090130 Enbart Xtra

Enbart xtra, xtra allt. Det kan vi få  när vi beställer en kebab, en hamburgare, xtra allt. Då betalar vi bara si och så mycket. Ja det är så lite extra vi betalar att det nästan är som vi tjänar pengar. Xtra, xtra, kom och köp xtra-bladet, allt om det senaste nytt, xtra, xtra.


Det är som om det är någon bonus vi erbjuds, något exklusivt och ovärderligt. Extra allt. Som om det inte vore nog med det vi redan tänkte köpa så får vi en klick av allt annat också. Extra, extra. Det märkliga är att vi så ofta går på det, att vi så ofta tycker oss behöva just extra allt.


När vi köper en ny teknik pryl kan vi genast köpa till en extra försäkring som skall täcka allt som hemförsäkringen redan täcker och lite till. Vi lockas att köpa på oss lite extra. För några år sedan fans en skylt på IKEA där det stod "Har du köpt för mycket? Köp mer!" Skylten hängde ovanför lite takräcken. Med kvällstidningarna erbjuds vi möjlighet att köpa extra bilagor och filmer.


Handlar du bil så lockas vi att köpa extra utrustning och när jag köper ett par byxor så tycker expediten att jag skall passa på att köpa extra kalsonger och strumpor. Hela tiden lite extra. Det är inte bara i frågan om att köpa varor utan också vad vi prestera. Hela tiden strävar vi efter att kunna prestera lite extra, älska lite extra, motionera lite extra, tjäna lite extra, sova lite extra vara med våra barn lite extra.


Extra, extra "read al about it". Det är som vi aldrig kan få nog, aldrig kan bli nog, vi måste hela tiden lite extra. Vad är det som driver oss till detta? Till och med koppla av skall vi göra lite extra. Jag tror att vi har fastnat i våra egna förväntningar och inte kan nöja oss om vi inte är lite extra. Alla skall vi stå ut, alla skall vi vara lite extra.


Kan inte jag vara som jag är, vara extra bra bara för det? Är inte just du extra bra, bara för att du är du? Jag tror det, vi är alla extra bra för någon för att vi är vi, inte för att vi gör något extra. Själv skall jag vara extra bra i helgen bara för att jag är jag.

Peter PC Carlsson

Läs gärna inlägget om prostitution där diskussionen varit het.
Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Läs mer! 
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll

Kommentarer till Enbart

Postat av: Skogshuldran Titti

Ja, vad ska vi köpa för allt som TJÄNAR på dessa Xtra-priser!

Jag har alltid misstänkt att det i själva verket borde heta "köpt två - betala för tre!"

Låter EXTRA UNDERBART det där med att vara EXTRA BRA i helgen.

Det tänker jag också vara!

"Ha´ dé!" (som våra Norska grannar brukar säga)

2009-01-30 @ 16:47:26
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Cecilia

Finns det verkligen någon som tror att det inte kostar något? (xtra?)

2009-01-30 @ 18:27:45
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: helen

Du har rätt.....allt ska vara extra, extra hela tiden.....suck.

För tillfället har min älskade sambo fått extra mycket Helen att krama om.

20 kilo extra på ett år....det är inte dåligt det.

Men tjänade vi på det?

Nä....tvärtom. Jag måste köpa extra stora kläder nu och jag äter mycket extra mat och jag rör mig nog extra lite nu (vilket innebär extra mycket bilkörning....vilket också resulterar i extra mycket bensin......som resulterar i extra mycket miljöförstöring)

Nä....jag får nog ta tag i det här lite extra nu och kanske (notera kanske) börja träna lite extra.



Extra trevliga helghälsningar till alla som läser här

2009-01-30 @ 20:49:20
URL: http://www.gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Tack Peter för att jag får vara en älskad bloggvän, det värmer, jag tycker väldigt mycket om din blogg med där du skriver så givande att man kan få ut mycket tankar när man skriver inlägg...



Jag är väldigt glad att jag har hittat hit till din blogg och jag tycker du verkar vara en människa med mänsklighet, förståelse och ger oss många av oss mycket givande skrivande.



Tack ännu en gång och många lördagskramar till dig min fina bloggvän

2009-01-31 @ 09:53:58
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Bitte

Den där extra försäkringen på teknikprylar har vi slutat att ta. Kostar ju hur mycket som helst.

2009-01-31 @ 10:21:44
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Siw

Tack för en extra, extra, extra bra blogg. Jag ska också ha en extra bra helg.

2009-01-31 @ 14:24:25
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: *

allas våra funderingar är olika :)

2009-01-31 @ 15:14:44
URL: http://utancensur.blogspot.com

Postat av: Gisan

Det kan göra mig extra trött, att alltid "måsta" ta ställning till om jag vill ha det där extra. Kramar...

2009-02-01 @ 07:23:03
URL: http://gisan.dinstudio.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0