080913 Enbart Gästblogg av Tess

Nedan följer ytterligare en gästblogg i Enbart. Denna är av Tess.
Tess har valt att reflektera över Otrohet, ett ämne jag själv gärna vill återknyta till. Håll till godo!


-----------------


OTROHET

Jag har funderat på val av ämne eller om jag ska skriva om min vardag? Min vardag speglar jag varje dag i min blogg och de blir ofta några roliga kommentarer som mina barn har fått ur sig. Men vardagen är ju inte bara en dans på rosor med solsken och glada barn å vuxna. Vardagen innehåller så mycket mera...

sånt vi kanske aldrig pratar om eller ens nämner vare sig bland vänner eller här på en blogg.


Jag är en väldigt tänkande människa och tänker just nu på OTROHET.

Ordet OTROHET skapar å väcker mycket hos var och en av oss.


VAD är otrohet?

Jag vet att vi alla kommer att svara helt olika på frågan... allt efter ålder och kön, men även efter våra erfarenheter i livet.


För hade jag en väldigt bestämd uppfattning av vad detta var för mig. De flesta kan hålla med om att det är ett svek i en relation, jag tänker på OTROHET i en kärleksrelation. Där man tappar förtroendet för varandra.

Men varför händer det och kan vi förstå?


Förr kunde jag inte förstå, det fanns inte på världskartan, man gör de bara inte! Idag ser jag det lite mera annorlunda.

De finns inga ursäkter för en otrohetsaffär men idag kan jag förstå att detta händer. Å jag vet idag att vi alla ser hemskt olika på detta.
Är en blick OTROHET? Att flirta?
Att prata med någon av det motsatta könet och tycka om denna någon?
Att pussa en annan? Kyssa?
Eller är de först när man har sex?


Vad är otrohet för dig? Och OM din gräns går först vid en kyss är då detta okej för din partner?
Jag har ingen bok som säger hur detta är men för mig har det i alla fall blivit så att allt är okej om de är okej för den man lever med. Man måste sitta ner och fråga både sig själv å den andre var vi står.

Själv har jag många vänner som är just män. Jag får ofta höra:

-Men Tess har inte du sambo?

Å jag tittar oförstående på dom å svarar joooo....

-Men du umgås ju med karlar... de är inte bra...

För vem är detta inte bra?? För mig har de alltid varit så. Jag har killkompissar och jag vare sig kysser eller ligger med mina kompisar. Och detta är okej för min partner jag får ha vänner av båda könen. MEN det väcker tankar hos andra...

Varför?
Är det för att vi tror andra är som vi själva eller som vi själva tror de skulle vara om det handlade om mig själv?


Är man i en relation och jag anser att en kyss inte är OTROHET så måste det också vara helt okej för min sambo att kyssa andra. Varje par i en relation bör fråga sig var går våra gränser för att det ska kallas OTROHET för OSS.


Givetvis har min syn ändras angående OTROHET sedan jag själv varit det.

Jag är inte STOLT och jag är definitivt inte den som skyller på andra. Men det fanns orsaker och det var ett sätt för mig att komma vidare. Att bli sedd, att känna att jag dög jag med. MEN de är INTE en ursäkt och det är det största svek man kan göra enligt mig själv. Men jag DÖMMER heller aldrig någon efter vad de gör, hur de handlar för JAG VET INTE hur deras liv är "uppgjort" vad som är okej i deras förhållande eller om de är på väg de också.


Jag DÖMMER aldrig någon, men OM någon frågar mig skulle jag ge ett råd som jag själv borde lyssnat till....

ORDNA UPP DET DU LEVER I FÖRST... SÅRA ingen... Sanningen har en förmåga att ALLTID komma fram, tro mig!


Så vad är OTROHET för dig? För mig är det fortfarande ett stort svek och något man inte gör mot den man älskar. Älskar man inte längre är man skyldig att säga att nu går jag vidare, innan man är just OTROGEN. Det är vad jag tycker och har lärt av min läxa.... Hur tycker ni???


Anledningen till att jag är så öppen med detta är för att jag inte har något att dölja och jag har lärt mig genom livet att stå för de handlingar å åsikter jag har. Detta är jag.... å jag står för det. Det är inte alltid lätt men sån är jag.

Tess
---------

Inlägget är pingat på Intressant.

Jag tackar Tess för detta inlägg. Tess skriver i en blogg som jag regelbundet läser.
Tack! Enbart Tack för ditt inlägg!

Skulle du mot förmodan inte ha besökt och läst i hennes blogg Så gör det nu!
Jag tänkte också länka till en artikel om otrohet i Expressen. När jag gick till sidan blev jag full i skratt av all sexreklam runt artikeln. Så om man inte varit otrogen tidigare så lokas man som man att vara det av Expressen och reklamen.


Om du också har något du vill gästblogga om är du välkommen att ta kontakt med mig.

Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: vindensmelodi

Ja, ojojoj,,, det är nog lika många nyanser på otrohet som människor ;-)

Huvudsaken att man är ense i ett förhållande hur man vill ha det.

2008-09-13 @ 13:02:50
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: Di

intressant inlägg Tess! Roligt att någon vågar sticka ut hakan och berätta och ifrågasätta. Själv har jag också ändrat syn på otrohet, har också alltid haft killkompisar som jag inte legat med, inte kysst, men ibland har jag också ställt mej frågan varför jag har killkompisar...är det ändå någonstans för att bli bekräftad av det manliga könet? Kanske eller inte...fick mej att reflektera iaf..Tack Tess..och Tack igen PC för att du bjussar oss på dessa intressanta männsikor! Kram till er båda :)

2008-09-13 @ 13:37:10
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Vida

Tack Tess för ett intressant inlägg.



Vida

2008-09-13 @ 21:25:34
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Ulrika

Fick en utmaning som lär ha startats av dig!

2008-09-13 @ 22:09:10
URL: http://nakirlu.blogg.se/

Postat av: Taking Chances

Hej Tess! =)

Jättebra och tänkvärt inlägg du har! Du tar upp ett ämne som känns väldigt aktuellt och vanligt förekommande i dagens samhälle, men ändå inget som brukar pratas högt om. Du gör det dessutom väldigt öppet,reflekterande och beaktande över människors olika värderingar. Tycker också att det är väldigt modigt av dig att erkänna ngt du själv inte är stolt över, även om det i stunden fanns orsaker som påverkade det hela!Och att dela med dig av dina egna tankar och erfarenheter av det hela ur ett perspektiv baserat på förståelse,respekt och insikt!

Tack! =)

Kram

2008-09-13 @ 23:49:07
URL: http://takingchances.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0