100104 Enbart Nya löften

Enbart nya löften, ett nytt år och nya förhoppningar. Aldrig säljs träningskort som nu, aldrig har vi som nu efter nyår sådana ambitioner att sluta med saker vi ser som dåliga laster. Vi lovar oss själva ett nytt och bättre liv.

Har du slutat slå din fru? Själv skulle jag aldrig kunna svara varken ja eller nej på frågan då det är så otänkbart att slå den man älskar. Samtidigt vore det kanske det bästa löfte som en del män kunde ge. Att sluta slå sin fru. Jag har aldrig kunnat förstå de män som gör det, aldrig förstått hur de gång på gång kan slå bara för att själv kunna känna sig lite större.

Tyvärr har jag den senaste tiden fått erfara hur det är i ett förhållande där mannen utnyttjar och slår sin kvinna. Datum för rättegång är ännu inte satt. Jag hoppas så att jag kan behålla min tro på rättsväsendet så att han kommer att bli dömd för alla de år han har utövat såväl fysiskt som psykiskt våld.

Jag förbannar mig själv för att jag inget sett och därmed inget gjort. Visst borde jag sett, borde jag anat, men det har jag inte gjort. Visst är det en delförklaring att det är ett par som vi träffar ytterst sällan, en eller två gånger per år. Men ändå kan jag inte låta bli att liksom hela omgivningen känna mig medskyldig. För det är just vad vi är, medskyldiga när vi inte ingriper. Förutsättningen är förståss att vi anar att något är fel, ett något inte är som det skall.

Löften är inget värde när de inte hålls. Det kan vara lätt att ge löften men utan handling som lever upp till dem är det inget annat än luften i en utandning. Hellre avger jag få löften som jag är beredd att hålla, som jag vill och kan hålla. Det svåra är att själv inse skillnaden.

Jag tror inte att den man som misshandlar sin partner någonsin kommer att ändra sig av sig själv. Det krävs att hans skam blir offentlig, att han får hjälp att kontrollera sin svaga självkänsla. Utan tryck och hjälp utifrån kommer slag att följa på slag. Oavsett löften, oavsett bedyrande av oskuld. Det är vi i omgivningen som måste reagera, som måste hjälpa till att sätta de gränser som är fullständigt självklara för oss men tydligen omöjliga för dessa ynkliga män som bara kan växa när de slår.

Själv kommer jag alltid att vara extra vaksam när jag möter en man med självhävdelse, svartsjuka och ett starkt ordningssinne. Just han som vi minst anar kan vara en hustrumisshandlare. Tecknen finns där bara vi öppnar våra ögon och är beredda att se det otänkbara.


Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: shamz

sv: haha jag håller med.



Riktigt bra blogg! Bra skrivet!

2010-01-05 @ 15:13:27
URL: http://shamz.blogg.se/

Postat av: Linda

Det är den enkla vägen till makt. Att slå och förnedra. Men oftast så är slaget det sista i nedbrytningen Peter. Allt förnedrande man kan säga och uttala innan dess bryter ner också. Och gör än mer ont. Jag lovar.

2010-01-12 @ 18:53:49
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0