090204 Enbart Gb av Ammizz

Enbart gästblogg en gästblogg av Ammizz pressenteras nedan. Ett intressant inlägg om vikthysterin. Jag har nyligen funnit hennes blogg och kan rekommendera en titt. Tack Ammizz för ditt inlägg.

------
OK? Nej inte okey!
Jag blir riktigt jävla sur på vikthysterin som helt plötsligt har brutit ut. Jag får kommentarer i bloggen som t.ex. den jag fick idag, "tipsa gärna om dina egna viktknep på min blogg". Va? Vadå viktknep? För vad? Vad är det du vill åstadkomma som du tror skulle få dig mer nöjd med dig själv? Vill du gå upp i vikt, vill du gå ner i vikt? Vad får dig att tro att jag skulle ha några viktknep till dig?

Jag förstår inte vad som har hänt med världen helt plötsligt. Tror folk ärligt att de kommer bli lyckligare om de når sin idealvikt? Det tvivlar jag på. Det finns alltid fel som bara väntar på att hittas, och tjejer ödslar så onödigt mycket tid på att hitta dem. Alla har fel, ingen är perfekt. Det låter jävligt klyschigt, men var nöjd med dig själv istället!

Det förundrar mig också när stora bloggerskor skriver saker som "alla har någon gång tänkt på vad de stoppar i sig på grund av deras utseende" och vissa tar det som en självklarhet att man någon gång stått där över toan med fingrarna i halsen. ALDRIG. ALDRIG ALDRIG ALDRIG. Varför skulle man NÅGONSIN göra så mot sig själv? Nu snackar jag inte fysisk. Vadå, fingrar i halsen? Förlorar lite mat, kroppen blir lite trött och det svider lite i halsen, men psykiskt då? Ingen verkar någonsin tänka på hur allt detta bantande påverkar en psykiskt. Jag har aldrig stoppat fingrarna i halsen. Eller jo, en gång då jag hade magsjuka och ville få ut det så jag skulle må bättre. Men aldrig av viktskäl eller på grund av mitt utseende.

Det är lätt för folk att tro att andra har det så jävla bra. "Ja men vadå, du är ju naturligt smal det är klart att du inte håller på med sånt" och sen babblar de på om att det inte är lätt för de som har andra gener och att jag har det så jävla lätt. Mm, visst. Hela den här grejen har ingenting att göra med hur man ser ut. Du kanske tycker du är för tjock och har ett så jävla jobbigt liv som hela tiden måste tänka på vad du äter och gör. Du tror att de som är smala är så jävla lyckligt lottade. Jag kan lova att ALLA någon gång har ogillat sitt utseende. Det finns dagar då jag tänker att jag är sjukt smal och verkligen vill gå upp i vikt och få mer former. Det finns dagar då jag tycker att jag har jättetjocka lår och borde bli lite smalare. Det finns dagar då jag tycker att jag borde vara precis som jag är, för det är helt perfekt för mig. Så är det nog för alla, så varför tror folk att smala tjejer har det lättare? ALLA är någon gång missnöjda med sig själva, vare sig de är tjocka, smala, långa eller korta.

"Alla har någon gång tänkt på vad de stoppar i sig på grund av sitt utseende". Ja, men där tar det slut för mig. Det övergår mitt förstånd att folk allvarligt GÖR någonting åt det. Det har hänt att jag har suttit och käkat en jävla massa godis och sen tänkt "fyfan vad tjock jag kommer bli". Har jag slutat äta mitt godis på grund av det? Nej. Det har hänt att jag har tänkt "..men om jag äter den här glassen innan jag går ner på stranden kommer min mage svälla lite så jag ser tjockare ut". Och? Har jag skippat glassen? Nej. Det har hänt att jag har ätit mig jättemätt och sedan tänkt "jag måste trycka i mig lite till så att jag får de där formerna". Har jag tryckt i mig maten? Aldrig.
Hur kan man orka ödsla så mycket tid på att göra något åt sitt utseende. Ta all den tiden till att lära dig vara nöjd med dig själv, så kommer du aldrig någonsin mer behöva tänka på annat än det som gör dig lycklig.

