090420 Enbart Zenta

Enbart Zenta hette min farmor född lite innan förra sekelskiftet. 25 år efter att hennes runda mage slutade att hoppa, var gång hon skrattade, saknar jag henne fortfarande starkt. Minnet av de som en gång levt är ändå bara en del av hur de döda lever vidare i och genom oss. Ovetandes har vi plockat upp gester, mimik och visa ord som vi i vår tur för vidare in i framtiden.


Inom oss lever släkt och vänner. Vi plockar fram ett minne då och då, vänder och vrider på det minns och ler. I drömmen kan vi mötas och små episoder spelas åter upp. Det är som att döden inte finns, som att den tid som har gått Enbart är ett ögonblick bort. För alltid minns vi och för alltid finns de kvar så som de var innan livet lämnade deras kroppar. Det liv som lämnade bär vi vidare. Vi alla som träffade, möte och fick lära känna min farmor, din vän, din mor eller vem det nu var.


Så länge det bandet finns kvar, så länge en levande själ, med band till den döde, lever. Så långt är deras liv. Just så långt. Den du inte mött kan du inte minnas. Du kan minnas det som berättats men det är just berättade minnen, något du lånat av någon annan. Men än lever min farmor, än lever min mormor, min morfar hos mina föräldrar och hos mig. Ja min mormor och morfar lever också genom några av mina barn. Lever i oss alla som fått möta, som kan minnas.


Vår tid kan vara lång eller kort, men vi lever alla vidare mer eller mindre länge, mer eller mindre starkt genom alla vi satt ett avtryck i. Lev som varje dag vore den sista eller lev som om varje dag vore den första. Hellre lever jag i nyfikenhet på allt och alla, i nyfikenhet som om det vore min första dag än förnöjt som jag är redo att ta adjö.


När min farmor tog sitt sista andetag hade vi hunnit ta adjö, jag visste att hon var klar, hon var nöjd med sin tid på jorden, hon var klar att lämna. Ändå höll hon nyfikenheten vid liv så länge hon orkade. Det var inte bara gamla minnen hon ältade utan i minst lika stor grad frågor om vad jag ville, vad jag skulle göra.


Med bibehållen nyfikenhet kan vi leva länge och förbli unga. Med bibehållen nyfikenhet tar livet inte slut. Åter växer min lust att veta, min lust att lära att förstå. Ju mer jag vet, ju mer jag lär ju mer förstår jag att mitt liv aldrig kommer att räcka för att släcka min nyfikna törst, min lust och min längtan att förstå.


Eller som en vän svarade mig en gång när jag i positiva ordalag försökte avsluta en lång diskussion: "Men Lars, livet är ju fullt av möjligheter!" Han svarade då med största allvar: "Ja Peter, det är just det som är problemet!".


Närmare kärnan än så går ej att komma.



Peter PC Carlsson

Rösta på månadens blogg i rutan
till vänster på första sidan!
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Bitte

När min farmor, mormor och morfar dog var man ju ändå förberedd. De var alla nästan eller över 90 år. Saknar dock min mormor mest som jag ofta sov över hos när jag var liten. Ett minne som aldrig glöms är när min mamma och mormor mutade mig med ett halsband och armband bara jag klippte av mitt långa hår. Jag gissar att jag var 6-7 år. Vi var fattiga och ägde ju inget sådant. Problemet var att de klippte mig så kort att jag såg ut som en kille. Halsbandet och armbandet hade jag i många många år och tycker det är synd att det är försvunnet.

Mindre beredd var jag när min far som hade fått cancer i halsen blev bättre och bättre och dog plötsligt 55år gammal. Något år senare dog min farbror i leukemi också 55 år gammal. Nu är man lite rädd för åldern 55 år.

2009-04-21 @ 07:30:15
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Cecilia

Vad fint skrivet!

2009-04-21 @ 07:55:10
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Sussie

Min morfar gick bort när jag bara var 12 år. Men fastän jag var så ung kan jag känna igen hans gester i min morbror - det är fantastiskt tycker jag. Det får en att minnas sånt man inte trodde att man kom ihåg om morfar.

Tack för en bra blogg!

2009-04-21 @ 08:03:24
URL: http://blogg.passagen.se/sussiek

Postat av: marie

Jättefint skrivet. För mig är det min farmor som trots att det gått 22 år sedan hon lämnade oss fortfarande gör sig påminnd varje dag. Ofta tänker jag detta skulle farmor velat vara med om. Ibland tänker jag vilken tur att farmor slipper se denna värld. Ha det bra. Gillar din blogg mkt

2009-04-21 @ 12:03:50
URL: http://mariesplats.blogg.se/

Postat av: tess

Ja minnet lever kvar från som vi älskat... men när inte vi finns... så finns snart inte ens minnet kvar av dom. Tänk va liten tid vi finns ändå..... de skrämmer ibland när man tänker på alla dessa gravar som står... hur många minns dom som ligger där??? //Tess

2009-04-21 @ 12:33:19
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Anonym

Peter tack för ditt inlägg det värmde. Följer regelbundet dina inlägg, du har alltid intressenta och fascinerade ämnen att ta upp.

2009-04-21 @ 12:41:00
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/

Postat av: Gagnskullu

Det är alltid roligt när man kan se eller höra en äldre människa i den yngre.

Förvånas ofta över att man däremot ofta inte vill se det själv.

2009-04-21 @ 14:58:37
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: Vida

Vilket vackert och tänkvärt inlägg... det är därför vi gärna berättar om de som inte är med oss, då lever de vidare..



Ha en skön dag!



Liv

2009-04-22 @ 07:12:56
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0