120619 Enbart koppla av

Enbart Koppla av

Enbart sol och värme i Turkiet, en vecka av avstängning, av avkoppling, av avslappning. Är det just av vi strävar efter, att få vara av, inte på, utan av. Alltid när jag reser möter jag människor som likt mig vill just koppla av, stänga av, eller ibland uttrycker de sig som att de vill försvinna bort. Men det handlar alltid om att just slippa det man har, att vara off. Mobil är stängd, mailen töms inte och vi är av ett tag för att ladda våra batterier.

 

Är det dit vi har kommit, dit vi har nått i våra liv att det högsta njutning vi kan tänka oss under en vecka är att få vara just av? Denna tid av ständig tillgänglighet, ständig nåbarhet och att ständigt vara på och beredda att hoppa in, hoppa ut, vara med. Ja den är kanske mer än vad vi egentligen vill. Vi vill kunna vara off.

 

Själv har jag de senaste åren allt mer märkt hur jag vill vara off, inte vara on. Allt oftare vill jag vara bortakopplad, inte bortkollrad, men fri att inte få del av det ständiga flödet som strömmar runt oss. Så nu har jag varit off några dagar men kan då inte låta bli att fundera över hur det gått i det Grekiska valet. Vad blir konsekvenserna av valet, efter det resultat som jag ännu inte känner? Hur det går i fotbollen bryr jag mig inte om, men hur det går inom ekonomin och politiken spelar roll. Ändå är jag off. Jag är avkopplad.

 

Att koppla av kan komma att få en betydligt bredare betydelse än vad det tidigare har haft. Vi ger oss själva rätten att inte kunna bli nådda. Telefonen ligger hemma på semestern, datorn stängs av från Internet och under en vecka eller två om året så finns vi inte i den digitala värden mer än när våra bankkort stoppas i en automat för att spotta ut lite nya sedlar. Finns vi då? Är det ok att vara off, att inte ständigt vara tillgänglig?

 

Själv längtar jag nästan aldrig efter att vara påkopplad, bara efter att få just koppla av. Ibland är det kanske att lära sig att koppla av när man inte kan få veta hur det gått i det Grekiska valet, när man inte kan få veta om någon har sökt en. Ibland är det att koppla av att just kunna veta att ingen har sökt en. Avkoppling är att stilla få finna sitt jag igen. För mig är det ett antal böcker, lugn, telefonfritt och att nästan vara utan Internet…. Det sista är det svåraste, det finns nästan alltid något jag vill kolla, något jag vill göra. Men jag vill vara frånkopplad, slippa att fundera på jobb, slippa att fundera på allt det jag borde gjort, det jag skall göra och allt det som finns möjlighet att göra. Semester bör handla om just det, att få koppla av, koppla ur och stänga ner all den elektronik som söker just mig för ett agerande, för ett svar.

 

Dags att åter koppla ner, dags att åter stänga av, dags att åter jobba för att koppla av.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen Intressant?

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0