Jag förstår att folk tänker på sitt utseende. Jag förstår dock inte hur folk kan offra så mycket för att se "bra" ut. Jag tycker istället att alla borde leva precis som de vill. Om du vill banta, fine. Men lev då med att det är DU SOM SKAPAR IDEALEN. Det är du som får alla de där trettånåriga flickorna att stoppa fingrarna i halsen. För du bantar och har bestämt dig för att du bara duger som smal. Även om du tycker att andra duger även om de inte är smala så spelar det ingen roll för det är lättare för folk att ta åt sig av vad som kan vara fel på deras utseende än vad som är rätt. Fy fan. 

Lev livet. Ät nyttigt när du vill, unna dig när du vill. Träna när du vill, slöa när du vill. Ibland har jag dagar då jag äter jättenyttigt för att ta hand om min kropp och känna mig nyttig, för det mår jag bra av fysiskt och psykiskt. Ibland har jag dagar då jag vill äta jättemycket godis och bara göra det jag känner för, och då mår jag bra av det psykiskt och knappast jättedåligt fysiskt. Ibland har jag perioder då jag tränar mycket och aktiverar mig, för att det känns så bra i hela kroppen och själen. Ibland har jag perioder då jag sitter hemma och tittar på TV och knappt orkar gå till bussen, då gör jag det. För jag mår bra av det. Man ska göra det man mår bra av. Man ska göra det man blir lycklig av. Det har jag bestämt.

Sluta följ alla ideal. De är från början skapade av osäkra människor, människor som följer trender. Människor som letar fel. Människor som ödslar tid. Sluta ödsla tid på ditt utseende. Det är skillnad på att sminka sig 5 min om dagen och att hetsbanta i 5 år. Det är skillnad på att framhäva sina bästa sidor och att förändra sig själv. Förändra inte dig själv. Försök inte vara något du inte egentligen är. BE YOURSELF, BY YOURSELF, STAY AWAY FROM ME. Hehehe. He.
-----

Tack Ammizz för ditt inlägg!

Peter PC Carlsson

P.S.
Nominera Enbart Månadens för februari. 
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Kommentarer till Enbart

Postat av: Barnens Hjältar

Jag kan inte annat än hålla med dig. Särskilt nu när några av mina egna barn börjar komma upp i den åldern där de bryr sig mer än någonsin om utseende för att inte avvika från gruppen.

Man är väl sig själv närmast antar jag :-(

Bra inlägg med andra ord!!





2009-02-04 @ 23:33:02
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Postat av: ulle

Otroligt bra skrivet! Önskar fler kunde tänka i dom banorna. Har funderat mycket över det själv. Dottern med sin anorexia(visserligen bättre nu) och jag med min övervikt. Är det mina många bantningsdieter som framkallat hennes sjukdom? Experterna säger absolut nej, men ibland undrar jag allt! Om jag hade vart "normalviktig" kanske hon inte hade fått anorexi!

Nu känns det som ett svek mot henne att jag ska kämpa för att gå ner i vikt, men samtidigt skulle jag ju behöva det för min egen skull. Ja, det är inte lätt det här med vikten på nåt sätt, antingen man är smal eller tjock.

2009-02-04 @ 23:52:40
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Jonas

Om du vill bekämpa Sverigedemokraterna på grund av att de är en aning skeptiska till massinvandringen så måste jag göra dig ledsen. Om vi skulle stoppa massinvandringen och se till svenskarnas bästa istället så kanske vi hade råd med såväl sjukvård som forskning kring exempelvis cancer.

Idag slukar invandringen de pengarna.

2009-02-05 @ 03:12:34
URL: http://www.realisten.nu

Postat av: fia

det är bra skrivet, och det förmedlar en massa bra feedback tycker jag , annorexia har ju en tendens att hålla sig fast tyvärr , den som väl har fått det kan vara en ätande anorektiker likväl som du kan va en nykteralkoholist , jag hoppas verkligen att fler tjjer tänker sig för och är stolta för över vilka dom är . ingen är perfekt .

2009-02-05 @ 18:28:49
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0