091102 Enbart Vem?

Enbart vem är det som ständigt finns där i bakgrunden? Vem eller snarare vilka är det som dag efter dag i tre månader besöker min blogg. Inget som skrivs, inget som händer ändå är det i snitt mellan trettio till fyrtio besökare om dagen som dyker in på bloggen. Jag kan inte låta bli att undra, vilka är det. Vem är du som tittar in? Några av er känner jag sedan tidigare, andra får jag aldrig veta vilka ni är.

 

En del av er besöker kanske sidan med förhoppning om att något är skrivet, andra med förakt för att kunna klanka ner och själva känna sig stora. Men ändå, trotts att jag inte skriver så finns en trogen läsarskara. Visst finns det många inlägg att läsa. Och de handlar inte om mode, inte om vad jag gjort i dag eller vad jag skall göra imorgon.

 

Missförstå mig rätt, jag känner en tacksamhet mot alla er som följer det jag skrivit, mot alla er som kommenterat och bidragit till min blogg. Ändå är jag uppriktigt förvånad.

 

Ständigt bär vi någon med oss, någon finns i våra tankar, eller än oftare bakom våra tankar. Genom sig själv känner man andra brukar vi säga, men kanske snarare genom hur vi är, vad vi gör så kan vi se vilka vi tar efter. Alla är vi kameleonter. Själv plockar jag upp saker från mina vänner och efterlikna dem, inte mycket, men lite. Jag gör det i deras närhet och jag gör det för att bli okej. Det är så vi visar att vi hör samman. Inget är medvetet men allt är till för att vi skall överleva.

 

Var och en av oss anpassar oss, vi gör oss så lika vi kan för att höra samman, för att höra till. Allt från kläder till uttal, sätt att vara, vad vi gör eller med vem vi är. Vi vill höra till, vara tillhörig. Behörig att vara just där. Ofta ler vi, ett leende som visar oss ofarliga, att vi inte vill något ont.

 

Så snälla va inte rädd, jag är inte farlig, titta, jag ler ju! Jag till och med går som du och jag låter som du. Låt mig vara med, jag viker inte av. Inte jag inte. Jag är inte någon avvikare, jag är en som alla ni andra, en i mängden. En som hör till, en som gör allt för att vara just som ni. Ja, det är därför jag härmar alla andra, alla utom mig. För det är ju ni som är okej, ni som är Norm.

 

Ofta tänker jag på en fantastisk scen i Monty Phytons film ”Life of Brian”. Brian slår upp fönstret ”naken” och utanför står tusentals personer som följt honom, som försökt att vara som han. Han vill få dem att förstå att vara och en av dem är unika och enskilda individer. Så det är det han ropar ut. ”You are al individuals!”. Alla ropar yes i kör, alla utom en som ropar ”I´m not!”.

 

Mer än så kan vi nog aldrig kräva av varken oss själva eller andra, än att just våga gå emot och säga något annorlunda även om allt annat pekar på att man har fel. Så ! I´m not!

 

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

 

 

Kommentarer till Enbart

Postat av: Skogshuldran Titti

Enskild och unik (?) kikar jag in lite nu och då!

Önskar dig en bra dag!

2009-11-04 @ 08:51:38
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Siv

Hej, jag finns kvar som läsare :)

2009-11-06 @ 13:55:48
URL: http://meromoss.blogspot.com

Postat av: Linda

Följer dig för att jag uppskattar din eftertanke och dina kloka ord. Och för att jag fick chansen att återuppta en trevlig bekantskap.

2009-11-06 @ 19:48:01
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Postat av: Nike

Hej Enbart, jag finns kvar även om min blogg inte gör det. Jag finner tröst i dina ord många gånger, kanske borde kommentera oftare, ska försöka med det.

Trassligt på jobbet just men det kanske reder upp isg. Jag hoppas på det. Jag hör av mig.

Kram

Nike

2009-11-16 @ 11:57:35

Postat av: Gunilla

Jag är en av dem som kikar in till dig då och då...

2009-11-18 @ 12:28:01
URL: http://blogg.passagen.se/pgrrr/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0