091102 Enbart Moskva

Enbart Moskva är nog den stad i Europa som tydligast kan visa på skillnaderna mellan att ha och att inget ha. Mellan att vara rik och att inget äga, mellan att vara något eller att inte vara värd ett dyft.

 

För en månad sedan kom jag hem från Moskva. Här bor min närmsta vän, min äldsta kamrat och vi försöker att ses några gånger vart år. Så för tredje gången besöker jag Moskva. Första gången för fyra år sedan och nu två år efter senaste gången såg jag med spänning fram emot att se vad som hänt med staden sedan sist.

 

Smogen låg tätare, de lyxiga bilarna var om möjligt än fler och de fattigare såg än hungrigare och trasigare ut än sist. Dessutom hade min vän flyttat ut från staden för att slippa att sitta i timslånga bilköer.

Glöm allt vad svenska bilköer heter, det är ingenting och jag menar verkligen ingenting. Att ta sig in och ut ur Moskva även när det är som minst trafik är ingen lek, framförallt inte om du försöker att göra det med bil på dagtid. Staden är fylld av statusbilar, fler per kvarter än vad du ser på hela Strandvägen i Stockholm.

 

Staden är nedlusad av pengar, antingen har du massor eller inga alls. Allt vad solidaritet och broderskap heter har man spolat ner i det korrupta vatten som Putin sköljt över staden. Bolsjojteatern kunde jag fortfarande inte besöka eftersom den fortfarande renoverades. Eller ja, nu var renoveringen stoppad eftersom man redan gått 16 gånger över budget…!!!

 

Korruptionen är så omfattande att det är rent ut sagt löjligt. Det svenskaste av allt IKEA har uppmuntrat sin personal att om de blir stoppade i sin tjänstebil (en Skoda Oktavia) så är det bättre att muta de bägge poliserna som stoppar dig på plats, trotts att du inte har begått några förseelser, än att följa med in till polisstationen. Det blir bara fler att betala då.

 

Ett land utan ett fungerande rättsystem har svårt att bygga en demokrati. Tyvärr är Ryssland på väg åt fel hål under den långa Putineran. Inne i staden Moskva sköts alla byggprojekt av borgmästaren. Nej ursäkta, jag menar av hans fru. Det är enbart hennes bolag som får uppdrag att renovera i den förfallna staden.

 

Ändå är Moskva en vacker stad, en stad som fascinerar och förundrar mig. Men den skrämer mig också. Bredvid de snett parkerade vrålåken står små krumma gummor i huckle på huvudet och en bukett i handen och försöker få betalt med en rubel eller två. Bakom sig har de ett knippe morötter, ett saladshuvud och ytterligare en bukett som de försöker att sälja. På baren bredvid sitter oligarkerna och tar en vanlig kaffelatte för 200 rubel.

 

Stackars Lenin, han måtte vara yr vid det här laget så som han snurrar sig i sin sarkofag av glas. En sarkofag på Röda torget som allt färre besöker. De som har råd vill inte och de som vill har inte längre råd. Men från Leninmausoleet hörs ett sus. Ett sus från hur Lenin snurrar och snurrar i sin konserverade grav.


Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Cecilia

Korruptionen har varit sådan i flera år. Jag var själv i Moskva -97 och -98. Om polisen inte hittar något att klanka ner på (och få sina mutor) så skaffar de sig det, dvs petar sönder några lampor på bilen så VIPS...måste du betala i alla fall...

2009-11-03 @ 21:17:30
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Skogshuldran Titti

Det där lät ju inte så upplyftande...

Hoppas du ändå hade en trevlig samvaro med din goda vän!

2009-11-04 @ 08:46:30
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Tyvärr är det väl inte bara i Moskva detta förekommer. Har själv aldrig varit i Moskva och har heller ingen längtan dit. Men förstår ditt val när din vän befinner sig där. Hoppas att resan var givande och gav dig energi att anamma så här i november.

Kramis

2009-11-07 @ 20:45:36
URL: http://aforia.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0