090504 Enbart Närvaro

Enbart närvaro just här och just nu brukar jag eftersträva. Vanligt är att vi hör uttrycket "Fånga dagen". Faktum är att jag har blivit innerligt trött på den frasen. Vd menas när vi säger att vi skall fånga dagen? Hur gör du då? Är det inte i själva verket enbart ett uttryck, kanske också en önskan av att vi skall ta vara på just denna dag?


Själv brukar jag inte fånga dagen, tror att det är ganska svårt att göra. Fånga en hel dag, ta tillvara den i sin helhet. Nej det är nog snarast ögonblicken som vi kan fånga, det är de korta stunderna som vi kan leva, det är stunder som jag kan fånga men knappast hela dagar.


Att vara närvarande är just här och just nu låter så självklart men är något vi sällan är. Hur ofta låter vi inte våra tankar flaxa iväg, hur lätt har vi inte att distraheras och tappa koncentrationen. Att vara närvarande med hela vårt jag är vi sällan. De gånger vi är det kan intensiteten kännas, ja närvaron både syns och går att ta på. Det är en stund att fånga.


Ibland kan närvaron till och med blir för intensiv. När vi verkligen ger någon vår fulla uppmärksamhet så kan det vara svårt att hantera. Hur möter vi en sådan närvaro och lär oss att bara vara i den fulla uppmärksamheten? Är det för att den är så svår att ta emot som vi bara ger lite av oss själv åt gången? Kanske är det så att vi inte klarar att leva i någons fulla uppmärksamhet. Det blir mer än vad vi både kan ge och ta emot. Kanske är det så, kanske är det just så.


Nominera gärna till Månadens blogg
Peter PC Carlsson

Läs om Tim Ahlgren.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
Kommentarer till Enbart

Postat av: Gagnskullu

Har också funderat på om man verkligen måste kunna fånga en hel dag och vad det i så fall skulle innebära.

Att fånga en ögonblicksbild är enklare och känns för mig mer värdefullt. Har läst om hur man övar upp mindfullness när man borstar tänderna, men är det verkligen ett tillfälle jag vill bevara och njuta av??

Ha det!!

2009-05-05 @ 09:37:50
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: Anna

Ja, kanske är det JUST PRECIS SÅ... :)

Kanske är det så att begreppet "leva i nuet" ser olika ut beroende på vem man frågar och att "vad vi klarar av" inte ska ha något att göra med vad NÅGON ANNAN anser vara rätt och riktigt, för då blir känslan av vad vi SKA prestera genast ett BORDE, ett MÅSTE, ett KRAV...

Kanske innebär "att fånga dagen" att vi har en skyldighet gentemot oss själva att, genom att känna efter, ta reda på och uttrycka vad VI SJÄLVA anser oss vara kapabla till att hantera (på längre eller kortare sikt)och genom att fråga vad den andra/andre personen förväntar sej, vill och kan acceptera, så småningom kanske kan komma fram till en "kompromiss", en slags överenskommelse, som båda parter kan förlika sej med...

Ungefär som en slags fredsförhandling... ;)

Ha en bra dag och väl mött i texten!

2009-05-05 @ 11:02:45
URL: http://miranna.blogg.se/

Postat av: fia

att fånga ett ögonblick är väl gott som nogot . synd bara att många gånger måste man va med om någe trgiskt omskakande för att man ska vakna . men som sagt att må bra är ett bra motto ialla fraser man blir matad med .

2009-05-05 @ 13:29:04
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Afrodite

Hej PC!

Jag läser här ibland och många av dina komentarer på olika bloggar, men tror inte att jag kommenterat tidigare.

Idag blev jag bara tvungen! Jag blev alldeles matt av ditt inlägg! Tampas just nu väldigt med den där känslan av att vara närvarande. Vara precis här och nu, lyssna precis här och nu, känna precis här och nu...Vet att jag har svårt med det och besväras ständigt av dåligt samvete för detsamma.

Tror inte heller att man kan fånga en hel dag, utan just ögonblick. När jag funderade vidare på det, kom jag på att jag just nu befinner mig i ett tillstånd där jag inte ens fångar ögonblicken. De finns liksom inte riktigt. Jo, klart, men jag upptäcker dem inte. Känns skrämmande. Tack för att du fick mig att tänka till idag! Mycket tänkvärt det du säger. Måste läsa det igen, riktigt ta in det.

Kram

2009-05-08 @ 10:01:26
URL: http://afrodite.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0