100614 Enbart Bidrag

Enbart bidrag kan ha så förunderligt olika betydelse. Vill du bidra till bröllopspresenten, eller lever du på bidrag? Ganska olika. Vill jag bidra till bröllopsståhejet och ska jag stå i kö längst kortegen? Knappast. För mig får gärna vem den vill gifta sig med vem som helst. Inget som rör mig. Men kan ändå inte låta bli att känna mig som en gammal upprörd gnällgubbe när jag inte kan gå någonstans utan se all förbaskad reklam för bröllopet.

 

Men jag är lyckligt lottad som sett till att vara utomlands när detta bidrag går av stapeln. Ja det är ett bidrag, ett bidrag i flera bemärkelser. Om man nu är rojalist så anser man att detta är ett fint och viktigt bidrag till att marknadsföra konungadömet Sverige. Folk har skickat in sina bidrag i form av tekningar, små och stora presenter till brudparet. Hela kungahuset är ju ett stort bidragskorthus. Utan att ge apan en och annan banan, förlåt –apanage, skulle vår käre monark inte ha råd med des ståt och prakt.

 

Mer eller mindre alla är eniga om att det är otidsenligt med en monarki men fortfarande är det ett fåtal som vill avskaffa den. Själv hör jag till fåtalet. Inte för att jag ogillar vår nuvarande franskättling, nej att skylla mig för rasism är nog främmande för de flesta. Jag har heller varken mer eller mindre emot en kvinnlig än en manlig monark. Däremot är jag motståndare till ärvda ämbeten. Viktoria får gärna resa världen runt och representera Sverige, hon är säkert rätt bra på det. Men om hon inte skulle vara det vill jag kunna avsätta henne. Det kan jag inte nu.

 

Enda sättet att avsätta en sittande regent är om den inte följer den kristna, Lutherska tron. Så det är ju för tur för Vickan att hon inte blev kär i en Jude. Herregud, det hade blivit svårt, eller för den delen i en katolsk tronarvinge från Spanien. Istället en helt vanlig svensk hedning från landet vars förfäder en gång i tiden fått kristendomen inpräntad i bakom skallbenet med en träpåk eller med verser på latin.

 

Nej, nu skall vi inte förstöra den fina bröllopsstämningen, utan var och en av oss boende i detta avlånga land plockar fram en dryg tia så att bröllopet kan stånda. Fattig som rik, alla skall vi bidra för här har socialen inga problem att betala. Låt oss köpa pompa och ståt, uniformer, glänsande fasader och fyrverkerier till alla.

 

Eftersom jag inte har sänt något bidrag till ert bröllop så sänder jag här mina innerliga lyckönskningar och hoppas att du Viktoria har valt en man du kommer att kunna ha det mysigt med. En man som kan tillfredsställa dina behov och som du känner att du vill kasta dig i famnen hos efter en lång och ansträngande dag med strama klänningar. Hipp hipp hurra för brudparet och Sveriges sista tronarvinge.

 

Peter PC Carlsson


För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Farbror Barbro

Haha - ganska klockrent! Skulle inte ha skrivit så annorlunda själv.

2010-06-23 @ 01:13:41

Postat av: Titti (f.d SkogsHuldran)

Hej!

Tittar bara in för att önska dig en bra midsommarhelg!

2010-06-23 @ 21:35:32

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0