100108 Enbart Gråa hår!

Enbart gråa hår som spricker fram är en dag vad du ser när imman på spegeln lättar efter morgonens dusch. Förutom att barnen blivit stora och självständigt bestämt hur de klär sig och lever så är detta ytterligare ett bevis på att dagar lagts på rad. Månen har snurrat sig yr runt vår jord. Solen har år efter år töat den fallande snö. Så står du där framför din morgonspegel och vågar inte längre rabbla ramsan ”Spegel, spegel på väggen där. Säg mig vem som vackrast i landet är?”

 

Det räcker inte längre att lätt gnugga sig under ögonen för att små veck och allt större påsar skall fyllas av blod och åter ge huden sin spänst och lyster. Hur mycket vi än rakar och pudrar så tar tiden ut sin rätt, ålderns rätt.

 

Vår stund på jorden är nu och sakta har vi insett att den har ett slut, att tiden är utmätt och har likt vår sprudlande ungdom en ände.

Kanske sätter du dig ner och sörjer, kanske skakar du ännu ett år från dina axlar och rycker ännu ett grånande hår från din allt kalare hjässa? Var och en av oss möter vi vår spegelbild, var och en av oss har vi att acceptera det vi ser och det vi valt att bli.

 

En del av oss finner nöje i att åldras, nöje i att läggar dagar till år. Andra förnekar och lever än som om vi vore odödliga tonåringar. Men var och en möter vi vår spegelbild. Nöjda som missnöjda! Var och en.
Alltid finns det något som kunde varit bättre, som kunde varit annorlunda. Alltid finns det något annat vi kunde önskat, något annat än ännu ett grånande hår.

 

Spegel, spegel på väggen där. Säg mig ej vem som vackrast i landet är! Spegel, spegel på väggen där. Låt mig kunna möta min blick för den jag är, för vad jag är!

 

Vad är ett grånande hår, vad är ännu ett år? Hur jag möter min spegelblick beror mer på hur jag lever, på vem jag valt att bli, än på hur jag ser ut. Sakta, sakta, dag för dag, ser jag glansen komma åter. Ser jag livet som blänker genom min allt mer klarblå iris. Dagar läggs till dagar och jag bygger åter upp min stolthet för den jag valt att bli. Den jag väljer att vara.

 

För vad är ett grånande hår, vad är ännu ett år? Min ryggrad är rak, även när den smärtar och värker. Min blick är ännu skarp om så jag får allt svårare att se. Åldern tar ut sin rätt och kroppar blir för eller senare till stoft. Men med ålderns rätt kan vi se tillbaks på det liv vi levt, ett liv vi stolt kan visa upp, eller ett liv vi helst vill glömma innan vi går.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Linda

Att åldras är att få större insikter, mer vishet, helt enkelt att förstå mer och ha förstånd att uppskatta det liv man levt och fått att förvalta. Så tror iaf jag. Inte alltid lever jag så, men jag älskade att arbeta med äldre när jag var yngre. För de hade en levnadsvisdom jag saknade.

2010-01-12 @ 18:51:41
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Postat av: Elisabet

Bra skrivet Peter.

2010-01-14 @ 08:39:44

Postat av: luckeboi

Anmäl dig till veckans blogg tävling på min blogg nu ;)

2010-01-14 @ 09:09:06
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/

Postat av: anna

Enbart, jag undrar om du har en mail där man kan nå dig? Om du vill bli nådd så kan du gärna skicka ett mail till mail, eller skriva den här eller på min blogg så hör jag av mig.



Tack för att du tar upp så viktiga ämnen!

2010-01-15 @ 17:00:34
URL: http://madeinjapan.devote.se

Postat av: Skogshuldran Titti

Det tar sin tid för de flesta av oss att se bortom den glittrande fasaden och värdesätta det som göms där bakom!

2010-01-16 @ 18:36:44
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0