090122 Enbart X

Enbart X kallar vi honom, det är en man som man antingen älskar eller hatar. Få personer är ljumma till honom av den enkla anledningen att han väcker känslor. Ibland känslor vi inte vill skall väckas. Om jag direkt skulle skriva ut hans namn så skulle flera undvika att gå in och läsa mitt inlägg. Så ett par rader till heter han Enbart X.


Om du är kontroversiell så riskerar du naturligtvis just detta, att dela befolkningen i de som älskar och de som hatar dig. Men ingen kan anklaga honom för att inte vara tydlig. Själv har jag sedan jag första gången läste en av hans böcker älskat honom. Så Jonas Gardell jag älskar dig. Just där försvann en stor del av befolkningen. Av någon anledning är det många som har svårt för Gardell. Kanske är det enbart det enkla med att man ogillar det man inte känner till och har bögskräck. Jonas står upp och vägrar ta skit. Han visar sig stolt och står upp för de utsatta.


Hur kan vi egentligen vända oss emot det? Hur kan någon vara emot att stötta och stödja de som är utsatta? Hans serie "De halvt dolda" visar också på hans bredd och vidd av medkänsla. En av figurerna är nynazist och bara genom att läsa det ordet har vi dömt ut killen. Men alla har vi en bakgrund och när man ser serien kan man, trotts att han är en vidrig nynazist, inte annat än att känna medkänsla för honom. På samma sätt har jag svårt att känna medkänsla för den pappa som förlorat sin fru och som missionär förkunnat kärleksbudskapet. Han visar sig vara allt annat än kärleksfull. (Serien är tillgänglig till den 22/2 på SVT,  - SE DEN!!!!)


Livet är just så komplext. Var och en av oss har såväl goda som dåliga sidor. Vi har saker vi bryr oss om som vi ställer högre än allt annat. Det kan vara familj eller ideal och det påverkar oss. Jonas är en ögonöppnare, även när han tillsynes är rolig och skämtar så finns ett djupaste allvar. Så Jonas jag älskar dig, du är nutidens Tage Danielsson.

Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Läs mer!

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas! Skänk till Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll

Kommentarer till Enbart

Postat av: Jonna

Jag gillar gardell, tittade på stjärnor på slottet för ett tag sedan, han e helskön den killen. För o inte tala om när Mark kom o hälsade på, Waooo vilken kärlek, fick en liten tår i ögot. Jag har överraskat mig själv!

2009-01-22 @ 09:52:24
URL: http://bloggbebben.blogspot.com

Postat av: Hontass

Jonas Gardell är en av de få människor jag verkligen beundrar!

2009-01-22 @ 10:01:48
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Häxmamman

Nej,nej,nej!!



Jag är kvar, inte för att jag är en toppenälskare till Jonas Gardell men jag tycker han är bra.



Jag imponeras av hans styrka, jag skulle vilja träffa han och få råd om hur man kan bli så stark eller så är man född med den styrkan...



Däremot tycker jag inte om hans partner Mark, men jag hatar honom inte heller...



Undra varför folk har större fobier för bögar en lesbiska, eller har jag fått något om bakfoten jag har fått den uppfattningen i alla fall...



När jag låg på sjukhuset så kom det en söt ung kille in och han var så trevlig och uppförande och homosexuell...



jag har kontakt med han fortfarande, den dagen han ska gifta sig då kommer jag att få gå deras bröllop och faktiskt så känner jag mig utvald till en bra vän...



Ha en bra dag/Kram

2009-01-22 @ 10:06:19
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Anonym

Jag håller med dig, och fortsätter att höra till befolkningen som stannar kvar, hihi.... Röstat har jag gjort idag också... Ha en fin dag! Kramiz M

2009-01-22 @ 10:08:46

Postat av: Moolin

Jag känner lite så här. Att Sabina är värd att vinna... Så jag låter det ligga liksom. :D

2009-01-22 @ 10:13:05
URL: http://moolin.se

Postat av: ulle

Missade tyvärr "halvt dolda" men den kanske kommer i repris. Slukat alla hans böcker!

2009-01-22 @ 12:29:56
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Cecilia

Lite kul att du skriver om Jonas...jag bloggade också om honom för ett tag sedan. Jag är en av dem som radikalt ändrade min åsikt om honom efter att ha sett "Stjärnorna på Slottet".

http://cilla-cecilia.blogspot.com/2009/01/stjrnorna-p-slottet.html#links

2009-01-22 @ 12:53:01
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Mikoli

Moderaterna är landsförädare,,



Se dessa samhällen..



http://rostsverige.blogs.se/tags/projekt-folkhem---kodak-hill/



Jag behöver 35 miljoner i investeringar för att starta min första anläggning och börja skapa jobb och blåsa liv i landsbyggden,, sedan kan jag expandera i egen hand och återställa arbetslösheten,,behöver bara lite hjälp.



Kan lova er att jag varken kommer får stöd eller någon annan hjälp.



För övrigt är jag en ny arbetslös med en bra ide.

2009-01-22 @ 13:25:16

Postat av: Eva

jag gollar Jonas Gardell,han är inte rädd att säga vad han tycker,det ät raka besked.....sånt gillar jag.

Tängte rödta på en av denominerade bloggarna,men

var sjutton är "röst-rutan" ?

Ha det gott !

2009-01-22 @ 17:17:59
URL: http://urmoderns.blogg.se/

Postat av: Siw

Jag älskar Jonas Gardell, missade tyvärr sista delen av serien i kväll. Måste genast kolla om det går i repris.

2009-01-22 @ 23:04:31
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0