090503 Enbart Olägligt

Enbart olägligt kommer alla sjukdomar, allt det vi inte vill ha, det vi inte önskar. Ofta har vi så bråttom att det inte finns något som kan komma lägligt om vi inte har det inplanerat. Livet går fort och målet tycks vara att vi skall hinna med allt och lite till på den tid vi har. Vi lever livet på ackord och det gäller att boka in så mycket vi någonsin kan. Seen that, been there, bought the T-shirt. Ett amerikanskt uttryck som vi tycks leva efter. Bortsett från att vi inte samlar T-shirt längre.


Igår hade en av mina bästa vänner sitt stora kalas, ett kalas jag verkligen sett fram emot och velat gå på. Hade förvisso redan tidigare bestämt mig för att vara helt nykter med tanke på att mitt hjärta flippar onödigt och jag vill inte stressa det i onödan. Men nu blev jag ju ofrivilligt nykter. Jag kom inte ens iväg till festen. Det är lite så livet är, fyllt av olägligheter, saker som händer utanför vår egen kontroll. Något som skenar är svårt att få kontroll på, det gäller även skenande hjärtan.


Det är ändå dessa tillfällen, dessa olägligheter som är bra att lära sig att ta vara på, att finna mening i och kanske även njuta av. Frågan är vilken mening som kan finnas i olägligheter? Är det då det händer saker som kan skaka om vårt rutmönster till liv? Är det då som vi kan få möjlighet att välja nya vägar, att ta ett nytt spår som vi tidigare inte ens annat, än mindre sett eller vetat om?


Det känns svårt att se olägligheter som något annat än just olägligheter, ändå kan de vara tillfällen som öppnas. Svårt att se vad dessa tillfällen är, vad de kan ge, eller varför en oläglighet skall komma just när vi inte vill. Fast det är klart att det finns ju aldrig en rätt tid, en tid vi vill att olägligheter skall komma. Då skulle de ju snarast komma lägligt.


Undra om det går att träna sig och lära sig av dessa tillfällen, undrar då vad man kan lära sig. Det måste vara något bra jag lärt mig när jag nu missat en härlig fest. Tyvärr vet jag inte ens vad jag lärt mig. Kvar finns enbart olägligheten. Kanske är det allt, också en lärdom.


Nominera till Månadens blogg
Peter PC Carlsson

Läs gärna om Tim Ahlgren.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Gagnskullu

Tycker också att olägligheter kan vara positiva.

Skall snart till arbetsförmedlingen och anmäla mig som arbetslös och det kan ju tyckas mycket olägligt.



Men vem vet vad som väntar?

Något bra tror i alla fall jag.



Men att missa en fest känns ju inte som något lägligt alls!!

Kanske en chans att få träffa föremålet en annan dag i ett lugnare sammanhang?



Ha det gott!!

Och krya på dig.

2009-05-04 @ 10:06:03
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: Ulrica

Hej. Tack för vinsten, eller är det mina läsare jag ska tacka? Jag skulle vilja att vinstpengarna doneras till projektet The Palace som arbetar för att hundar som blivit övergivna ska få en ny chans i livet.Se gärna deras hemsida www.thepalace.se

2009-05-04 @ 14:40:35
URL: http://ulricasboxofchocolate.blogspot.com

Postat av: Ulrica

Hej igen! Glömde att nominera Sanna Brådings blogg. Hon skriver öppet om sitt liv, eller som hon själv skriver i sin presentation: Upp som en sol och ner som en pannkaka- en blogg om vägen tillbaka, via en liten avstickare i fängelse! Helt klart läsvärd!



/ Ulrica

2009-05-04 @ 14:50:56
URL: http://ulricasboxofchocolate.blogspot.com

Postat av: Skogshuldran Titti

Fick maginfluensa lagom till en större fest för ett antal år sedan...

Vet inte vad jag lärde mig av denna olägenhet, förutom att den kom VÄLDIGT O-lägligt!

Hoppas du känner dig bättre idag!

Sprang inte bara lite, åt dig igår; vi utnyttjade startavgiften VÄL, om man säger så...

2009-05-04 @ 20:58:44
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Cecilia

Jag som magsjuk tycker ju att det kom mycket olägligt...men å andra sidan har väl en magsjuka aldrig kommit lägligt mån tro?

2009-05-05 @ 00:07:54
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: tess

Du har ju rätt men just nu vill ja inte ha mer olägenheter i livet... ja orkar helt enkelt inte. Ja vill ha vardag ja vill orka jag vill a de vi hade..... //Tess

2009-05-06 @ 15:36:10
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0