140831 Enbart Val

Enbart val 2014.
I år är det 200 år sedan som Sverige hade sitt senaste (förhoppningsvis senaste) krig. Det hölls mot Norge!!! Kriget var kort men vår krigshistoria innan dess var lång. Idag kan vi le åt att vi så sent som 1905 var på väg att återigen hamna i krig med Norge.

Det fanns då de som försökte piska upp stämningar om att vi skulle gå i krig. Krig är inget som bara uppstår, krig är en förlängning av en politisk tanke men med vapen i hand. Även idag är det möjligt att skapa en masspsykologi av Vi och Dom som skulle kunna leda till att vi vill gå i krig med Norge. Det kan låta otroligt och är otroligt dumt men fred är något som ständigt måste vinnas, som vi ständigt måste kämpa för.

Idag har vi ett riksdagsparti som mycket medvetet använder sig av argument för att skapa en känsla av Vi och Dom, en känsla av att Sverige är hotat. Inte militärt och inte av en nation men väl av invandring. Det är med detta som Sverigedemokraterna, SD, försöker att vinna mark och röster.

Konflikt efter konflikt och krig efter krig grundar sig till stora delar på att man med hjälp av vinklad och falsk propaganda lyckas etablera en känsla av Vi och Dom. Det finns idag starka krafter i världen som verkar för denna polarisering. Att motverka detta och istället söka samförstånd, förståelse och enighet är däremot vägen framåt och också en Svensk tradition som vuxit sig stark under hela 1900-talet.

Det är denna samförståndets väg som är vägen framåt, inte en polarisering av Vi och Dom enligt Sverigedemokraternas väg.

Innan du överväger att rösta på SD så ber jag dig att noga tänka över om du verkligen vill överge och lämna den tradition och historia av samförstånd, alla människors lika värde och solidaritet som Sverige står för och har stått för under hela 1900-talet.

Dela eller radera! Men vad du än gör, se till att bemöta åsikter med argument och människor med respekt!

Peter PC Carlsson
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas

Gör ENBART som favorit på Nyligen Intressant?
Kommentarer till Enbart

Postat av: Oskar

Hej upphöjda själ! Snyggt att predika respekt för andra och samtidigt jämföra andras åsikter med cancer.

2014-09-02 @ 07:22:49

Postat av: Peter PC Carlsson

Hej Oskar
Ser mig inte som upplyst och jämför inte åsikter med cancer. Det är två olika saker. Tidigt i mitt bloggande engagerade jag mig mycket mot cancer och bidrog med insamling till Barncancerfonden. Så jag anser att cancer skall bekämpas och att åsikter skall bemötas. I det har du rätt, jag bör ändra och skriva att Sverigedemokraternas åsikter skall bemötas istället för som nu bekämpas. Kommer att göra det i fortsättningen.
PC

2014-09-02 @ 16:45:45
URL: http://enbart.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0