081105 Enbart GB av Adam nr 3

Adam är en man som kommit lite på glid, vi har känt varandra sedan början av detta århundrade. Här kommer ytterligare ett inlägg av Adam, denna gång från när hans väg ned började.

Enbart Adam skriver här sitt tredje inlägg, tidsmässigt i hans liv är ordningen på inläggen Adam nr 1Adam nr 3,  Adam nr 4 , Adam nr 5, Adam nr 2. Adam nr 6,  och Adam nr 7. Han har valt att vilja vara anonym men jag vet att han läser era kommentarer.
----------

Röd spya

Det var en befrielse första gången. Jag mins änn hur jag först länge gick och kände hur jag blev allt surare i magen. Först försökte jag bota med vatten, det blev bara värre, sedan med knäckebröd. Men det hjälpte inte. Syran ville ut. Tidigare hade jag kunnat stå emot, jag hade kunnat klara av att bekämpa kräkreflexerna, men nu gick det inte längre. Det ville upp och upp kom det. Då delade jag rum med ett par arbetskamrater och jag ville så diskret som möjligt ta mig ut ur kontoret, in på toaletten. På vägen ut möte jag vår ekonom som ville ha tag i mig, jag försökte säga att jag var tvungen att gå på muggen, men hon "ville bara" veta ett par saker. Jag försökte besvara och fick sedan än mer brådis till toa.


Jag han inte riktigt in! Dörren hann jag öppna, jag hann få upp locket och skulle just sätta mig på huk när den första kaskadspyan kom. Ett sådant tryck! Det bara forsade ur, gång på gång. Hela stolen blev dränkt i en röd spya gjord av vin. Gång på gång kräktes jag, reste mig och sköljde mitt ansikte och kräktes igen. Det enda som kom ut var vätska, vin, rött vin.


Under ögonen bildades djupa blå cirklar, ögonlocken blev svullna och tunga. Ansiktet blodsprängt. Jag såg plötsligt ut som en alkoholist. Jag såg ut som det jag var. Gång på gång sköljde jag mitt ansikte, fyllan kom ikapp för var gång jag kräktes. Men syran minskade, de hemska sura uppstötningarna tog slut, kroppen hade gjort sig av med det den inte längre ville ha. Alkoholen.


Lättad torkade jag rent toastolen, skurade golvet med pappershanddukar. Sen ställde jag mig framför spegeln och gjorde mitt vanliga trick mot påsar under ögonen. Jag gned och gnuggade varje påse, varje öga och varje ögonlock. Gång på gång tills jag kände att jag var helt het i ansiktet, blodet strömmade igenom och jag fortsatte ytterligare en fem minuter. Sen sköljde jag mig med kallt vatten och hyn verkade som ny. Rosig och välmasserad i ansiktet kunde jag lämna toa.


Det var två vinare som plötsligt lämnat kroppen, smaken i munnen var vin, spya och syra. Jag gick in på mitt rum. Var själv, öppnade mitt skåp och tog snabbt en ljummen pilsner. Svepte den och stoppade in en Tenor. Sakta vaknade kroppen åter till liv. Men syran fanns kvar i min mage och efter ytterligare ett par snabba öl var det dags att rusa till toa på nytt. Denna gång skummade det och jag fick ölspya i näsan. Det sved!


Någon knackade på dörren och jag svarade att det var ok. Väl ute ur toa smet jag snabbt från jobbet så att ingen skulle veta att det var jag. Magen var tom och jag kände mig både full, törstig och hungrig samtidigt. En korv med mos i korvmojjen, en pucko och en plastgaffel. Jag åt, försökte stå emot viljan att spy, lyckades. Jag tror att jag gick hem, vet att jag somnade men inte vart. Men jag minns att jag tog ett par stadiga klunkar ur en plunta från min jacka som var fylld med whiskey.

/A


Läs gärna Adam nr 2
------------


Tack Adam, för ditt inlägg, för att du delar med dig av det tunga i ditt liv. Jag vet att du kommer att läsa detta, de svar du får men jag vet också att du skiter i att svara. Det är vår ångest, du har nog av din.
Kram Adam, kram, Enbart kram!!!

Peter PC Carlsson


Inlägget är pingat på Intressant.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Ami

Hej Peter,

Vill bara säga tack för ditt inlägg hos mig och berätta att jag nu har lagt in ett inlägg om Madde på min sida.



Kram

2008-11-05 @ 18:49:20
URL: http://kvinnainorr.blogg.se/

Postat av: cattis

trevlig helg

2008-11-05 @ 18:54:39
URL: http://hejcattis.blogg.se/

Postat av: Hontass

Ett starkt, ärligt och naket inlägg. Hur den ångesten ser ut vet jag väl och det är ingen lätt kamp. Ett stort ämne att uppmärksamma.



Kram / sandra

2008-11-05 @ 19:33:55
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: Vida

Tack Adam! Du är modig som berättar för oss, jag blir ödmjuk.

2008-11-05 @ 20:34:07
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Hontass

Det är riktigt bra gjort Peter, vad jag har förstått så är det värre att vara utan snus än cigg.



ha en jätte bra dag. kram

2008-11-06 @ 07:26:16
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: Dockmamman

Tack för din ärliga berättelse Adam, jag önskar att man en sådan här gång kunde hjälpa dig...



Du hjälper mig att förstå mer hur det kan vara, har en pappa som var alkoholiserad men varit med i AA i 1 år nu och varit nykter det året...



Jag har inte träffat min pappa sedan han valde nykterheten men pratat med han i tele...



Det känns konstigt att prata med han nu förut ringde han bara när han druckit...



Min pappa drack nästan alla kvällar men jobbade på dagarna som egen företagare, jag funderar många ggr hur han klarade det men så var olyckan framme han ramlade ner för en stege och var inte nykter, skadade sig så att han fick lägga ner sin firma...



Jag har aldrig tyckt illa om min pappa fast han drack, jag har alltid varit min pappas flicka...



Jag älskar han som han är min goa pappa...



Ha en bra dag alla

2008-11-06 @ 08:50:59
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0