081109 Enbart Pengar

Enbart pengar, 20 styck 500 kronors sedlar var vad en uteliggare i Oslo fick i sitt knä av en okänd man. Jag förstår att han blev chockad, att han inte visste vad han skulle säga.

Är det självklart bra att han plötslig fick så mycket pengar? Kanske men inte självklart. Mannen är missbrukare och har nu plötsligt möjlighet att köpa och under ett tag gå in för sitt missbruk. Enligt VG så skall Knut Olav istället köpt kläder, en mobiltelefon och en hög med Norges motsvarighet till tidningen Situation Stockholm. Situation Stockholm får man bara sälja om man är drogfri.

Ett bra sätt att hålla sig både drogfri och få in pengar till mat. Dags att köpa situation Stockholm lite oftare. Jag har ändå inte möjlighet att plocka fram 20 st 500 lappar och ge bort.


Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Enbart gästblogg av Anne.
Kommentarer till Enbart

Postat av: stella sweden

Såklart gott att nånn gav hann så mycket o vad han gör med dom är ju hans lycka eller problem...

2008-11-09 @ 03:12:43
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Ulla

Godmorgon! Jag brukar försöka stödja de hemlösa genom att köpa Faktum (som tidningen heter här i Göteborg) Jag tror oxå att det är bättre att de som lever i ett missbruk får kläder, mat etc istället för pengar. Ha en skön söndag!

2008-11-09 @ 06:37:00
URL: http://ulla67.blogg.se/

Postat av: Pia

Häftigt !!

Jag önskar att jag kunde hjälpa de hemlösa oxå, fast jag skulle vilja hjälpa på nåt annat sätt än att ge en bunt pengar i näven på dom. Skulle vilja kunna hjälpa med härbärje, mat ,kläder och så. Fast samtidigt vet man ju , det är också ett sätt för missbrukaren att klara av att fortsätta sitt missbruk. Men ändå... en och annan finns där ute som skulle gå att rädda, ja... jag önskar verkligen att man kunde hjälpa dom.

Men tänk va skönt - att ha så mycket pengar så man bara kan ge bort 10 000 så där utan att det spelar nån roll liksom !! Den känslan skulle jag också vilja känna på ( att fantisera om det får det ju att pirra i magen lika mycket som basuinlägget ditt fick ) Hihi...

2008-11-09 @ 07:45:08
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Sanna

Som jag skrev om i 7saker, jag köper alltid situation stockholm flera av sa,,a nr bara för att jag vet att dom kämpar och måste vara nyktra för att få sälja dom är starka och värda varrenda öre

det är vad jag gör för tyvärr har jag inte heller massa 500 lappar att kunna ge bort

KRAMISAR

2008-11-09 @ 11:30:52
URL: http://sannasegna.blogspot.com/

Postat av: Anne

Min dotter Christine är väldigt mån om uteliggare.

Vid Stureplan låg en uteliggare på samma plats dag ut och dag in. Ingen gav honom ens en blick. Folk klev över..du finns inte, du syns inte men jag ser att du ligger där...

Christine gick förbi honom varje dag på väg till jobbet, man stannade till varje morgon och frågade..

Hur är det gubben? Är allt OK? Fryser du?

Han var så snäll och söt tyckte dotter.

Ibland köpte hon mat till honom från Mc Donalds eller bara visade honom att hon SER honom, stannade till, talade några vänliga ord eller gav en peng, ingen stor men ändå en peng.

Dotter flyttade till London och när hon kom tillbaka var han inte kvar...

Det här är några år sedan nu och ingen vet vart han tagit vägen.

Det är inte farligt att lägga några ord till någon som har det svårt. Vi vet inte hans resa.

Fördöm inte, för en dag kanske du själv hamnar i svårigheter.

Du kan köpa Faktum i GBG eller Situation Sthlm ibland för att göra en god sak.

Jag köper ngn gång per år i farten på väg till jobbet. Det handlar om några tior.

Man behöver inte vara moder Theresa, bara människa.

Inte alls svårt...bara självklart!

2008-11-12 @ 00:18:23
URL: http://levaidag.blogg.se/

Postat av: Sofie

Vilken jackpott för den uteliggaren! Måste vara tacksamt att vara hemlös i Norge, där finns det ju mycket pengar har man förstått!

2010-03-27 @ 16:46:18
URL: http://lanapengar.bloggproffs.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0