090505 Enbart Marit Paulsen

Enbart Marit Paulsen är en person som väcker reaktion och känslor. Få personer kan personifiera integritet så som Marit. Oavsett vad andra tycker så tycks hon stå upp och följa sina ideal och sin uppfattning. Egentligen borde hon med det vara ganska illa omtyckt eftersom hon inte räds att säga det hon tycker. Hos vissa är hon säkert det men jag tror knappast att det är någon som inte hyser respekt för Marit.


Marit satt som Europaparlamentariker mellan 1999 och 2004. De övriga drygt 20 Svenska Europaparlamentarikerna lyckades inte tillsammans uträtta lika mycket som Marit själv gjorde. Visst kan det vara svårt att mäta och jämföra. Men det viktigaste jobb som en Europaparlamentariker kan göra är att vara rapportör. Det innebär att man ansvarar för en fråga för hela parlamentets räkning. Marit var rapportör för fler frågor än alla övriga svenska Europaparlamentariker tillsammans. Strong tant minsann.


Nu återkommer hon på nytt och vill in i Europaparlamentet. Så fort jag hörde det bestämde jag mig för vem som skulle få min röst och mitt kryss i valet den 7 juni i år. Givetvis Marit. Hon skulle fått det i princip vilket parti hon än skulle tillhört för detta är ett personval mycket mer än ett partival. Hon har redan bevisat sin handlingskraft och att hon vill något med sitt uppdrag.


Hellre en erfaren, enveten och entusiastisk gammal tant på 70 år än någon annan. I vart fall om tanten råkar vara Marit Paulsen.


Jag vet att majoriteten av alla svenskar inte kommer att gå och rösta. Sverige ligger i botten i EU av valdeltagande. Ganska bedrövligt. Nej det är faktiskt ansvarslöst att inte svenska folket bry sig mer. Fortfarande spökar "Nej till EU" och varje val blir på nytt en slags folkomröstning, eller så flyr man sitt ansvar.


Självfallet har du rätt att inte rösta, självfallet har du rätt att skita i att med din röst bidra till den representativa demokratin som vi har. Själv anser jag det både dumt, meningslöst och oansvarigt. Var och en av oss har ett ansvar att sätta oss in i hur vi vill att både vår kommun, vårt land och vårt EU skall styras.


Svårt, jajjemän! Men styras kommer det med eller utan vår röst. Min röst och mitt kryss hamnar på en gammal tant invandrad från Norge. Jag känner mig säker på att hon kommer att uträtta mer än de flesta andra som blir invalda. So Go Marit Go!



Nominera gärna till Månadens blogg
Peter PC Carlsson

Läs om Tim Ahlgren.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
Kommentarer till Enbart

Postat av: Anonym

som alltid träffar du rätt med dina inlägg, känner mig träffad så tillvida att jag fram till helt nyligen tänkt att stå över detta val... Men har alltså ändrat uppfattning och har som du valt en kandidat som jag anser vara handlingskraftig och verka för de saker jag tror på....de hjälper inte att ligga i soffan och gnälla och muttra att man ändå inget kan göra....eller hur!!!

2009-05-06 @ 20:51:52
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/

Postat av: marie

Som så många andra fanns det till alldeles nyligen stor chans att när det var dax för detta val så skulle jag tillhöra de som hellre gjorde något annat. Mkt eftersom man inte vet vem man ska rösta på, man känner inte att man vet vad det har för betydelse. Men så råkade jag höra när någon intervjuade en ung tjej från piratpartiet och det hon sa fick mig att tänka att soffliggare ska jag inte bli. Hon hade inte någon åsikt om någonting och inte heller kunskap om något. Och när man hör sånt blir man rädd. Jag är nu inne på att köra på din linje med Marit. Lite för att då vet man vad man får för pengen så att säga. Oj det blev en ganska lång kommentar men så för det bli. Ha det bra.

