldrig att jag gjorde det för droger. Men sedan så kunde dom ju se ganska tydligt på mig att jag inte mådde bra p.g.a alla mina sår och ärr...



Mina sista ord får bli; Jag valde inte att få bli prostituerad, det var något jag fick bestämma mig för att bli just för att "överleva" i allt kaos.



Hoppas på svar.

//Glasduvan

2009-11-14 @ 07:15:02

Postat av: myran

Svar till Glasduvan



Vad glad jag blir att du berättar. Vi behöver mer fakta och verkliga berättelser, inte bara debatter och åsikter från utomstående människor.

Jag blir faktiskt lite rädd för det eviga tjatet om det sexuella behovet som måste tillfredställas. Min övertygelse är att det är en destruktiv handling från både säljare och köpare.

För alla som tycker det ska bli lagligt att köpa människor, ska det vara lika självklart att det kan bli yrket som din dotter/son utövar. Även om detta inte är drömjobbet för dina barn, så är det ett accepterat arbete. Kanske kommer din arbetskamrat berätta om hur duktig din dotter/son är på jobbet? Så länge detta känns helt ok, antar jag att du inser vidden av din åsik.



Värderingar och moral är viktiga för våra framtida generationer. Står du upp för dina?



2011-01-24 @ 20:07:55

Postat av: peter pc carlsson

Detta inlägg var aktuellt för två år sedan när jag skrev det och är det fortfarande. Det gläder mig att det åter lyfts upp.



Tack till var och en av er för era kommentarer.



PC

2011-03-27 @ 14:20:09
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0