090109 Enbart Galen

Enbart galen kan jag anses vara. Det finns en debatt där ett antal personer lite då och då skriver om mina upplevelser om hur jag blivit behandlad av en ordningsvakt för ett tag sedan. Jag har inte hävdat att jag gjorde rätt som inte direkt gjorde som ordningsvakten sa. Det jag ifrågasatte var att man inte ens var intresserad av att kolla min biljett. Nå, nu skall jag inte ta den debatten igen utan länka till det jag skrev för ett halvår sedan. Nedan följer ett bra inlägg av Erik som bemötte mig idag.

Här är första av mina inlägg om Ordning.

Håll till godo här kommer Eriks svar till mig.

----

Min första undran är: Hur ska Connex upphandlingar gå till? Om inte företaget som kommer med billigaste offerten får jobbet, hur ska det vara då? Tänker närmast på:  "Inte vet jag vad man har för policy och erfarenheter på Connex (som upphandlar ordningsvakter mot lägsta anbud. Vakter som utbildats i 60 timmar)."

Det verkar som att du försoker smutskasta vaktbolagen och Connex för att billigast tar hem jobbet? Ar ett billigt vaktbolag och dess vakter sämre än ett dyrt? Hur menar du? Det känns som att du greppar efter halmstrån och oväsentligher i ditt försök att rättfärdiga ditt dumma och envisa handlande.

Om man av en ordningsvakt blir ombedd att lämna, bör man också göra det. Om man har synpunkter och åsikter, kan man yttra dessa när man kommit utanför området. Om man dessutom försöker ta sig förbi vakten, efter att man blivit tillsagd att lämna, har vakten inget annat val än att avlägsna dig. Du bryr dig ju uppenbarligen inte alls om vad han sagt.

Det är du själv som lägger ribban i detta fall. Om du bara gjort som du blivit tillsagd hade kvällen slutat lyckligt och du hade fått gå hem med din fru som planerat. Nu var du kanske lite på lyset, och det försämrar ju som bekant omdömet. Mitt råd till dig, om det dyker upp en liknande situation, är att göra som du blivit tillsagd. Svälj din stolthet. Tror att det i grund och botten handlar om att du inte klarade av att bli tillsagd av en vakt. En vakt som du redan antagit varit både nazist, anabolabrukare, våldsbenägen mm mm. Varför försöker du klanka ner pa ordningsvakten och hela kåren? Blir ditt agerande mer legitimt i och med detta?

Dessutom undrar jag lite över din sk upprättelse... Hur kan du fått upprättelse för att brott ej kunde styrkas och att saken inte gick till åtal? Detta betyder verkligen inte att du är oskyldig. Tvärtom läggs otaliga anmälningar ned i brist på resurser, bevis och allmänintresse. Så någon uprättelse handlar det inte om. Upprättelse hade du fått om du anmält vakten och denna hade blivit fälld i en domstol.

Om du inte kan rätta dig efter reglerna i kollektivtrafiken bör du ta bilen eller taxi istället. Hoppas du slipper problem i framtiden och att du lärt dig nåt nyttigt av detta. Hälsningar Erik.

----

Jag tackar för ditt inlägg Erik och är samtidigt glad att alla människor inte är så regelstyrda som den vakten utan använder lite sunt förnuft då och då. Numera vet jag att en del går inte att prata med utan man skall enbart hålla tyst och lyda. Jag har i övrigt sagt det jag vill säga i denna misshandel av mig som grundade sig i att jag gick in innanför spärrarna i tunnelbannan på min flickväns månadskort. Själv hade jag en SMS-biljett som vakten inte ville titta på.

Peter PC Carlsson



För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Skänk till Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll 
Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0