2009-05-07 @ 07:24:40
URL: http://mariesplats.blogg.se/

Postat av: tess

TACK Peter,,,,, du skriver så bra å de e så klokt. Å du de hjälper... allt som så många skriver hjälper en att se å tänka nytt... annorlunda.



Idag är de lite bättre än igår å ja vet att de ljusnar snart... men de har varit lite för mycket en tid men nu klättrar ja sakta uppför å ja måste inse att ja får må dåligt utan att be om ursäkt för ja rår inte över de som hänt mig.



TEss

2009-05-07 @ 12:02:18
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Gisan

Mina tankar och sympatier lutar åt Marit också. Kramar...

2009-05-07 @ 16:17:40
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Uno och Anita

Njae, inte Marit men rösta skall jag.

2009-05-08 @ 18:34:23
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: Anders

Får jag föreslå några andra namn, som också kan vara väl så lämpliga! :-)



Isabella Lövin (Mp) liksom Carl Schlyter, också (Mp)som gjort ett gediget jobb i miljöfrågor såvitt jag förstått. Ett annat namn som också blev bland de få godkända i det sammanhanget, i Naturskyddsföreningens granskning av vad våra 22 parlamentariker åstadkommit under de senaste 5 åren var Åsa Vestlund (S). Ett intressant namn för den EU-skeptiske kanske kan vara Erik Berg (V), läs honom på http://approximationer.blogspot.com/ ...En som jag annars vill säga att jag känner respekt för, liksom Peter här nämnt Marit Paulsen, är Anders Wijkman - som gått sin egen väg och liksom Marit Paulsen bytt parti, det är ett visst mod för att göra det, och ägna sig åt de frågor man tycker är viktiga, i Wijkmans fall miljöfrågor - kanske den ende av de borgerliga ledamöterna som känns pålitlig i det sammanhanget :-)



Sen är ett problem med EU, parlamentet och detta, att varje parti bara har några få ledamöter, och de kan bara i princip driva en eller ett fåtal frågor ... Det ser man på hur partierna och kandidaterna profilerar sig nu inför parlamentsvalet. Indeed lämnas alltså walk-over inom en lång rad andra, lika viktiga, frågor till andra partier, ledamöter och länder. Där är ett av grundproblemen med EU tror jag. Visst, man kan få inflytande, och kanske t.o.m stort inflytande, inom vissa frågor, det är bra, det är demokrati - men till priset av att andra lämnas därhän. Det minskar människors förtroende för hela EU--projektet och ökar människors vanmakt. Det är något ganska cementerat och inbygt i systemet med EU - inte som samarbetsorgan - utan som union där länder skall inordna sig under en diffus maktapparat som inte angår deras respektiva alla medborgare...



Så rösta för tusan!

Rösta helst rödgrönt!

Rösta på en kandidat och ett parti som du tror på!

Men låt aldrig det partiet eller den kandidaten komma ifrån ett skitparti som sverigedemokraterna, okey!



Mvh

Anders

2009-05-10 @ 01:49:51
URL: http://www.anderslandscape.blogspot.com

Postat av: Monica Li

Jag håller med dig vad det gäller svenskarnas engagemang. Blir faktiskt väldigt arg varje gång jag hör mina vänner. "Jaha, ska ha möte med politikskiten igen?" Eller när jag frågar va de ska rösta på och de svarar "Jag bryr mig inte, jag är inte insatt?" Om jag ska vara ärlig kan så bryr jag inte mig om sverige förfaller och det drabbar dem för lite får man faktiskt skylla sig själv. Däremot vet jag inte varför du tyckte är negativ till "Nej till EU" Jag ska iallafall rösta på en vänsterpartist just för att det är det enda rikdagspartiet som är EU-kritiska. I EU spökar byråkrater och hela grunden för EU är i princip dåligt. Jag är postiv till internationellt samarbete. Men då behöver EU förändras nästan från grunden och det kan bli svårt. Därför säger jag nej till EU.

2009-05-10 @ 21:55:22
URL: http://monicali.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0